Тир и кола катастрофираха между Своге и Церово

Помпео: САЩ са готови да преговарят с Иран без предварителни условия

Иран плени британски танкер в Ормузкия проток

70-годишен мъж е загинал, след като е блъснат от кола на пътя Разград – Русе

САЩ свалиха ирански дрон, Техеран отрича (обзор) ВМС на САЩ използвали електронно заглушаване

Горанов за хакването на НАП: Скоро разбрах, че да направиш такава беля на практика е ненаказуема

„Боинг“ е загубил близо 5 млрд. долара заради скандала с модел „737 MAX“

Холандия частично отговорна за Сребреница

Тръмп се срещна с астронавти от „Аполо 11“, стъпили преди 50 г. на Луната

Засилен трафик на „Капитан Андреево“

Китайската космическа лаборатория „Тянгун-2“ изгоря в земната атмосфера

Двама парапланеристи пострадаха край Дупница

Доналд Тръмп за иранския дрон: Няма съмнение, свалихме го

Хакнатите данни били със събути гащи Не са били криптирани, съобщи Венцислав Караджов, шеф на Комисията за защита на личните данни

УЕФА наказа България заради расизъм

Дехидратацията води до тревожност и депресия Заниженият прием на вода влияе пряко на хормоналния баланс в тялото

Последните изследвания относно връзката между водата и хормоналния баланс показват, че дори 1-2% дехидратация могат да повлияят на основни процеси в тялото като усвояването на хранителните вещества и функциите на отделителната система, а също така да доведат до усещане за тревожност, депресия и стрес.

Водата играе ключова роля за функционирането на тялото. Тя може да помогне организмът да се възстанови от физическото и емоционално напрежение, породено от напрегнатия начин на живот. Това се постига чрез промиване на кортизола (хормон на стреса) от нашите системи, заедно с изхвърлянето на други токсини.

Водата подпомага също така регулирането на настроението (намаляване на тревожността, овладяване на депресията), тъй като насърчава оптималното функциониране на мозъка и в същото време регулира хормоналния баланс.

Често не осъзнаваме, че начинът, по който се чувстваме, всъщност се дължи на влиянието на определени хормони в тялото ни. Те от своя страна се регулират от фактори като прием на достатъчно вода, начин на хранене, физическа активност, социални интеракции, характерови нагласи, ценностни системи и др.

Серотонинът

е главният агент на усещането за щастие и удовлетвореност, както и на увереността и добрата себеоценка. Той се покачва, когато сме активни и постигаме целите си. Изследванията показват, че серотонинът има пряка връзка и с жаждата. Ниските му нива сигнализират за нарушения в правилната хидратация.

Окситоцинът

е невропептиден хормон, който се отделя от хипофизната жлеза и отговаря за физическата близост и привързаността. Той стимулира социалните интеракции, които водят до удовлетворение. От друга страна, това е хормонът, който сигнализира на тялото дали има достатъчно вода.

Допаминът

е другият невротрансмитер, който е директно свързан с дейности, които ни носят удоволствия и награда. Той се повишава, когато сме горди от себе си, когато печелим или постигаме успех. Екстровертите, бивайки свръхдейни, преживяват  високи нива на допамин всеки ден. Именно при тях съществува риск от бърнаут, мании и тревожни състояния.

Признаците

Кремена Станилова

„Тъй като хормоните се пренасят от кръвта, един от бързите начини за регулацията им е пиенето на достатъчно количество вода“, коментира Кремена Станилова, психолог, психотелесен психотерапевт и преподавател в Български институт по неорайхианска аналитична психотерапия (БИНАП). „Познаването на признаците на дехидратация е от ключово значение. Ако изпитвате жажда, имате суха кожа, мускулни крампи, главоболие, тъмна урина, депресивни или тревожни състояния, увеличете приема на вода през деня“, допълва Станилова.

Един от начините бързо да подобрите настроението си или да се успокоите, е да изпиете чаша вода. Нуждата от прием на течности е индивидуална за всеки човек, но за поддържането на оптимален воден баланс в тялото се препоръчват поне 8 чаши вода на ден. Необходимостта от консумацията й се увеличава още повече при прием на лекарства, нездравословен режим на хранене (прекалено много сладки или пакетирани храни, фаст фуд, алкохол и др.), заболявания или увеличени нива на психически и емоционален стрес.

Специалистите съветват да не подценяваме чувствата и емоциите си, а да се научим да ги управляваме чрез здравословен начин на живот, качествена храна, спорт и прием на достатъчно вода.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.