На 22 октомври 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за вторник, 22.10.2019

Трима контузени в „Игри на волята“ Славяни отново ще спят в лукс

Фейсбук с нови правила за сигурност за предстоящите президентски избори в САЩ

Путин предлага помощ на Африка без условия

Еди Рама отхвърли искането на опозицията за оставка

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

Руски хакери се маскирали като ирански Атакувани били поне 35 държави, като в 20 нападенията били успешни

Христо Иванов и Атанас Атанасов приемат гаврата на Тома Белев с еврейския народ Лидерите на „Демократична България“ не искат да вземат мерки срещу кандидата им за общински съветник в София

„Пепел от рози“ получи френска награда

Протест пред френското посолство у нас в подкрепа на Северна Македония за ЕС

Вдигат заплатите с ускорени темпове

Колко месеца имам право на обезщетение като безработен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 22 октомври 2019

Трус от 2,6 по Рихтер в района на Доспат

Димитър Маргаритов, КЗП: Сайтове за продажба на автомобилни гуми спестяват задължителна информация

24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми в рамките на тематична кампания е проверила Комисията за защита на потребителите (КЗП). В 13 случая са съставени актове за различни нарушения. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов по БНТ.

„Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че повечето потребители я знаят преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона”, коментира Маргаритов.

Той посочи, че едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок. „Търговецът е длъжен в електронния си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите”, добави председателят на КЗП.

Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката. „От няколко години много активно, включително и в онлайн среда се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини”, разясни Маргаритов.

В студиото на БНТ преди края на зимата и началото на пролетта председателят на КЗП коментира и сезонните намаления. „Най-важното от гледна точка на търговците, които провеждат такива кампании, е да не подвеждат потребителите, че намалението е по-голямо, отколкото е действително”, настоя той и изтъкна, че процентът на намалението следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е продавана поне 30 дни. „Затова тези „намаления в намаленията” понякога са некоректни. Когато търговецът Ви каже, че нещо е на 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил още 30%, това не е истина”, каза още председателят на КЗП.

По думите на Маргаритов в Интернет средата има търговци, които правят опити да вдигнат цената непосредствено преди кампанията, за да обявят впоследствие по-голяма „отстъпка”. Но според него потребителите изграждат култура да следят динамиката на пазара и да улавят подобни опити за нелоялна търговска практика.

На въпрос на водещия по повод нови мобилни приложения за поръчване на таксита срещу бакшиш за шофьора в пиковите часове и празничните дни, с които работят таксиметрови компании, Маргаритов бе категоричен, че Комисията ще провери случая за евентуално наличие на нелоялна практика.

„Тъй като говорим за приложение, наречено „бакшиш”, вече си обясняваме и защо таксиметровият превоз е получил това нарицателно наименование от своите клиенти, понякога съвсем справедливо ядосани от отказа на водачите да приемат поръчката”, коментира той. Маргаритов добави, че бакшишът не е забранен от законодателната уредба, но НАП би трябвало да разсъждават, ако се осъществява такъв трансфер на парични средства, без това да е отбелязано някъде, дали не се дължи нещо на фиска. „От потребителска страна биха могли да се договарят условия и когато двете страни си стиснат ръцете, те приемат да се реализира някаква сделка. Но от друга страна, таксиметровите услуги имат фиксирани цени, които са обявени по съответен начин и такова задължение съществува за всички таксиметрови превозвачи, дори има понякога условия на максимални тарифи, над които не би могло да се осъществява тази услуга и тук евентуално може да е нелоялната практика”, отбеляза председателят на КЗП.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.