Доклад войска не храни

Властта е длъжна да опровергае тази приказка, включително и в буквалния смисъл

Изминават близо три месеца, откакто Красимир Каракачанов пое ръководството на Министерството на отбраната. Този период се бележи най-вече от три доклада. Два са налице, а един все още не се е появил.

Със замах и завидно самочувствие още в първите си дни на главния стол на ул. „Дякон Игнатий“ №3 новият министър реши, че предшественикът му ген. Стефан Янев греши в преценката си за състоянието на отбраната и въоръжените силли през 2016 г. и веднага след първото си посещение във военно формирование (68-а бригада „Специални сили“) заяви, че ще оттегли съответния доклад. Малко по-късно правителството извърши формално този акт. Така се получи един от първите, но все още леки удари, не толкова срещу служебния кабинет на Герджиков, колкото срещу този, който го беше назначил, т.е. държавния глава. Президентът си каза, че като скъсаш диагнозата, болният едва ли ще оздравее, но, така или иначе, вече сме във втората половина на 2017 г., а правителството и парламентът не са се произнесли за състоянието на отбраната и Въоръжените сили. Нова диагноза няма и всичко е спокойно!

Така стигаме до оня доклад, който все още го няма. А беше обещан. Не само обещан, но и записан в решение на правителството. В едномесечен срок от 2 юни министърът на отбраната бе задължен да внесе за приемане в Министерския съвет Доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили на Република България през 2016 г. Впрочем, това решение на Министерския съвет е без никакви мотиви. Просто оттегля доклада на служебното и толкова! На самото заседание на 31 май, според стенограмата, решението минава без обсъждане, включително и без устен доклад на министъра. Показателен е обаче един друг факт.

Кабинетът на Бойко Борисов оттегля доклада на следващия ден след заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност, където, според заключителния документ, „бе демонстрирана политическа воля по отношение необходимостта да бъдат взети адекватни мерки за защита на суверенитета и териториалната цялост на страната“. Още на сутринта на следващия ден министрите оттеглиха въпросния доклад и изпълниха политическата си воля. Без да запишат обаче в решението си защо правят това. И без да кажат нито дума. Може би това е една от причините все още да няма нов и Народното събрание да бъде в неведение какво е нужно на армията и на Въоръжените сили, като цяло. И оттам да вземе необходимите законодателни мерки.

Третият докад е най-пресен. И той обаче закъснява чувствително. Става дума за оня доклад от 22 юни на министър Каракачанов, който има задачата да поправи утвърдената от парламента схема за разсрочено плащане по проектите за придобиване на нови изтребители и патрулни кораби. И нещо, което се очаква отдавна, да стартира проектът за доставяне на бойни и спомагателни машини на Сухопътни войски. Двете седмици за задължителното обществено обсъждане минаха, но докладът не попада в дневния ред на правителствените заседания, а какво остава да влезе в парламента. Няма го, както впрочем и Докладът за състоянието на отбраната и Въоръжените сили за 2016 г., и в информацията за първото заседание на Съвета по сигурността, проведено под председателството на министър-председателя Бойко Борисов от началото на мандата на правителството.

Макар и необсъден от правителството и неприет от парламента, третият доклад обаче, се оказа много влиятелен. Съобщението за него на практика спря изпълнението на гласуваните на 2 юни м.г. от 43-ото Народно събрание решения за приемане на проекти за инвестиционни разходи „Придобиване на нов тип боен самолет“ и „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за ВМС“. Министърът не получава мандат за преговори. Впрочем у нас продължава порочната практика да се вземат решения от Народното събрание и да не се изпълняват. Още по-лошото е да не се търси отговорност от виновните лица. Ако се изпълняваше решението на парламента, договорите за самолетите трябваше да бъдат ратифицирани още през януари т.г., а инженерно-техническият и летателният състав да води шести месец обучение за новите изтребители. А след година и половина да пристигнат първите два самолета. Само, че сме средата на годната. Предстои да видим дали и проектът за корабите ще бъде изпълнен до 2021 г.

Това, че доклад войска не храни, е проверена приказка. В случая, обаче, властта е длъжна да я опровергае. Включително и в буквалния смисъл. Защото при огласяването на третия, се обещаваше, че с новото разсрочване на средствата за проектите за модернизация, ще се намерят пари за повишаване заплатите на военнослужещите.

Мотаенето на нещата говори за проблеми

Мотаенето на нещата говори за проблеми и не вдъхва голям оптимизъм. А и няма яснота за интегрираното управление на ресурсите в сферата на сигурността и отбраната. Засега се знае, че Съветът по сигурността към правителството само е обсъждал възможностите за изпълнение на това решение на Консултативния съвет за национална сигурност.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари