Най-голям дефицит на кадри има в кораборемонта
Възможностите за реализация в корабоплаването, круизния туризъм, логистиката, агентирането, корабостроенето, кораборемонтът и морските науки представиха експерти от 12 компании пред стотици варненски ученици и студенти на третото издание на "Ден на сините кариери".
Форумът организираха Морски клъстер България и Българската морска камара в партньорство с ВВМУ "Н. Вапцаров", Техническия университет, Колежа по туризъм и Института по океанология при БАН. За студентите имаше и трудова борса с участие на менингови фирми. "Делът на синята икономика у нас е 3,4% от БВП, а бъдещето й е в иновациите. Те ще са приоритет на ЕС за следващия програмен период. От 2020 г. влизат в сила международни регулации за поетапно намаляване на въглеродните емисии от корабите с 50% и за опазване на чистотата на морската вода. Всичко това изисква обезпечаване с добре квалифицирани кадри", заяви председателят на Морски клъстър България Илзе Атанасова. Според нея у нас най-голям е дефицитът на специалисти в кораборемонта, а най-малък е той в корабоплаването.
Българите намират добра реализация не само в търговския флот, но и на круизни кораби, където успешна кариера градят и много жени. Предизвикателство към подготовката на морските офицери в бъдеще ще са т.нар. автономни кораби, които ще се управляват от брега, стана ясно на форума. Първият произведен в Далечния Изток прототип без екипаж на борда ще бъде пуснат на вода след около година, научиха младежите. Заради големия интерес предстои "Ден на сините кариери" да се проведе дебютно и в Бургас и Русе.