Тематичен тур по стъпките на: „Християнското наследство във Варна“

Циврим за Париж, а църквите ни сиротни… Изтича ли времето на катедралите?!

Двама души са пострадали при катастрофа в Благоевград

Кралят на циганската цигулка идва в България Роби Лакатош ще взриви с класика, джаз и чардаша публиката във Варна

Партията на Ердоган с нов опит за отмяна на резултата от изборите в Истанбул

Световни лидери осъдиха атаките в Шри Ланка

Община Павликени финансира наградата „Никола Гюзелев“

Стоев: Преднината дава спокойствие на „Лудогорец“

Избирателната активност, в първите часове на балотажа в Украйна, е по-висока

Де Бройне може да пропусне дербито

Тимът на Костов с победа в Казахстан

Президентът Радев изрази съболезнования на президента на Шри Ланка

Фиданка от най-старото българско дърво бе засадена в подножието на Царевец Част от Гранитския дъб ще расте в двора на храма „Св. Иван Рилски“

Роналдо счупи нов рекорд

Шри Ланка въведе полицейски час и спря достъпа до социални мрежи

ЖП гара Цепина става дом и музей на теснолинейката След 30-годишно прекъсване от Септември до Добринище и обратно тази сряда потегля и легендарният пътнически влак "Родопи"

На 3 септември в 14.30 часа в сградата на жп гара Цепина ще бъде открит първият и уникален по рода си Дом-музей на единствената действаща в България теснолинейка Септември – Добринище.

Датата 3 септември не е случайна, а съвпада със 101-годишнината от раждането на идеята за построяване на теснопътната жп линия у нас и 91-годишнина, откакто тя е факт. Инициативата за превръщането на запустялата и занемарена доскоро жп гара край река Чепино в дом-музей е на гражданското сдружение “За теснолинейката”, чийто млад председател Кристиан Ваклинов е наричан спасителя на Родопската теснолинейка. За малкото влакче, свързано с живота и работата на толкова много хора от нашия край, Кристиан винаги говори с нескрита съпричастност.

“Точно 2 години изминаха, откакто на Голяма Богородица спрях на спирка Цепина, за да снимам влакчето. В малкото минути преднина, които имах, огледах сградата. Изоставена през 2004 г., тя се бе превърнала в същинска развалина. Счупените стъкла, разбитите врати, зяпналите зловещо изкъртени ъгли и мухлясалите стени правеха величествения планински пейзаж зловещ. Сърцето ми се сви, но след  секунди, в съзнанието ми дойдоха вярата и смелостта да се опитам да съживя старата гара. Е, щастливец съм, защото за две години сбъднахме мечтата ми теснолинейката да има своя Дом-музей!”, коментира Кристиан Ваклинов.
Изоставената сграда на жп гара Цепина е ремонтирана и възстановена изцяло с доброволен труд на над 20 души в продължение на две години. Част от снимките на сградата преди и сега показват колко много работа е свършена от тези хора, при това абсолютно безвъзмездно, със собствен транспорт и средства, водени от любов към теснолинейката, с респект към нейната история и загриженост за нейното настояще и бъдеще. Новият музей има за цел да популяризира стогодишната история и да привлича последователи към каузата за опазване на последната теснопътна жп линия у нас. Събитието продължава традицията, поставена през 2016 г. от  гражданско сдружение „За теснолинейката“  – всяка първа неделя на септември да бъде празник на теснолинейката.

Няколко дни по-рано – на 30 август (сряда) по тесните релси от Септември до Добринище и обратно, пък ще тръгне една легендарна за теснолинейката композиция от миналото, станала своеобразна визитка на жп линията допреди 30 години – пътнически влак „Родопи”. Композицията с името „Родопи“ тръгва за първи път на 7 юли 1974 г. в състав от второкласни пътнически вагони, фургон-вагон за колетни пратки и багаж, както и бюфет-вагон, в който се предлагат храна и напитки на пътниците. Салонът на влака е оборудван със завеси и килими с логото и инициалите на Българските държавни железници. Любезни говорителки съобщават гарите, спирките, престоя на влака в тях, забележителностите наоколо, връзките с друг транспорт, а по време на движението пускат българска музика за комфорта на пътуващите.

След 12 години експлоатация, през 1987 г. бюфетът е спрян, името„Родопи“ заличено, а персоналът по озвучаването – разпръснат по други служби. 30 години по-късно легендарният пътнически влак „Родопи“ възкръсва, за да качи отново на релсите история, спомени, носталгия и романтика. В кратък срок „БДЖ – Пътнически превози“ успя да подбере най-скоро реновираните теснопътни вагони, да смени името „Юндола“ с „Родопи“, да оборудва състава с пердета и килимчета. Крайната цел е на 30 август точно в 8 часа и 32 минути,знаковата композиция да потегли отново от Септември към гори и реки, градчета и села, долини и котловини, за да мине през 35 тунела, множество мостове, покрай десетки забележителности, курорти, върхове и минерални извори, превозвайки своите нови и стари пътници по най-високата жп линия на Балканския полуостров.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Поздравления!!!
    Аз съм завършил ВНВТУ“ Тодор Каблешков „и много се радвам ,ще се случват тези неща и най важното ,че има кой да мисли за теснолинейката и нейната история .

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.