Вижте кой дойде на откриването на фотоизложбата на Мартин Кейниг (СНИМКИ) Американският фотограф е човекът, който показва на света Валя Балканска и песента „Излел е Делю хайдутин”

Сухи треви и храсти горят край Костинброд

Полицията задържа мъжа, заплашил, че ще взриви мост в Киев

„Дубльор за Ада” пътува към Лондон

Нетаняху пред поражение на вота (ИНФОГРАФИКА)

Овладян е пожарът край летище София

Десислава Атанасова: Съкратеното съдебно следствие ще бъде отменено

Данък „телевизор” влиза в парламента По закон се плаща на електромер - по 3,36 лв. месечно за частни лица и по 14 лв. за фирми

Облагане на заеми между свързани лица

Нетаняху отмени участието си в Общото събрание на ООН заради политическата обстановка в Израел след изборите

Адвокати не харесвали Гешев, ах

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 19 септември 2019

Идва суха и топла есен Чака ни Коледа без сняг

Убийците без право за намаляване на присъдата

ООН ще изпрати експерти, които да анализират атаките над рафинериите в Саудитска Арабия

Защо тъгува “дребният” търговец на горива – 2 20 на сто от горивата на пазара в ръцете на сиви „дребни” фирми

Kолона от цистерни, всяка на стойност между 20 хиляди евро (на старо) и 100 хиляди евро (нова) се разходи по Околовръстното на София в знак на протест срещу приемането на закона за горивата.

„Закон за горивата, ама ние да не сме Саудитска Арабия, че да имаме закон за горивата, заявиха протестиращите. – Кому са нужни тия безкрайни регистрации и пререгистрации, натоварват ни с непосилни средства, законът не трябва да важи за всички!”

Причините за бурното възмущение на „дребните и средните” са няколко текста в приетия на първо четене законопроект, предвиждащи регистрационен режим, изискване за висок уставен капитал и предоставяне на обезпечения в размер на 20 000 лв. за търговци на дребно и 3 милиона лева за притежатели на складове.

Макар сумите на обезпеченията да звучат стряскащо, на практика затруднението, което би изпитал всеки собственик на бензиностанция, за да отговори на изискването, е да загуби малко време в обслужващата го банка, за да получи банкова гаранция за нужната сума на цената от около 500-600 лв. годишно. Това е по-малко, отколкото струват еднаквите дъждобрани и плакатите под калъп на протестиращите пред Министерски съвет.

Колкото до уставния капитал, всеки знае, че това не са някакви блокирани пари – той се внася и веднага се изнася. Нито едно от тези условия няма връзка с цената на горивата и няма как да доведе до тяхното поскъпване. Затова е очевидно, че заплахите с 10-процентен скок на цените са за баламосване на публиката, а истинската причина за яростния отпор срещу закона е самата регистрация.

По някаква причина обявяващите се за „дребни и средни” не желаят държавата да знае какви точно обекти, цистерни, складове и инсталации притежават, къде се намират те, откъде идва и къде отива горивото, с което търгуват. Това е, меко казано, странно, защото ако си „бял” търговец, би трябвало просто да препотвърдиш, че обектът ти отговаря на условията за работа с опасни горими вещества, свързан е онлайн с приходните агенции и продава легално закупени горива с доказан произход. Ако пък имаш легален склад, то той трябва да притежава съответните устройства за отчитане на входа и изхода и във всеки един момент митничарите знаят какво и колко влиза и излиза от него.

Защо тогава е тази ярост към още неприетия закон? Частичен отговор на това дава публичният списък с длъжници на НАП, съдържащ лица и фирми с неплатени данъци от над 5000 лв., които от години не могат да бъдат събрани, защото фирмите са неоткриваеми или препродадени на малоимотни и безимотни граждани.

Направихме експеримент – извадихме от списъка само фирмите, съдържащи в името си думите „Ойл”, „Газ”, „Петрол” и „Нафта”, без гаранции, че всички те се занимават с търговия с горива, но с презумпцията, че освен тях в списъка има поне още толкова фирми от бранша, които не съдържат тези думи в името си. Така че можем да приемем, че извадката, която се получи, е представителна за степента на риска, който създава този сектор за хазната.

Какво установихме: 166 фирми, отговарящи на условието, дължат на хазната сумата от…271 милиона 215 хиляди лева! Между тях няма известни имена, с изключение на две по-популярни малки вериги на средни търговци.

Открихме редица странни съвпадения: фирма, регистрирана на даден адрес, през определена година влиза в списъка на НАП с неплатени данъци за над 500 хиляди лева, а на следващата година, на абсолютно същия адрес, друга фирма с друго име, вече е длъжник на НАП също с над 500 хиляди лева. Такива случаи установихме във Варна, Пловдив, Пазарджик, Сандански, Русе, София, практически в цялата страна.

Друг интересен детайл от списъка на въпросните фирми е размерът на техните задължения. Точно половината от извадката дължат данъци между 500 хиляди и 20 милиона лева, а други 37% – между 100 хиляди и 500 хиляди лв.

Тъй като обикновено влизането в „черния списък” на НАП е свързано с неплащане на ДДС, можем да направим приблизителната сметка, че само тези фирми са завъртяли оборот от над 1 милиард 356 милиона лева! Превърнато в горива, дори да приемем много високата средна цена на придобиване от 2 лв./литър, това прави количества от близо 680 милиона литра. Справка с отчета на Агенция Митници показва, че това количество представлява точно 20% от всички легални годишни продажби на горива в страната!

На фона на тези факти, ако все още някой се чуди защо „дребния” бизнес е обвързван с милиардната дупка от горива в бюджета, да погледне обществено достъпните източници. Необяснимо е, защо финансовото министерство, същото, което в свой анализ констатира липсата на точно 1 милиард лева приходи в хазната, не е сред най-яростните защитници на опитите да се запуши тази пробойна. Все пак и НАП, и Агенция Митници, с чиято пробита система се занимава вече и ОЛАФ, са под шапката на въпросното министерство.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (7)

  1. Няма да има никаква полза от поредния закон и причината е съвсем проста. Законът ще бъде спазен от изрядните фирми, които вече вкараха маса пари при предните промени и сега отново ще хвърлят пари на вятъра, а тези от сивия сектор нито спазват, нито ги проверяват.

  2. Всичката тази гад -„дребените и средни“ търговци иска не да търгува законно а да краде!!! Държавата требва да направи своето и да пресече вече тези „търговци“ !!! И да престане /държавата ни/ да се съгласява с тези крадци!!!!

  3. До Валентин:

    Как точно си представяш, че това ще се случи, след като се сложи банкова гаранция от 20,000 лева.
    Ако някой иска да краде, ще си краде и с и без гаранция.
    Бензиностанцията купува нещо с акциз и ддс, и го продава с акциз и ддс.
    Нека търговците на брашно също да сложат такава гаранция?
    Нека търговците на свещи също да сложат такава гаранция?
    Нека всички търговци да сложат такава гаранция?

    Кой има според вас идея това да се случи?
    Ако ти купуваш нещо, с вече платени данъци, контрола трябва да бъде само в акцизните складове, не на обектите.

  4. Ot kade idvalo gorivoto..Ot rekite bulgarski izglejda si go nalivat drebnite turgovci spored upravlqvashtite..Ot LUKOIL i ot mitnicite vlizat gorivata u nas gospoda i ako ne go znaete tova ne vi e tam mqstoto . Borbata s kontrabandata se vodi pri izto4nika a ne kato vas pri krainiq potrebitel 4e taka vi e po izgodno i hranilkite se zapazvat i sankcii bol z\a mnogoto potrebiteli i nai ve4e ot selqn4etata s traktor4etata na koito prodavate nai skupite goriva , iskate fiskalni ustroistva na tubite i globi za tubi v bagajnicite na kolite. Bezsramnici..

  5. Според мен „Държавата“ отново доказва безсилието си с този закон, както и афишира „прегръдката“ си с монопола на горива. Горивата са специфична стока, това не е бучка сирене което можеш да си купиш от селката мандра и за нея собственика на мандрата да не внесе дължим налог. Всички тези малки бензиностанции откъде купуват горивата си и колко са местата в страната от които може да се купуват горива? Защо „ревизоро“ манипулира обществеността, като твърди, че малките търговци не желаят регистрационен режим!
    Г-н „Ревизоро“, всички бензиностанции много отдавна са регистрирани с точен адрес, брой резервоари, брой колонки, видове горива, обем и …..т.н. Всички те имат ЕСФП и правят всеки ден електронен рапорт към НАП, както и ръчен такъв с номерата на акцизните документи придружаващи всяка доставка. Всичко това е за да се съсипе малкият бизнес. Ако „държавата“ сложи „ръка“ на местата от които се купуват горивата на едро няма защо да слага допълнителни „окови“ на малките!
    Според мен причините са други:
    1. Втори регистър към мин. на икономиката – нови работни места за приближените.
    2. Малките затварят, монопола е доволен и ЗАДЪЛЖЕН!!!!
    3. Парична гаранция- част от задължените ще се обърнат към банките, които остават много доволни; друга част ще депозират милиони в кеш и министъра на финансиите щастлив за безлихвен паричния обем от който има нужда и с който да запълни много „дупки“ за пред неприятната опозиция и неособенно интелигентния данъкоплатец.
    Сигурно „ревизоро“ и управляващи имат и още много лични причини…….!

  6. л#койл ката верига по този законопроект ще трябва да плати като гаранция за бензиностанциите си 500000лв. Да разделим това на броя станции който имат 220,какво се получава гаранция под 2300 за станция а за дребните 20000лв за станция+ 500000лв за доставчик, Е те това ако нее КОРПОРАТИВЕН ИНТЕРЕС НА РЕВИ-зоро…

  7. След като реват значи има какво да губят и новият закон работи в правилна посока.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.