Доналд Тръмп: Въоръжаването на учителите зависи от властите на отделните щати

САЩ искат санкции върху 33 кораба и 27 компании заради нарушаване на ембаргото върху КНДР

Арестуваха четирима мексикански полицаи за отвличането на трима италианци

Руснаците без национален флаг и на закриването на Олимпиадата, реши МОК

Археолози откриха древен некропол в Египет

В Южна Корея пристигна севернокорейска делегация на високо равнище

Мексиканският президент отлага визитата си в САЩ заради напрегнат телефонен разговор с Тръмп

Макрон и Меркел ще разговарят с Путин за прекратяването на огъня в Сирия

Над 120 снегорина обработват настилките в София

Секси лъвицата Оливия Уайлд ще се пробва в режисурата Дебютният филм на мацето се казва “Booksmart”

ООН прие единодушно резолюция за прекратяване на огъня в Сирия

Филм с българско участие спечели “Златна мечка” на “Берлинале” (СНИМКИ)

Шофьорка заби колата си във бензиностанция в Благоевград

Все повече туристи от Азия идват у нас с цел винен туризъм

Работодатели дават щедри бонуси за довеждане на нов колега в офиса

Зелето и бобът са суперхраните по време на постите Постете разумно - не гладувайте, съветва диетологът д-р Милка Жижанова-Милушева

В зелето и неговите производни има страшно много витамин C и фибри.

Коледните пости, предхождащи Рождество Христово, започнаха в средата на седмицата. До 22 ноември вярващите трябва да ядат само растителна храна с олио, а от 23 ноември до 19 декември е позволена и риба, но не в дните сряда и петък. От 20 до 24 декември отново се консумира само растителна храна с олио, а на 25 декември, когато се празнува Рождество Христово, вече е позволено и блажно.

Д-р Милка Жижанова- Милушева
Д-р Милка Жижанова-
Милушева

“Постите трябва да се провеждат разумно – човек не бива да гладува, но трябва да избягва продукти, които съдържат животински мазнини и всички техни производни – месо, млечни продукти и яйца”, обясни пред “Труд” д-р Милка Жижанова-Милушева – специалност вътрешни болести, гастроeнтерология и диететика. По думите й постните храни са много полезни и могат напълно да заместят белтъчините в месата, защото белтък има в почти всички варива – боб, леща, зелен фасул.

“Диетата няма да наруши обмяната на веществата в клетките на организма. Те се нуждаят от белтъци, захари и мазнини”, каза д-р Милушева. Мазнините може да си набавяме със зехтин, нерафинирано слънчогледово и сусамово олио, олио от гроздово семе, което е много полезно и намалява лошия холестерол. Захарите не са забранени, но не бива да се акцентира върху тях, защото приети в големо количество те се превръщат в мазнини и се натрупват. Тоест, можем да напълнеем, ако решим да компенсираме глада с тях. Може да се консумира мед или кафява захар. За хората с активен начин на живот и спортуващите е достатъчна една супена лъжица бяла захар дневно. За децата – една чаена лъжичка.

Бобът е задължителен, доматите не са толкова здравословни, ако са сурови.
Бобът е задължителен, доматите не са толкова здравословни, ако са сурови.

При приготвянето на постните гозби може да се използват всички плодове и зеленчуци, но сред най-полезните са зелето и неговите производни – карфиол, броколи, брюкселско зеле. В тях има страшно много витамин С и фибри, което е благоприятно за редовния стомах, съветва д-р Милка Жижанова-Милушева.
Много полезно е в тези дни да се ядат боб, леща, живо и зелен фасул, приготвени на супи и запечени на яхнии. Зелен фасул също.

Може да си направим и постен миш-маш, който е страшно полезен, със соево сирене. Включва много чушки и домати, малко лук, но всичко това трябва да е задушено, а не пържено. “Пържените храни трябва да се забравят от всички хора и най-вече от децата. Здравословните технологии за приготвяне на храните са варене, печене и скара”, обясни диетологът.

Относно постните супи, препоръката на специалиста е те да бъдат във вид на крем-супа – от карфиол, картоф, морков и т.н. От всички зеленчуци на пазара може да се приготви пюре за гарнитура към постни картофени кюфтета, например.

За вечеря можем да си приготвим постни гювечи, пълнени чушки, сърми с кисело зеле, боб с ориз или кисело зеле на фурна с ориз – все неща, които българите много обичат.

“За закуска едно време нашите баби често ни даваха филийка с шарлан или олио с червен пипер и сол или чубрица, плюс чай. Може да комбинираме с филия със сос песто или лютеница. Лютеницата е много полезна, по-полезна е от пресния домат, който съдържа оксалати и дразни бъбреците повече отколкото преработените домати”, обясни д-р Милушева. Не много подходяща за сутрешно хранене, но все пак една от възможностите, е постната юфка от сварени макарони с малко сол и растително масло по избор. Силно препоръчителна е консумацията на ядки от всякакъв вид, леко запечени и осолени.

Кафето е позволено по време на пости, но не и алкохолът. Хлябът може да бъде по избор.

Забравете за постенето при бременност, язви и анемии!

14-44cc-kare1

Кой не трябва да пости? На първо място това са бременните жени и децата до 8-10 годишна възраст. Освен тях, хората с язви, тежки анемии. Последните имат нужда от допълнителна храна и червено месо. Не трябва да постят хора с тежки онкологични заболявания на химио- и лъчетерапия. Хора, които имат диабет и употребяват инсулин пък е добре да внимават със захарите в плодовете. Майките-кърмачки също не бива да се отдават на пост, защото бебето се нуждае от пълноценна храна.
Ако в дните до Коледа се разболеем сериозно – от бронхопневмония, възпаление на бъбреци, тежка гнойна ангина, постът може да бъде преустановен.

Защо е полезен постът?

Тялото се изчиства от токсините, поети при консумацията на месни продукти в чието производство се използват консерванти и други вещества, които се натрупват в него. Постещите ще имат по-редовен стомах, което спомага освобождаването на натрупаните отрови.

При задържането им, тези вещества се разпадат и способстват развитието на карцином на дебелото черво. Постът също помага за възстановяването на черния дроб след злоупотреба с алкохол.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.