Пълният отказ от алкохол повишава риска от дeменция Умерената консумация пък го намалява

Най-малко четирима загинали при земетресението в Турция

Еколози: Пожарът в Дуранкулашкото езеро е унищожил местообитанието на редки птици

Акт за административно нарушение на издателите на осъвременения вариант на „Под игото“

Вижте кой е в първата десетка на „зелените“ милиардери Агенция Bloomberg обяви най-успешните бизнесмени в зелената икономика

Борис Джонсън подписа споразумението с ЕС за Брекзит Премиерът заяви, че с това се отваря нова глава в историята на страната

Земетресение от 6,8 по Рихтер удари Турция (ВИДЕО)

Училища затварят в половин България

Боливия прекратява дипломатическите отношения с Куба

Връщат размера на налога за хазарта (обзор) Обрат в облагането на игрите на късмета с нов законопроект

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

Говорителка на Тръмп: Следващата седмица трябва да приключи процесът по импийчмънт

Вежди Рашидов е на посещение в Саудитска Арабия Обсъжда програма за културно сътрудничество

ГЕРБ за вота на недоверие: Служебно правителство е пир по време на чума (обзор) Водната криза е от политическо безхаберие, заяви Корнелия Нинова

Евакуираха мол в София заради бомбена заплаха

Илюзията „Титаник“ никога не потъва Премиера в сатирата на пиеса от Христо Бойчев

На сцената на Сатиричния театър “Алеко Константинов” няма да видите тривиално реализирана постановка. Всяка премиера се оценява като събитие от столичната публика, особено когато рамката на забавлението се пропуква под силата на алегоричното внушение, което непременно е миксирано с иронични препратки към устойчиви митологеми – културни и философски. Тази оценка би могла да бъде дадена и на премиерното представление на “Оркестър Титаник” – пиеса от Христо Бойчев, която заедно с “Полковникът птица” му донесе международна известност и вече е играна на десетки сцени по света.

Премиерата в София се състоя на 17 януари, а в пълната зала можеха да бъдат забелязани видни фигури от интелектуалния елит на столицата.

На пръв поглед сюжетът е твърде пестелив: четирима аутсайдери с празни куфари стоят на една изоставена гара и чакат поне един влак на спре, те да се качат в него и да потеглят към мечтани дестинации или поне да откраднат нечий пълен куфар. Те не притежават нищо друго, освен страстта към алкохола и сълзливите съжаления за проваления си живот. Какво обаче се случва, когато изневиделица се появява не друг, а знаменитият (или въображаемият) магьосник Хари Худини? От този момент баналното битие на четиримата се вгражда в илюзията да бъдеш човек като всички останали: миналото протяга пипала към настоящето, красивото изгрява като емоция, познанието от паметта на всеки от персонажите задава отговори, прелитането през пространството вече не е проблем. В капаните на собственото си въображение те вече пътуват в мечтания влак… Точно тук Христо Бойчев гениално въвежда като втори пласт на фабулата легендата за оркестъра на потъващия лайнер “Титаник”, който от дълбините на океана продължава да свири – като метафора на всесилната илюзия, че отчаянието няма власт над духовните сили, които изпълват всеки от нас. Всъщност илюзията “Титаник” никога не потъва, бидейки част от митологичната канава на 20 век. Посланията, закодирани в текста и в режисьорската интерпретация, изискват от зрителя иронична нагласа, проникване в лабиринтите на мъчната игра на недоизказаността – тук всяка дума е препратка към нови значения на вече поизтъркани цитати от класиците.

Какъв е финалът? Не е трудно да се предвиди, че всяка масова заблуда всъщност се заплаща с индивидуалното страдание. Да изчезнеш от света на другите може да е нещастие, но може и да е награда. Осъзнаването, че физическото тяло е тясно за измеренията на мечтата, извежда така необходимия катарзис в края на пиесата. Сред публиката, изправена на крака и аплодираща дълго актьорите, режисьора Румен Рачев и драматурга Христо Бойчев, видях разплакани от вълнение и съпричастие лица…

Постановката е общ проект на Кюстендилския драматичен театър и Сатиричния театър “Алеко Константинов”.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.