И Съветът на Европа отряза „зелените“ за магистрала „Струма“

Според проекта на избрания „източен вариант“ магистралата в посока Гърция ще минава през Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде ремонтиран. Към София ще се пътува през Кресненското плато.

Фалшификациите на „еколозите“ отхвърлени за поредна година от Постоянния комитет към Бернската конвенция

Постоянният комитет към Бернската конвенция на Съвета на Европа за поредна година отхвърли клеветите на „зелените“, с които опитват да спрат строежа на автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле.

„Постоянният комитет на Бернската конвенция реши да не отваря досие по въпроса за трасето на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Той остава като "възможен файл", както е било през последните 4 години досега. Комитетът препоръчва да се изпрати мисия на място, чиято задача трябва да бъде уточнена на следващ етап“, съобщават от Министерството на околната среда и водите.

Тази седмица това е втора провалена акция на „природозащитниците“ срещу аутобана на европейско равнище. В понеделник тяхната петиция срещу „Струма“ бе отхвърлена в Европейския парламент, а сега твърденията им не са приети и в Съвета на Европа (да не се бърка със Съвета на Европейския съюз – б.а.).

По време на заседанието в Страсбург, снощи, малко след 18:00 ч, Комитетът прие аргументите на експертите от българското Министерство на околната среда и водите, че Конвенцията не е нарушена.

„Еколозите“ и този път твърдяха, че трябва да се отвори така нареченото досие по случая „Струма“, защото проектът на участъка през пролома нарушавал европейското екологично законодателство. При отваряне на досието щяха да започнат проверки на одобрения от българското правителство „източен вариант“. Това щеше фатално да забави строежа на отсечката през пролома и държавата трябваше да връща на Брюксел еврофинансирането за всички лотове на „Струма“, включително и за пуснатите в експлоатация - над 1.5 милиарда лева.

От години „еколозите“ от коалицията „За да остане природа в България“ опитват да влияят на изграждането на лот 3.2 от аутобана в района на Кресненския пролом. Първоначално те лобират държавата да направи тунел, дълъг близо 16 километра. Неговата цена е изчислена над 1 милиард евро, като „природозащитниците“ настояват съоръжението да се строи от швейцарски консорциум. Официалните власти не се подават на натиска и избират друг вариант. Причините са много и научно обосновани.

Редица геоложки изследвания показват, че при прокопаването има голяма вероятност да се отделя радон – опасен радиоактивен газ. Също така при дейностите за тунела на повърхността ще да бъдат извадени 10 милиона тона радиоактивни скали.

Впоследствие „зелените“ искат цялото трасе на АМ „Струма“ да бъде извадено от дефилето, което също ще оскъпи драстично проекта. Те атакуват в съда Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), която е подписана от държавата през 2017 г.

Миналата година Върховният административен съд окончателно отхвърля жалбите на „зелените“.

Според проекта на избрания „източен вариант“ магистралата в посока Гърция ще минава през Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде ремонтиран. Към София ще се пътува през Кресненското плато. По този начин трафикът през пролома ще падне с поне с 50%, като се очаква и катастрофите да намалеят драстично. В момента пътят през Кресненското дефиле е един от най-смъртоносните в България – за последните 9 години загиналите и ранените при 531 тежки катастрофи са 235 души.

Страната ни се присъединява през 1991 година към Бернската конвенция, чието официално наименование е Конвенция за опазване на дивата флора и фауна и природните местобитания. Всички 47 страни от Съвета на Европа са подписали документа, който гарантира спазването на екологичното законодателство. Решенията на Постоянния комитет към Бернската конвенция имат сериозна тежест и обикновено Европейският съюз и Европейската комисия се съобразяват с тях.

Коментари

Задължително поле