Облачно време днес Максималните температури ще са между 1 и 6 градуса

Трус от 5 по Рихтер в Гърция

Коя е най-харесваната зодия?

Мачовете и спортът по телевизията днес, неделя, 19 януари 2020

На 19 януари 2020 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за неделя, 19.01.2020

Кокошка снесе яйце с датата на Апокалипсиса (СНИМКА и ВИДЕО)

Жена катастрофира челно, за да изпита вярата си

Халифа Хафтар пристигна в Берлин за участие в международната конференция за Либия

Майк Помпео преговаря с президента на Ирак за напрежението в региона

Принц Хари и съпругата му Меган се отказват от кралските си титли

Расте броят на заразените с мистериозния китайски вирус, проверяват по летищата в САЩ

Трус от 6-а степен разтърси Нова Гвинея

Свидетел на инцидента с убития българин в Истанбул: Размахваше мачете и мълчеше, след което се барикадира

75 души пострадаха при сблъсъци пред парламента в Бейрут

Как да се храним при болки в ставите Омега-3, джинджифил и сок от нар потискат възпалението

Артритът е разпространено хронично заболяване, което се свързва с болка при промяна на времето и температурите, при стрес и напрежение. Оказва се, че с правилно хранене могат да се облекчат симптомите при него.

Думата артрит идва от гръцки и означава възпалена става. Включва цяла група заболявания. Причината за него не винаги може да бъде установена. Когато се появи в юношеска възраст, го наричат идиопатичен, защото главната причина не е ясна. Предполага се, че тя може да е в генетични фактори.

Любопитен факт е, че от артрит са страдали дори  динозаврите. По скелетите им е установено, че са имали  болки в колената, подобно на хората. Възпаленията на ставите се откриват дори и при изследване на древноегипетски мумии. Напоследък се обръща внимание на промени в някои жизнени фактори, които могат да облекчат страданията при артрит. Сред тях е правилното хранене.

В менюто е добре да присъстват храни, които ограничават активността на особен вид белтъци – цитокините, които тялото използва в имунния отговор и в развитие на възпалението. Цитокините са малки сигнални протеинови молекули, които се секретират от специфични клетки на имунната система. Те регулират имунитета и възпалението.

Номер едно в здравословната диета са омега-3 мастните киселини, които забавят активността на цитокините. Има ги в мазните риби от студените морета – сьомга, треска, риба тон, скумрия. Не случайно жителите на северните страни, които редовно хапват от тези риби, по-рядко боледуват от артрит, въпреки студения климат, при който живеят. За положителен ефект е достатъчно да се хапват по 100 г риба дневно или да се приема омега-3 на капсули.

Лененото семе е още един богат източник на омега-3 мастни киселини, а маслото от него в чист вид или под формата на капсули се предлага в аптеките. Добре е от него да се приемат по 2 с.л. всеки ден в любимо блюдо, за да се потисне възпалението.

Нарът забавя активността на един от цитокините – интерлейкин 16. Ето защо сокът  от нар е ефикасен при артрит.
Активността на още един фактор на възпалението – простагландините – може да се забави с помощта на конюгирана (свързана) линолова киселина (CLA). Има я в козето и кравето мляко.

Зехтинът е незаменима част от здравословната диета. В него се съдържа особено вещество – олеокантал, което потиска активността на простагландините. Доказано е, че редовният прием на 3-4 с.л. зехтин имат обезболяващо и противовъзпалително действие, подобно на таблетка ибупрофен.

Добре е в менюто да се включи и джинджифил за допълнителен ефект. Активното вещество в него- джинджерол –  намалява активността на цитокините и простагландините и спира възпалителните реакции. Един от показателите за наличие на възпалителна реакция в организма  е повишеното ниво на С-реактивен протеин в кръвта. Диета, наситена с растителни влакна по 25-30 г дневно намалява нивото на С-реактивния протеин и може да предотврати възпалението на ставите.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.