Турция удължи извънредното положение в страната с още 3 месеца

Ограничено е движението за всички превозни средства през Троянския проход

Тир се обърна на пътя Монтана-Видин

С лихвоточки да се плащат данъци Жилищно-спестовните влогове ще може да се наследяват

Двоен самоубийствен атентат в Нигерия взе най-малко 12 жертви

Президентът награди разузнавачи посмъртно Депутатът Таско Ерменков с отличие от министъра на отбраната

Пълна каша с Истанбулската конвенция Няма нужда от нов превод, документът се ратифицира на езика, на който е договорен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 18 януари 2018

Искрен Веселинов: Ние от ВМРО сме категорични, че няма да подкрепим Истанбулската Конвенция, независимо колко превода и бъдат направени

Болниците искат парите си от НЗОК по съдебен път Въпреки решението на съда, здравната каса отказва да плати надлимитната дейност

Училища и градини с по-ниски сметки за парно Потребили сме по-малко топлоенергия през декември

Без субсидии за хора с увреждания, ако имат фирма Отпускат до 20 хиляди лева на кандидат за започване на собствен бизнес

Населението на Велико Търново се увеличава За кратко време жителите на старата столица са се увеличили с 1000 души

Прокуратурата образува досъдебно производство по случая с дъщерите в Свищов Анкета е показала, че са лица в риск, а нямат личен лекар

Слаба охрана улеснила атентата на летището в Сарафово Никой не е забелязал терориста, поставил бомбата в автобуса с израелски туристи

Как законът мери несъобразената скорост

България продължава да води черната класация в Европейския съюз със 708 загинали и 9374 ранени при катастрофи и през 2016 г. Точно същият брой жертви на пътя отчете статистиката на КАТ и за 2015 г., когато страната ни и Румъния заеха първите две места.

С тези печални данни депутатите от разпуснатото 43-то народно събрание се опитаха да обяснят защо гласуват двойни глоби. А също и спорната принудителна административна мярка да остава без номер и регистрация колата на собственик, който я кара пиян, дрогиран или без книжка. Поправките в Закона за движението по пътищата (ЗДвП) влязоха в сила от 21 януари т.г., но изобщо не е сигурно, че ще направят пътищата по-безопасни.

Никой в бившата транспортна комисия на парламента не пожела да пипне вездесъщия член 20 на ЗДвП, който фигурира в българското законодателство от началото на 70-те години на миналия век. Неговата алинея втора гласи: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.”

Според юристи, ако този текст бъде премахнат, с нищо няма да се промени смисълът на закона, а промяната ще позволи да се откриват, анализират по-точно и премахват причините за войната по пътищата.

От няколко години Комисията по безопасност на движението, която е създадена да подпомага Министерския съвет, прави отделна статистика за причините за катастрофи. От данните излиза, че около 40 до 45% от жертвите у нас са загинали заради различни видове „несъобразена скорост” (виж таблицата)

.dt_017

Впечатляващо е, че 309 от общо 327 жертви на „несъобразената скорост” през 2016 г. са от двата вида „с пътните условия” и „с други условия”. Тези графи се попълват от катаджиите на пътя, които пишат протоколите за тежките катастрофи. После се прехвърлят в експертизите, готвени от вещите лица по съдебни дела, и накрая всеки шофьор на лека кола, камион, автобус, мотор и дори каруца или велосипед може да бъде признат за виновен за нарушение на чл. 20, ал. 2 от ЗДвП.

„Несъобразената скорост” присъства в закона не за да разкрие, а за да прикрие истинската причина за даден пътен инцидент и истинския виновник за него. Ако водачът на един автомобил по разбито шосе реши да заобиколи дупка, намали скоростта до 40 км/ч и въпреки това стане катастрофа с убит или ранен човек, шофьорът най-малкото ще бъде признат за съпричинител, защото е карал с несъобразена скорост. Парадоксално – може дори да е спрял, но някой обвинител да изтълкува и скоростта от 0 км/ч като несъобразена, в смисъл ако не беше спирал, можеше да избегне удара.
В същото време стопанинът на пътя – държавен чиновник от Агенция „Пътна инфраструктура” или негов колега от общинската пътна служба, е невинен. Те няма да отговарят нито по наказателен, нито по административен ред, ако на асфалта зее яма, ако липсва маркировка или има счупена мантинела, но не е поставен предупредителен пътен знак. Също ако не е почистен навалелият сняг, ако има кални дири от трактори и камиони, разлято масло или гориво по платното… Със сигурност няма да ги видите на подсъдимата скамейка по наказателни дела, а твърде рядко като страна, когато се гледат граждански искове за обезщетения от пострадали или регресни искове от застрахователи. Изключение могат да станат случаи като този с падналата лампа в тунел „Ечемишка”, когато е невъзможно да бъде вменена вина на шофьора.

Втората голяма група, скрити от „несъобразената скорост”, са всички собственици и управители на автосервизи и пунктове за годишни технически прегледи. Знаете ли според цитираната по-горе статистика колко души през 2016 г. са загинали в резултат от техническа неизправност на автомобила? Отговорът е: нула. Нито КАТ, нито Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” (бившата ДАИ) се интересуват от подобна причина. Колата или камионът са навлезли в насрещното платно, последвал е удар, обръщане в дере, има загинали и ранени. На разследващия полицай му е все едно дали по време на движение се е счупила полуоска, или при ремонт е бил зле монтиран шарнирен болт. Дознателят или следователят не търси техническия паспорт, с който трябва да бъде снабден всеки автомобил, най-често не проверява кога и къде е бил на преглед или ремонтиран, за да не си играе да разпитва управители и монтьори или да праща сигнали до ДАИ с мнение да бъде отнет лицензът на даден сервиз. Има само отделни казуси, като например за катастрофата в местността Бакъджика край Ямбол през 2009 г., когато автобус с блокирали спирачки уби 18 души. Първоначално тогава бе разследван и шеф на пункт за технически прегледи, подписал документи, че возилото е изправно, две седмици преди катастрофата. В крайна сметка той не бе осъден заедно с шофьора и собственика на автобуса, а материалите срещу него бяха отделени и най-вероятно случаят е приключил само с административни санкции.

На трето място член 20, ал. 2 съществува, за да скрие вината на онези чиновници от ДАИ и Министерството на транспорта, които продават книжки и категории, уреждат изпити или отговарят за контрола над автошколи. Прикриват и самите инструктори. Например в началото на 80-те години в нашия Наказателен кодекс е имало текст, по който се търси наказателна отговорност и от инструкторите, обучавали шофьори с категория за товарни автомобили и автобуси.

Понятието „несъобразена скорост” обслужва добре и самите катаджии, които трябва да мерят скоростите, но и не могат, и не искат. От 2011 г. КАТ не е получил нито един нов радар. Пътните полицаи у нас засичат и снимат с 25 стационарни и 148 мобилни камери, половината от които са извън строя. По данните от уредите се издават електронни фишове за превишена скорост, които пращат на нарушителите по пощата. А с какъв радар полицията мери несъобразената скорост? И защо изобщо по протоколи от КАТ съдиите признават нарушение на чл. 20, ал. 2 от ЗдвП, при положение че то не е констатирано с измервателен уред?

Някои от партиите, които сега се надпреварват да влязат в 44-тото НС, обещават да изработят изцяло нов Закон за движение по пътищата. Не е достатъчно. Нека поискаме от тях да обещаят да премахнат веднъж и завинаги чл. 20, ал. 2 от ЗДвП. Друг е въпросът дали ще повярваме на обещанията на законотворци, повечето от които са част от същата чиновническо-милиционерска каста, която се издържа от подкупи.

Докато парламентът кара със скорост, съобразена с корупцията, България ще продължава да държи челно място по жертви на катастрофи.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. „Как законът мери несъобразената скорост?“ Как мери,с рулетка,как иначе?

  2. Най после някой се сети да изкоментира нещо смислено и стойностно. Браво.
    Ако някой направи статистика в какъв процент от актовете писани от пътните полицаи при произшествие присъства „несъобразена скорост“ сигурно ще е над 90.
    И като гледам нивото на повечето проверяващи на пътя – стигам до извода, че който успее да напише без граматически грешки -„несъобразена скорост“ – е издържал изпита. Защо му е да знае останалата част от Закона за движение по пътищата и.т.н..

  3. Така е като не се чете табелата на влизане в БГ на Калотина: „ВЛИЗАНЕТО В ТАЗИ ДЪРЖАВА Е НА СОБСТВЕН РИСК!“

  4. НИКАКВА СТРОГА ПОЛИТИКА НЕ Е В СЪСТОЯНИЕ ДА СПРЕ ВАКХАНАЛИЯТА ПО НАШИТЕ ПЪТИЩА .ПРИЧИНАТА НЕ СА САМО ПИЯНИТЕ И ДРОГИРАНИТЕ ,ЗА СЪЖАЛЕНИЕ -ОГЛЕДАЙТЕ СЕ И ЩЕ ВЛИДИТЕ КАК ОРДИ САМОЗАБРАВИЛИ СЕ ДЖИГИТЕ СЕ ДУЯТ С АВТОМОБИЛИТЕ СИ ,ЧЕСТО СЪС СЪМНИТЕЛНИ КАЧЕСТВА И ЖЕЛАНИЕТО ИМ ЗА МАЛКО ДА ИЗГЛЕЖДАТ СУПЕРГЕРОИ.???!!! ЗА ПОДОБЕН КРЕТЕНИЗЪМ СЕ СЪРЕВНОВАВАТ ХОРА ОТ ВСЯКАКЪВ ВИД – ОТ ПРОСТАЦИ ДО ПРОФЕСОРИ , ВСИЧКИ , ЗАГУБИЛИ ЧУВСТВО ЗА МЯРКА И КОМПЛЕКС ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ – СВОЕ И ЧУЖДО !!! КОЙТО НЕ ИСКА ДА РАЗБЕРЕ ТОВА ,ЯВНО Е ЗА ВРЕМЕНАТА НА МАГАРЕШКИТЕ КАРУЦИ .-

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.