Кирил Петков лъже, ред е на прокуратурата

Конституционният съд обяви за противоконституционен Указа на президента Румен Радев за назначаване на служебно правителство в частта, в която за министър на икономиката е назначен Кирил Петков.

Решение на Конституционния съд обяви за незаконен указа на Радев

На 10 май, за да го назначат за министър, декларирал неверни данни, че има само българско гражданство

Чакат го до 3 г. затвор по чл. 313 от НК

Указът на президента Румен Радев, с който Кирил Петков е назначен за служебен министър на икономиката е незаконен. Към датата на назначаването му - 10 май 2021 г., Петков е имал и канадско гражданство. Това реши вчера с 11 на 1 гласа Конституционният съд.

От решението на КС става ясно, че на същата дата Кирил Петков е сложил подписа си под декларация с невярно съдържание, включително и под текста от нея, че му е известно, че за декларирани неверни данни може да носи отговорност по чл.313 от Наказателния кодекс.

Както писа “Труд”, още от 24 август, когато Петков все още е бил министър, спецпрокуратурата е започнала проверка, част от която е и за двойното му гражданство.

Сега наблюдаващият прокурор ще приобщи и решението на КС към материалите по преписката, след което трябва да реши дали има достатъчно данни за извършено престъпление, че да се образува досъдебно производство.

Към прокурорската преписка е приобщена и статията на “Труд” със заглавие “Кирил Петков здраво газил закони” , в която са посочени серия от закононарушения от служебния министър на икономиката, назначен от президента Радев.

Ако наблюдаващият прокурор прецени, че трябва да се повдигне обвинение на Кирил Петков, той трябва да съобщи на главния прокурор, защото в момента Петков е кандидат-депутат и има имунитет.

От своя страна главният прокурор следва да поиска от ЦИК да свали имунитета на Петков. Ако същата ситуация се развие след изборите на 14 ноември и Петков вече е избран за депутат, искането си обвинител №1 ще трябва да отправи до 47-то Народното събрание.

За декларирани неверни данни по чл. 313 от НК се полагат до 3 г. затвор или глоба от 100 до 300 лева. Но в публикацията на “Труд”, която е част от прокурорската проверка, има и данни за съставянето на неистински документи, преправянето на съдържанието на официални документи по текстовете на чл. 308, 310 и 311 от НК. Ако се докаже, че тези деяния са вършени от длъжностно лице, то може да получи до 5 г. затвор.

“Труд” отново публикува декларацията, в която Кирил Петков лъже, че има само българско гражданство при назначаването му за икономически министър.

Заклех се, но... малко

Народните представители, президентът, вицепрезидентът и министрите, полагат следната клетва според чл. 76, ал.2 от Конституцията на Р България: 

“Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се.”

Реакция

Румен Радев иска повече министри като К. П.

Мога да кажа само, че ако България имаше повече министри като господин Кирил Петков, щеше да изглежда по друг начин, каза президентът Румен Радев след информацията за решението на Конституционния съд. “Решенията на Конституционния съд по принцип не се коментират”, заяви още Радев.

Из Решение на Конституционния съд по дело №18/2021

Бил е и канадски гражданин при назначаването му за министър

Президентският указ от 10 май 2021 г. е противозаконен

Конституционният съд приема с 11 гласа “за”, че указа на президента Румен Радев в частта, с която за служебен министър на икономиката е назначен Кирил Петков Петков е противозаконен. Против по отношение на допустимостта е гласувал съдия Георги Ангелов.

Конституционно дело 18 е образувано на 16 август 2021 г. по искане на петдесет и пет народни представители от 46-ото Народно събрание за установяване на противоконституционност на Указ №129 от 10.05.2021 г. (обн., ДВ, бр. 39 от 12.05.2021 г.) Вносителят на искането излага съображенията си в подкрепа на твърдяното противоречие на оспорената част от цитирания указ с чл. 110, във връзка с чл. 65, ал. 1 от Конституцията. 

• • •

В свое Решение №2 от 13 април 1995 г. по к. д. №1/95 г. Конституционният съд приема, че изискванията посочени в чл. 65, ал. 1 от Основния закон, “имат абсолютен характер и липсата на което и да е от тях прави лицето неизбираемо” и “поради публичноправния характер на института на гражданството, свързан със значими правни последици, без правно значение е субективната преценка по въпроса за придобиване и загубване на чуждо гражданството”.

Това се потвърждава и от съдържанието на приложения от Кирил Петков Петков и приет като доказателство по конституционното дело, ведно с искане вх. №412/8.10.2021 г. документ с наименование - Заявление за отказ от канадско гражданство, съгласно подраздел 9(1), където на стр. 4, т. 14, абзац 3, Кирил Петков Петков е потвърдил (декларирал с отметка “ДА”) следния текст: “ разбирам важността на своя отказ от канадско гражданство, както и това, че ако той бъде одобрен, ще загубя всички права и привилегии на канадски гражданин и вече няма да имам статут в Канада”. Това писмено потвърждение до съответните компетентни власти на Канада с дата 21.04.2021 г. насочва към еднозначния извод, че кандидатът за служебен министър Кирил Петков Петков е бил наясно към посочената дата, че заявяването от него на отказ от канадско гражданство не поражда автоматично действие - освобождаване от това гражданство, а следва да бъде одобрен от съответните власти на Канада, което логически изисква определен от съответната държава период от време.

• • •

Видно от предоставеното на Конституционния съд копие от заявлението по образец (апликационна форма) до компетентните служби в Канада за отказ на Кирил Петков Петков от канадско гражданство с дата 21.04.2021 г., придружено от превод на български език и с нотариална заверка на копието от български нотариус, към датата 21.04.2021 г. същото лице е притежавало канадско гражданство.

• • •

Заявената на 21 април 2021 г. от Кирил Петков Петков воля да бъде освободен от канадско гражданство, както и обстоятелството, че е отговарял на материалноправните предпоставки да бъде освободен от него, не са били достатъчни той да престане да бъде гражданин на Канада. От официалния документ, издаден от компетентния орган на Канада е видно, че освобождаването от гражданство на Канада е настъпило едва на 20 август 2021 г.

От изложеното се налага категоричен и еднозначен извод, че освобождаването на Кирил Петков Петков от друго гражданство - в случая от гражданство на Канада, е настъпило след назначаването му за служебен министър. Към момента, в който е бил назначен за служебен министър Кирил Петков Петков е притежавал не само българско, но и канадско гражданство и по тази причина не е отговарял на изискванията, изрично и ясно предвидени в чл. 110, във вр. с чл. 65, ал. 1 от Конституцията, поради което е била налице, без да е била декларирана от него, непреодолима конституционна пречка да бъде назначен за министър в служебното правителство.

Пламен Киров, професор по конституционно право: От решението следва, че Кирил Петков не е бил министър

От решението на КС следва това, че след като Кирил Петков е бил назначен в нарушение на Конституцията, той никога не е бил министър. От тук следват много неща - всички негови актове биха били нищожни, ако някой поиска тази нищожност да бъде прогласена, от което ще следва, че те не пораждат никакви прави последици.

За президента на държавата от такова решение на КС няма преки последици, но непряко когато е издаден едни противоконституционен указ е нарушена Конституцията.

Кирил Петков е единственият от тези 2 млн. българи за които говори, който пожела да стане министър и подписа декларация с невярно съдържание. Така че правата на 2 млн. българи не са ощетени от това решения на КС. Най-вероятно, ако има друг такъв случай ,съответният българин би се отказал от гражданството си, би получил сертификат, че вече е само български гражданин и тогава би станал министър, за разлика от Кирил Петков.

Колкото до твърдението, че България е изгубила част от своя суверенитет, то само в развинтеното въображение на Кирил Петков може да витае такова съждение, но аз не виждам основания. Точно с решението на КС ние показахме, че сме суверенна държава, която зачита своята Конституция като основен закон на страната.

Петков коментира и факта, че КС се е произнесъл три седмици преди изборите. А какво би станало, ако се беше произнесъл след след изборите? Тогава други български граждани с основание биха претендирали, че българският КС нарочно е забавил произнасянето си си, за да може Кирил Петков да бъде в една комфортна обстановка точно преди изборите, за да може да продължи своята предизборна кампания. Тоест пак КС би бил уязвим, че се намесва в изборите - вместо да се произнесе, когато е имал възможност, след като е проучил всички факти и обстоятелства, той се е забавил, за да може Кирил Петков да попадне безпроблемно в българския парламент. По този начин КС би подпомогнал неговата политическа кампания.

Борислав Цеков, доктор по конституционно право, пред “Труд”: Един човек в публична власт гази Конституцията без да му мигне окото

Опитите за политически натиск спрямо КС са опасен прецедент

Кирил Петков е бил назначен за министър в нарушение на императивното изискване на Конституцията, според което депутати, министри, президент и вицепрезидент трябва да имат само българско гражданство.

Решението е очаквано и безспорно. Конституционният съд защити върховенството на Конституцията от политическа злоупотреба и правен нихилизъм. Имаше мнения, правно несъстоятелни, на юристи, които са специалисти в други материи - професори по търговско право, адвокати по семейни, стопански и правозащитни въпроси, нотариуси и пр., част от които политически мотивирани.

Конституцията трябва да се спазва от всички - от царя до пъдаря. Това, че някой смятал, че забраната за двойно гражданство била “архаична”, може да е предмет на политическа белетристика или опит за научна статия, но не и аргумент да не се спазва Конституцията. Следва да се подчертае в същото време, че забраната за двойно гражданство е необходима с оглед охраната на държавния суверенитет. Искате да се напълни с депутати и министри с двойно, примерно, турско или македонско гражданство? Или някой отвън да ни прати някой чужденец тип Саакашвили, който беше грузинец, но по външно настояване му дадоха украинско гражданство, за да го включат в управлението в Украйна? 

Чу се и потресавощото правно невежество, че видите ли всички сме били с двойно гражднство, защото сме били и граждани на ЕС. За подобно изказване студент по право трябва не просто да получи двойка, а да бъде изгонен от изпита по право на ЕС или по конституционно право.

Твърденията, че КС влияел на изборите са абсолютно неприемливи. Политическата и партийна целесъобразност нямат място в конституционната юриспруденция. Не може да се толерира нарушаване на Конституцията на най-висше държавно ниво - това ерозира в дълбочина правовата държава и върховенството на самата Конституция. Опитите за политически натиск от Кирил Петков и неговата партия спрямо КС са опасен прецедент, който трябва да бъде остро осъден. Непочтено е! И поставя въпроса - един човек, който бидейки облечен в публична власт като министър, гази Конституцията без да му мигне окото, дали със същата лекота не би погазил който и да е закон. Подобно поведение е свидетелство за повишен риск от злоупотреба с власт, корупция и клиентелизъм.

Радостин Василев, ИТН, юрист, във фейскбук: Безпрецедентно нарушение на основния ни закон

Конституционният съд на Република България защити Конституцията и националния ни суверенитет с единственото решение, което отговаря на закона и фактите. Това решение не е никаква изненада за юристите и е лъч надежда, че сме независима държава, в която се защитава основният закон. Всичко това се случи след безпрецедентен натиск от г-н Кирил Петков към Конституционния съд чрез недопустими искания, критики и диктовка за решение, противно на правото. Кирил Петков е бил министър на икономиката в нарушение на Конституцията на Република България.

Това е абсолютно безпрецедентно нарушение на основния ни закон. Заради обратното действие на решението на КС по отношение на указа на президента, Кирил Петков реално никога не е бил министър. Кирил Петков е декларирал неистинни обстоятелства в нарочна декларация. Действал е с пряк умисъл и може да му бъде търсена наказателна отговорност. Следват поредица от дела за отмяна на актовете на Кирил Петков от заинтересованите страни. Щетата нанесена от него на държавата е с неясен към момента размер.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения