Румен Радев: В своята командирска практика нямам нито един загубен самолет, нито един загинал летец

Децата в риск са уязвими от социалния закон Социалистите пращат текстовете в Конституционния съд

Проф. Олег Асенов: Електронната система за тол таксите ще помага срещу нерегламентирания превоз на пътници

Нинова: В правилника на парламентарната групата на БСП няма партийни наказания

Соцвеличия почетоха паметта на Христо Христов (снимки) 100-ина души, работили във външната търговия отбелязаха 88-ия рожден ден на бившия си министър, който почина на 16 ноември

Прокуратурата в Италия разследва Матео Салвини заради служебни полети

НЗОК отпуска безплатно по 2 лекарства за заболяване Лекари се оплакват от новия Националния рамков договор, който предстои да бъде подписан

Сидеров: Не съм част от управлението! Каракачанов има две детски мечти – да бъде министър на отбраната, другата е да измести АТАКА и Волен, която няма да се сбъдне, категоричен е партийният лидер

АПИ: 70% от българите смятат за справедливо камионите и автобусите да плащат по-високи такси

Владислав Горанов: Радев е приел ролята на опозиционен лидер, но понякога с това вреди

Доналд Тръмп нападна Грета Тунберг: Кротни се!

Разследват кардиолози за източване на Здравната каса

Брад и Анджелина ще си поделят децата за Коледа

Тома Биков: Радев е избрал ролята на президент, който разделя обществото

Кьосев против събрание, но се кандидатира

Кой прокле „Клетниците”? България получила лиценз да постави мюзикъла още през 1987 г.

Режисьорът Пламен Карталов показва документите от 1987 г., когато за първи път е получил лиценз за „Клетниците”.

Премиерата е на 6 декември в Софийската опера

Орлин Павлов, Ники Сотиров и Весела Делчева са сред актьорите

„През 1987 г. получих лиценз от английския продецунт Камерън Макинтош да поставя мюзикъла „Клетниците”. Бяхме едва третата държава с лиценз! Това стана само две години след английската премиера,“ разказа директорът на Софийската опера Пламен Карталов на пресконференция по повод предстоящата през декември премиера на същия спектакъл. Навръх Никулден, 32 години по-късно френският мюзикъл по романа на Виктор Юго най-сетне ще се играе за първи път на българска сцена.

Но как се е стигнало дотам, че едва сега българската публика ще има шанса да гледа за първи път шедьовъра на композитора Клод-Мишел Шьонберг и сценаристите Ален Булбил и Жан-Марк Нател? Дали е спектакълът е бил урочасан, или някой е сложил прът в колелото на този неизменно успешен проект? Сега вече можем да кажем, че „Клетниците” е вторият най-дълго игран мюзикъл в света, след хита от 60-те „Фантастичните” на Харви Шмид по текст на Том Джоунс, което се играе 42 г до 2002 г. и има 17 162 представления. Първата премиера е на френски език през 1980 г. в Париж.

„След като получихме лиценза, през 87-а проведохме кастинг. Явиха се 200 души – артисти не само от Народната опера, но и от всички театри. В комисията бяха Георги Робев (проф. Робев, диригент на Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов”) и Милчо Левиев. Избрахме състава. Мюзикълът трябваше да се играе в НДК. Но не успяхме да съберем пари за микрофони и се отказахме.”

Години след неуспеха маестро Карталов се връща към идеята за „Клетниците”, но не дръзва да посегне наново към класиката. „И един ден се виждам с Живко Ботев (режисьор и продуцент в Лондон – бел.ред.), и той казва: „Питат за теб от МТI в Лондон. Няма ли вече да поставиш „Клетниците”?” И аз тогава се замислих. Казах си – щом питат и са съгласни да го направим, защо да не опитам. Получихме правата без никакъв проблем.”

Следва голяма подготовка. По условията на лиценза, както и при предишните мюзикли, текстът трябва да се изпълнява на езика на държавата, в която ще се играе представлението. Използван е първият превод, направен още през 1987 г. от тенора Милен Петров. Той е обработен, осъвременен и приведен в съответствие с изискванията на лицензодателя от преводачката на „Мамма миа” Милена Боринова.

„Шонберг е много особен композитор – обясни диригентът Игор Богданов. – По никакъв начин не може да се сравни с бродуейските класики, не може да се сравни нито с Уебър, нито с когото и да било. Произведението му е на класическа основа, това е щрайх, бенд, духови инструменти, задължително има кийбордове. Включил е огромно разнообразие от инструменти – като например джанта от кола или блокфлейти – за създаване на колорита на конкретна ситуация.” Зрителите не бива да очакват танци в представлението – това е една трагедия, обяснява режисьорът Пламен Карталов. „Клетниците” ще бъде със солидна сценография, чийто автор е Ханс Кудлих от Виена, а костюмите са проектирани от Лео Кулаш, който е автор на костюмите на последната постановка на „Тоска”.

Всичките изпълнители са одобрени от Макинтош по възраст, характер и лице. Съставът е избран от 100 предложени артисти, като указанията са певците да са с поп и оперни гласове, но не и оперетно пеене, като едно от най-важните неща е да бъдат много, много артистични. Подборът продължава от февруари м. г. до юни.

В резултат на това голямо пресяване на БГ таланти в състава на постановката са включени както звезди, така и тотално неизвестни засега артисти. Там освен утвърдените Орлин Павлов и звездата от „Фантома на операта” и Софи от „Мамма миа” – Весела Делчева, Ники Сотиров и Деница Шопова от Музикалния театър, фигурират и съвсем нови изпълнители. Най-младата бъдеща звезда е ученичката Тереза Тодорова от Американския колеж, която Пламен Карталов забелязва на училищно представление „Клетниците”.

По думите на акад. Карталов „Клетниците” трае „по-малко от Вагнерова опера – около 3 часа”. Представлението е в две действия и с антракт от 20 минути. Премиерата е на 6 и 7 декември. Следващите спектакли са на 8, 10, 11, 12 и 13 декември. След това мюзикълът ще се играе на 9, 10, 11 и 12 януари.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.