Турция се налага в Средиземно море

Турция втора по износ на сериали в света

Партиите вече доят две крави Формациите, прескочили 1% вземат по 8 лв. на глас от държавата, могат да получават и безлимитни дарения от бизнеса

Младенов награден и в Португалия

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

По-скъп ток и нов доставчик от 1 юли

БАБХ крие отровните храни по наредба

Данаил Кирилов разговаря с Полфрийман за проблемите на затворите

Работник е пострадал сериозно, а други двама са леко ранени след експлозия в цех за производство на биогаз в Ямболско

Раздор за 50 000 лв. довел до убийството край езерото Вая Оставиха в ареста заподозрения за разстрела в Бургаско

Двама души са убити при стрелба в американска военна база във Флорида

24% от българите никога не са ползвали интернет (обзор) Най-често купуваме онлайн дрехи и спортни стоки

Разбиха престъпна мрежа за наркотрафик в Европа 11 са арестувани

През януари 2020 година тръгва делото срещу Александър Манолев заради къщата за гости

Бюджетът на ЕС до 2027 продължава да буксува

Колко време могат да държат мандата реформаторите?

В отсъствието на всичките си лидери и на двете най-големи партии – ДБГ и ДСБ, представители на Реформаторския блок от партиите СДС, БЗНС и БНД получиха от президента третия мандат за съставяне на правителство, но не уточниха в какъв срок ще го върнат, ако не успеят да го реализират.

За разлика първия и втория мандат, които по право са за най-големите политически сили, третата парламентарна група, която е избор на президента, няма изричен срок за това, записан в конституцията.

Чл. 99, ал. 3 от основния закон гласи: „Ако и в този случай (връченият втори проучвателен мандат, бел. ред.) не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея (7-дневен, бел. ред.) възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател“.

Тоест срок има за връчване на мандата, но не и връщането му.

Конституционният съд има тълкувателно решение по този текст, но не и за този казус, който може да се превърне в поредния прецедент.

В решение №20 от 1992 г. с докладчик съдия Александър Арабаджиев е обсъдена „значимостта на разглеждания момент, който настъпва след два неуспешни опита за образуване на правителство“. „За разлика от първите два тура, в които президентът не е обвързан със срок, в който трябва да възложи проучвателния мандат, по-нататък се предвижда ускоряване на процедурата, тъй като периодът, в който не може да бъде съставено ново правителство (и действа служебно правителство или правителство, което е подало оставка), може да се окаже прекомерно дълъг„, посочва Арабаджиев.

„Друга особеност на процедурата в тази й част се състои в обстоятелството, че президентът извършва възлагане най-напред на някоя от следващите парламентарни групи, т.е. на парламентарна група като такава, а не на посочен кандидат, и едва след това проучвателният мандат се възлага на посочен кандидат за министър-председател„, посочва още Арабаджиев.

„Различието може да бъде обяснено с това, че е необходимо да се даде възможност на някоя от следващите парламентарни групи също да проведе политически консултации, за да се потърси и намери начин за образуване на стабилна коалиция„, мотивира се съдията.

 

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Живковата конституция,сякаш беше по-нормална, по-човешка и човечна.Струва ми се,че с корекциии за сегашното време,пак би била по-добра.То условни присъди,то мачкане на трудещите се,то кражби…-демократични лай.а

  2. Революционните закони винаги са по-близки до народа и непосредствено отговарят на неговите нужди. Всички демокрации са безнадеждно корумпирани по природа и имат хиляди инструменти за придаване на законен вид на корупцията и експлоатацията на народа.

  3. Дали реформаторитире ще докажат, че живеем в държава проформа…

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.