На 19 януари 2019 да почерпят

Ивайло Калфин: Стратегическите решения в България се взимат само отвън или под чужд натиск

Експерт: Брекзит без споразумение няма да се отрази съществено у нас

Милиони пароли изтекоха в мрежата – вижте дали сте засегнати

Анкара заяви, че ще защитава „турското малцинство“ в Западна Тракия

ЕК призова Лондон да проведе евровот Найджъл Фарадж вече готви предизборна кампания

Макрон проведе втора среща от дебата за „жълтите жилетки“

Никълъс Холт ще играе Толкин в биографичния филм за писателя

Тръмп прие пратеника на Пхенян

10 години затвор за турски съдия с награда за човешки права от Европарламента

Китай предложил да увеличи внoса от САЩ до обем от 1 трлн. долара

Откриха труп на възрастна жена във Враца

Сириец държал мрежа за плащания на терористи у нас (обзор) 43-ма арестувани за участие в древната система за парични трансфери “хавала”

Берлускони се кандидатира за ЕП

Една трета от работещите у нас получават месечни бонуси

Колко време могат да държат мандата реформаторите?

Представители на Реформаторския блок получиха третия мандат за съставяне на правителство. Снимка: Прессекретариат на президента

В отсъствието на всичките си лидери и на двете най-големи партии – ДБГ и ДСБ, представители на Реформаторския блок от партиите СДС, БЗНС и БНД получиха от президента третия мандат за съставяне на правителство, но не уточниха в какъв срок ще го върнат, ако не успеят да го реализират.

За разлика първия и втория мандат, които по право са за най-големите политически сили, третата парламентарна група, която е избор на президента, няма изричен срок за това, записан в конституцията.

Чл. 99, ал. 3 от основния закон гласи: „Ако и в този случай (връченият втори проучвателен мандат, бел. ред.) не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея (7-дневен, бел. ред.) възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател“.

Тоест срок има за връчване на мандата, но не и връщането му.

Конституционният съд има тълкувателно решение по този текст, но не и за този казус, който може да се превърне в поредния прецедент.

В решение №20 от 1992 г. с докладчик съдия Александър Арабаджиев е обсъдена „значимостта на разглеждания момент, който настъпва след два неуспешни опита за образуване на правителство“. „За разлика от първите два тура, в които президентът не е обвързан със срок, в който трябва да възложи проучвателния мандат, по-нататък се предвижда ускоряване на процедурата, тъй като периодът, в който не може да бъде съставено ново правителство (и действа служебно правителство или правителство, което е подало оставка), може да се окаже прекомерно дълъг„, посочва Арабаджиев.

„Друга особеност на процедурата в тази й част се състои в обстоятелството, че президентът извършва възлагане най-напред на някоя от следващите парламентарни групи, т.е. на парламентарна група като такава, а не на посочен кандидат, и едва след това проучвателният мандат се възлага на посочен кандидат за министър-председател„, посочва още Арабаджиев.

„Различието може да бъде обяснено с това, че е необходимо да се даде възможност на някоя от следващите парламентарни групи също да проведе политически консултации, за да се потърси и намери начин за образуване на стабилна коалиция„, мотивира се съдията.

 

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. Живковата конституция,сякаш беше по-нормална, по-човешка и човечна.Струва ми се,че с корекциии за сегашното време,пак би била по-добра.То условни присъди,то мачкане на трудещите се,то кражби…-демократични лай.а

  2. Революционните закони винаги са по-близки до народа и непосредствено отговарят на неговите нужди. Всички демокрации са безнадеждно корумпирани по природа и имат хиляди инструменти за придаване на законен вид на корупцията и експлоатацията на народа.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.