Корупция, облечена в текстове от закони

Наказателна отговорност и за организирани работни групи, които пишат лобистки норми

Акция на Специализираната прокуратура. Шеф от автомобилната администрация - бившата ДАИ, е изведен с белезници от кабинета му. Обискирани са жилища, отворени са банкови касети, откъдето са извадени купчини с пари. Задържани са и служители от по-долни нива и областни управления. Всички те са обвинени за участие в организирана престъпна група, създадена с цел да получава подкупи.

4-5 такива съобщения можете да прочетете за последните няколко години, а ако ви интересува -  да следите и новини от хода на делата, които се водят срещу бандите от началници и инспектори от тази служба към министерството на транспорта.

Но независимо от обвиненията или присъдите, които заслужават въпросните банди от ДАИ, нека да кажем – не те са виновни за съдържанието на законите и подзаконовите нормативни актове, в чиито редове и между редовете са записани лобистки и корупционни правила.

Търси ли някой отговорност, включително и наказателна, от министри, депутати и назначени от тях експертни и работни групи, ако предлагат или приемат престъпни правила. Не сме чули спецпрокуратурата да е започнала подобни разследвания. А има защо, особено след като се прочетат в пакет и трите проекта на закони, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП). Последният от тях – Закон за пътните превозни средства , бе публикуван в края на миналата седмица.

Още от 2017 г. тези три правни явления се подготвяха от работна група в МВР и министерството на транспорта, по-тайна от масонско общество. И има защо – в последния трети проект направо се вижда, че членовете на тази организирана работна група май са взели капаро. В по-голямата си част той е написан в интерес на различни фирми - на вносители на автомобили, които имат сервизи за гаранционно обслужване, на дружества, вложили много пари в пунктове за Годишни технически прегледи или за оценка на системи, компоненти и модификации на автомобили, на такива, създали огромни бази за ремонти, разфасоване, търговия с нови и употребявани авточасти.

Отвсякъде има да текат такси „спокойствие“, защото на света няма предприемач, който иска да бъде проверяван, или поне да не го проверяват без предупреждение.

Още в първите години след 10 ноември 1989 г. управниците повтарят като в транс, че ще намалят лицензионните режими. Кълнат се, че ще забранят на разни фелдфебели да правят хората на маймуни, докато им регистрират колата, или им издадат някакъв талон и им сложат номера – услуги, които нашите събратя от Европейския съюз получават по пощата. Знаят ли нашите връстници от градовете в Испания, Франция или Великобритания къде се намират офисите на служби като българските ДАИ и КАТ. Как да им обясним, че ходим по тези места както Индиана Джоунс ходи в Храма на обречените – готов всеки момент да му изтръгнат сърцето.

И какво стана – в проекта на Закон за превозните средства цъфнаха чисто нови регламенти за дейността на автосервизите и за търговията с части втора употреба. За по-приемливо от публиката ги наричат регистрация, а не лицензиране. Но в административно-наказателните разпоредби има такива глоби и/или имуществени санкции, че това не е само лицензиране, а произвол и рекет. 5000 лв. е обичайната санкция, ако се откаже достъп на контролния орган – разбирай инспектори от ДАИ, полицаи от КАТ, общинари и чиновници от Комисията за защита на потребителите. Чакайте бе, братя, това е частна собственост! Имате ли разрешение от съда? Нито в гаража, нито в автоморгата се крие агент на КГБ, на ЦРУ, или джихадист от „Ислямска държава“. Но не - нашият контролен орган трябва да влезе, да се настани като бей, а стопанинът да му слугува и да поднесе подкупа на тепсия. Ето това се чете между редовете на публикувания за обсъждане проектозакон.

Подобни корупционни и лобистки текстове има и в другите два проекта. Щом е така, по-добре изобщо се откажете да разделяте добрия стар ЗДвП. Че току-виж, докато трите закона бъдат приети, вземе че бъде криминализирано участието в организирани работни групи, които подготвят корупционни норми. Защото не само заради дребните риби от КАТ и ДАИ в България е високо усещането за корупция.

 

Отровата отива до министъра

И ако толкова е възмутителна тази корупция, свързана с шофьорите, пътищата и автомобилите, то е защото тя наистина убива. И не първа Корнелия Нинова се е сетила за тази фраза, че да я включи в репертоара си. Във в. „Труд” я пишем поне от 20 години.

Така беше и при „реалния социализъм”, така е и днес. В средата на 80-те, когато карах шофьорски курсове, инструкторът ми се беше вбесил, че от ДАИ му искат по 5-6 лв. на кандидат за книжка, за да не късат на изпита. Можеше да мине и без пари, но ако осигури някоя дефицитна стока – цветен телевизор, холна гарнитура, уиски, шоколади и „западни цигари”.

„Отивам в „Кореком“ и купувам галон уиски, - говореше възмутено преподавателят по авто-мото. – Сипвам вътре отрова и го давам на комисията от ДАИ. Ще видиш – след една седмица ще пукне и министърът на транспорта. Защото те там си отливат и предават рушвета по-нагоре“, горещеше се инструкторът.

Коментари

Задължително поле