Кризата в имотите няма да бъде еднаква за всички

Всяка фирма в сектора има своя стратегия

Кризите ни показват, че бизнесът не е просто движение на пари, а наличие или липса на доверие. И в тази криза всеки отделен бизнес ще преминава различно, а всяко отделно предприятие ще се справи или не в зависимост най-вече от състоянието, в което се намира, когато влиза в кризата.

Трудно е за прогнозиране какви ще са последиците. Качествените имоти винаги ще държат цената си. Интересът към имоти извън големите градове, към имоти по Черноморието също ще задържа цените им. Надценените имоти в София и някои големи градове може и да загубят по 5-10% от вчерашната цена, но няма да сме свидетели на 30% и повече спад в цените. Дори предполагам, че е възможно да има имоти, които да повишат цената си. Все пак имотът е доста сигурна инвестиция.

Когато поглеждаме днес пазара и мислим за неговото утре, трябва да не забравяме какъв беше този бизнес вчера. Обобщавам накратко – динамичен, със засилен интерес към новото строителство, ръст на сделки с по-големи апартаменти, с надценени имоти в някои райони и така нататък. Но в същото време - нерегулиран, без ясни правила на работа, немалка част от него с присъствие в сивия сектор, с некоректни практики при някои брокери.

Именно затова не може да сложим под общ знаменател как кризата ще се отрази на целия сектор. Тя няма да бъде еднаква за всички. Дори в момента виждаме точно това. Независимо, че правилата са еднакви за всички - ограничават се директните контакти, служителите в повечето компании работят от вкъщи, провеждат се само спешни сделки при нотариуси, самите фирми реагират по много различен начин.

Една част от компаниите избират да намалят броя на рекламираните имоти, драстично свиват рекламните си бюджети . В същото време не инициират комуникация с клиентите си и предприемат мерки, с които да оптимизират разходите си. Част от тях включват съкращения на служители. Това до голяма степен са компаниите, които нямат достатъчно голям дял на пазара и бизнес моделът им не е достатъчно устойчив.

Други компании предприемат тотално различна стратегия. В момента те предпочитат да увеличат рекламата на имотите от портфолиото си и да използват ситуацията, за да бъдат проактивни към пазара и към клиентите си. Има много хубава мисъл, която гласи: „Не оставяй нито една криза да бъде пропиляна“. Тези, които успеят да вникнат в тези думи и са достатъчно гъвкави, за да мобилизират екипите си и да изградят нови партньорства, може да се надяват на светло бъдеще след COVID-19. Пандемията е и много подходящ момент да се изследва както пазарът, така и реакциите на агенциите, на клиентите и изобщо на сектора.

Едно е сигурно - след края на епидемията, а едва ли някой се съмнява, че такъв ще има, състоянието на двете групи фирми и действията им сега са основополагащи за бъдещето им утре. Сигурна съм в това, защото не за пръв път пазарът на имоти е изправен пред такава криза. Imoti.net специално има 20-годишна история и вече веднъж премина през такава. Тогава станахме свидетели на сериозно изпадане от пазара на фирми за имоти. Възможно е в някаква степен последствията сега да са сходни с тези от кризата през 2008 г. Очакванията ми са свързани с ограничаване на сделките с имоти, отдръпване на инвеститори, забавяне на новото строителство, свиване на пазара на търговски и бизнес имоти, повишаване на изискванията при кредитиране. За щастие, всички си научиха урока от предишната криза и мащабите не могат да бъдат същите. Нито цените на имотите са толкова надценени, нито банките отпускат лекомислено кредити. Има и още една добра новина – съвземането ще се случва по-бързо. Веднага, когато епидемията бъде овладяна, бизнесът ще завърти оборотите – предпазливо, поетапно, но всички ще искаме да се върнем към нормалния ритъм.

В момента сделките с имоти намаляват – довършват се стари, сключват се само спешни. Продавачите ограничават огледите в имотите си, защото се съобразяват с мерките или защото предпочитат да изчакат – все пак имотът е с добра ликвидност и може средствата от него да са по-нужни в следващ етап. Купувачите също предпочитат да изчакат, защото допускат, че е възможно цените да паднат.

Наистина повечето от половината потребители на Imoti.net са притеснени от епидемията и мерките за ограничаване на разпространението. Но над 80% от потребителите, въпреки всичко, продължават да се интересуват от имоти, да мечтаят или планират придобиването на такъв, за да отговорят на потребност. Или за да променят живота си.

 

Страхът от COVID-19 дава шанс за промени

Ипотечно кредитиране има. Банките изглеждат стабилни и няма сериозни основания да се предполага, че лихвите ще скочат. Ръстът на безработните расте, но те едва ли са от потенциалните купувачи. На този етап единствено страхът от COVID-19 спира сектора, но му дава и шанс да се промени. След три или шест месеца страхът няма да го има и колелото ще трябва да се завърти отново. Кой как ще го направи зависи от това как е реагирал сега.

* Авторът е мениджър на една от най-големите и утвърдени платформи за обяви на недвижими имоти в България Imoti.net.

Коментари

Задължително поле