Изява и за младия бас Божидар Божкилов
На 16 февруари в зала “България” Софийската филхармония и Фортисимо академия продължиха традицията си в образоването на българската публика, подкрепени от корифея на пианото Людмил Ангелов, актьорите Ана Пападопулу и Валентин Ганев и младия бас Божидар Божкилов. Концертът, посветен на Сергей Рахманинов, беше проведен под палката на Найден Тодоров и в първата част публиката имаше шанс да научи повече за житейския път, творчеството и популярността на руския композитор от двамата актьори.
Примамени от интересния факт, че музиката на Рахманинов е използвана в редица филми като “Мъже в черно”, “Дневникът на Бриджит Джоунс” и “Спайдърмен”, слушателите научиха как малкият Рахманинов изпълнявал собствените си ранни произведения пред семейството си, като ги наричал “най-новото от Шопен”. Проследиха пътя на съзряващия пианист през Санкт Петербургската и Московската консерватория, като музикални “илюстрации” предоставиха софийските филхамоници и Найден Тодоров с откъси от Симфония №2 в ми минор, както и Людмил Ангелов с Прелюд за пиано №2 - едно от най-известните клавирни произведения на композитора, което с акордовата си фактура, напомняща камбанен звън, става любимо на публиката веднага след написването си. До такава степен слушателите искат Рахманинов да свири винаги този прелюд на бис, че в един момент самият той започва да отказва, защото “все пак съм написал и други произведения”.
Рахманинов завършва образованието си в Москва с премиерата на първата си опера “Алеко”, на която присъства и самият Чайковски, с когото младият композитор има силна връзка. Публиката имаше шанс да чуе Каватината на Алеко в изпълнение на изгряващия български бас Божидар Божкилов, който от миналата година е член на Оперното студио на Ла Скала.
Но връхната точка на концерта беше втората част, когато прозвуча Концертът за пиано и оркестър №2 в изпълнение на Людмил Ангелов. Публиката беше подготвена от водещите с лек музикален анализ, който спомогна слушането и разбирането на това така любимо произведение - един от най-често изпълняваните клавирни концерти до ден днешен, като мотиви от него са използвани и от популярни музиканти като Франк Синатра и Селин Дион. Понесени от емоционалното изпълнение на Людмил Ангелов, слушателите не спряха аплодисментите си, докато пианистът не излезе на бис, продължавайки “урока” на вечерта с Прелюд №5: Alla Marcia на Рахманинов.
И макар по време на концерта публиката да научи много за живота и творчеството на големия руски композитор, за жалост едва ли някога ще успее да се намери начин тя да бъде обучена да не аплодира между частите на произведенията.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш