Магистралите ни остават най-евтините в Европа

Магистралите у нас струват най-евтино в Европа.

Цената зависи от терена, габаритите и разходите за труд 

У нас струват средно 3,1 млн. евро на километър, в Словения - двойно

За 13 години дължината им се увеличава двойно

През последните 13 години у нас общата дължина на готовите магистрални отсечки у нас се увеличава двойно, а цената на километър остава сред най-ниските в Европа. Това показва анализ на главния експерт на Камарата в строителите в България инж. Любка Денева, публикуван във в.”Строител”. Изградената магистрална мрежа до 2007-2008 г. е с обща дължина от 418 км, а през 2020 г. в експлоатация са вече 812 км и други 110 км се изграждат. Въпреки това страната ни остава последна в Европа по километър магистрали на 1000 кв. км площ и по км магистрали на 1 млн. души население, става ясно от анализа на инж. Денева. България е и единствената държава в Европа, чиято столица има магистрална връзка само с една съседна страна, и то не от ЕС.

При сравнение на приключилите и текущите договори за изграждане на километър магистрала става ясно, че у нас все още строителството на този тип пътища излиза най-евтино. Изключение прави сложната отсечка от бившата магистрала “Люлин”, която е вече част от “Хемус”. Докато средната стойност на 1 км магистрален път у нас излиза 3,1 млн. евро, в Словакия цената е двойна - 7,24 млн. евро.

Подобни сравнения, според инж. Денева, обаче не могат да бъдат правени механично, защото цената на магистралните отсечки зависи от много и различни фактори. Сред тях са “теренните и геоложки условия, защитените територии, през които преминават, наличието или липсата на археологически артефакти, дължината и габаритът на съответната автомагистрала, видът и броят на терените за отчуждаване, оценката на въздействието върху околната среда, проектната скорост, проектната интензивност, броят и видът на пътните възли и съоръжения, укрепителните съоръжения, височината на изкопите и насипите, необходимите мерки за организация и безопасност на движението, заложените специфични изисквания, цените на проучването, проектирането и техническия надзор, избраната технология на строителството, цените на материалите, транспорта, труда и много други фактори”, обяснява инж. Денева.

Според нея не би могло да се прави и съпоставяне на отделни участъци от една и съща магистрала, строена по различно време, както се прави сравнение в цената на продукти от потребителската кошница или цените на услугите в началото на века и сега.

“Когато говорим за цена на автомагистрали, трябва да бъдат отчетени и промените в нормативните изисквания през различните периоди, новите спецификации и технологии”, категорична е инж. Денева. „ Само ако вземем например промяната в оразмерителния осов товар - има участъци, които преди години са проектирани за оразмерителен осов товар 10 t/ос, а сега се проектират за оразмерителен осов товар 11,5 t/ос поради все по-нарастващите изисквания на транспортните превози. Увеличаването на проектната скорост, средноденонощната интензивност, оразмерителният осов товар и др. влияят пряко върху оразмеряването на конструкцията на настилката на магистралите. Това от своя страна води до по-голяма дебелина на конструктивните пластове или по-висок клас на материалите (например полимермодифицирани асфалтобетонови пластове, геомрежи, стабилизиране на земната основа и конструктивните пластове и т. н), увеличаване на количествата на материалите и транспортните разходи, различна технология на изпълнение или вид на използваните технически средства, цена на труда и др., което неминуемо води и до увеличаване на цената на крайния продукт. Многократно са завишени и изискванията за пътна безопасност, сравнени с използваните преди”, обяснява тя.

Според нея „ целенасоченото формиране на мнение в обществото, че българските магистрали са скъпи, както и че се отделя огромен ресурс от европейски финансови средства, сравнено с отделяните средства в други европейски страни, всъщност е манипулативно”. Улрих Петцолд от Европейската строителна федерация FIEC “сравняването на цени на строителство между отделните държави от ЕС не е възможно и надеждно, защото цените зависят от ситуацията в дадена страна или дори регион.”

При формирането на индикативните цени за строителство на магистрали или пътища законодателят е предвидил в ЗОП възможността при подготовката за възлагане на обществената поръчка възложителят да може да проведе пазарни консултации, като потърси съвети от независими експерти или органи, или от участници на пазара, без с това да се нарушават принципите на конкуренция и принципите на недискриминация и прозрачност, подчертава инж. Денева. При всички обекти с европейско финансиране при кандидатстване по определени оперативни програми от компетентния орган на съответната държава, задължително исканото финансиране преминава през одобрение от ЕК или съответната финансираща институция. Което е и още една гаранция, че цените не могат да бъдат изкуствено завишени.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес