Министър Вълчев: През следващите десетилетия постъпващите на пазара на труда млади хора ще бъдат едва 2/3 от навлизащите в пенсионна възраст

Снимка: Архив

Едно от сериозните предизвикателства за страната ни е и демографската ситуация, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев, който бе изслушан в Народното събрание по настояване на ГЕРБ, където поясни пред депутатите на ръководеното от него министерство за подобряване на връзката между образованието и пазара на труда. През следващите десетилетия постъпващите на пазара на труда млади хора ще бъдат едва 2/3 от навлизащите в пенсионна възраст. „Това означава недостиг във всички сфери и сектори, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план. Образователната система не може да реши този недостиг, но може да направи две неща – да не допусне нито едно дете да отпадне от образователната система и осигури съответствие с потребностите на пазара на труда“, обясни образователният министър.

Връзката с пазара на труда е една от основните теми в сферата на образованието, каза още Вълчев.

През следващите години ще инвестираме в разширяване на базата от софтуерни специалисти, поясни Вълчев.

Той коментира, че добрата новината е, че информационните технологии са секторът, който в най-голяма степен успява да задържи младите хора най-вече заради по-високите заплати. „Тоест, минимален брой ученици са напуснали това направление, както и минимален брой хора, работещи в този сектор, са напуснали страната. Имахме разговор с математическите и природо-математическите гимназии – те също се открият паралелки в областта на информационните технологии. Насърчаваме и дейности по интереси в областта на информационните технологии и дигиталната креативност. Скоро ще стартира и програма за финансиране на дигитална креативност от първи клас. Ще инвестираме и в обучители по IT“, обясни той.

„Днес времето е по-бързо от вчера, утре ще бъде по-бързо от днес. Голяма част от професиите днес съществуват, но утре няма да са налице. Това, за което имаме относителна увереност, че всяко едно дете трябва да придобие т. нар. ключови компетенции. Динамиката на времето води до това, че необходимостта от индивидуализирани специализирани знания за различните стопански субекти е все по-голяма. Това предполага системите на образованието да реагират все по-динамично и да бъдат в съответствие с потребностите на пазара на труда“, смята министър Вълчев.

Коментари

Задължително поле