Ники Хейли: Русия подкопава международните усилия срещу употребата на химически оръжия

„Славия“ взема 1, 5 млн. евро за младежки национал

Задържаха непълнолетен дилър на наркотици в София

Електронни реклами заменят предизборните плакати в Русия заради студа

Вехтории подпалили къща на изгоряла в пожар жена

Обновяват улици и паркове в Шумен за 7,2 млн.лв.

Лом и Пантелей от Сърбия искат 1,8 млн. евро от Европа

България участва в международна операция срещу мащабна група за измами с криптовалута

Искат по-висока присъда за убиеца с резачката от Шумен Прокурор от Апелативна прокуратура-Варна не подкрепя

Голямото дерби Аякс – Фейенорд и два сблъсъка за титли в UFC са акцентите през уикенда по спортните канали на Мтел

20 украински моряци протестираха за заплатите си Корабът "Амсел" е арестуван във Варна за дългове към банка и фирми

400 млади лекари положиха Хипократова клетва (СНИМКИ)

3 години условно за студент убил търновец без причина Любомир Дерменджиев ще плаща 100 000 лева кръвнина на майката на жертвата

Данъчните в Бургас бесни на нарушител в училище Запечатаха ученически стол заради касови бележки

Откриха обновената база на Комплексния онкологичен център в Стара Загора

МОН и CEDEFOP ще проучват търсените умения на трудовия пазар

Снимки: МОН

Професионалното образование ще стане атрактивно за ученици и родители, едва когато в училище бъде давана качествена подготовка, която гарантира на учениците добра реализация на пазара на труда. Този извод бе направен днес при обявяването на съвместен проект на МОН и Европейския център за професионално образование /CEDEFOP/. Двете институции ще изследват заедно какви умения търсят работодателите от работниците и специалистите на българския пазар на труда, съобщават от МОН.

Тази информация е важна за учениците, за да могат да направят по-добър избор за кариера, посочи пред участниците в проекта заместник-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова. Проучването ще продължи година и половина. Резултатите от него ще помогнат на професионалните училища и центровете за професионална подготовка да ориентират обучението спрямо потребностите на работодателите. Констатациите ще са важни и за управлението на секторните политики.

Крайната цел на партньорството между МОН и CEDEFOP е да се намалят липсата на умения и несъответствията в квалификацията, да се повиши възможността за намиране на работа, производителност и растеж, което е един от трите ключови приоритета на Програмата за нови умения в Европа. Проектът е ориентиран към промяна не само на професионалното образование в училище, но и към професионалното обучение на възрастни.

България е изправена пред структурни проблеми, като някои от тях са особено тревожни, посочи зам. –министър Гайдарова. Процентът на безработица сред младите хора между 15 и 24 години се повиши в сравнение с предходната година (от 19,5% през декември 2015 г. на 22,4% през декември 2016 г.), отбеляза Гайдарова. Като допълнително предизвикателство тя определи високия дял на учениците, които не притежават адекватно ниво на основни умения, както и ранното напускане на училище.

Като адекватна мярка Гайдарова посочи въвеждането на дуалното обучение и кариерното ориентиране в училищната система. Голяма част от мерките в подкрепа на децата в риск, както и на талантливите ученици, са подкрепени от Европейския социален фонд.

Европейският център за развитие на професионалното обучение следи тенденциите на трудовия пазар и помага на Европейската комисия, страните от ЕС, работодателите и синдикатите да съобразяват предоставяното обучение с потребностите на пазара.

Бизнесът в България се оплаква от дефицит предимно на специалисти със средно образование. Липсват асансьорни техници, монтажници до средни кадри в сферата на компютърните технологии, но тепърва ще се правят проучвания, които да обхванат абсолютно всички сектори. Засега МОН има макроикономическа информация и откъслечни данни от различни градове и сектори, съобщи директорът на дирекция „Професионално образование и обучение“ в МОН Мария Тодорова. Една от целите на съвместния проект със CEDEFOP  е да направи пълна картина на ситуацията в страната – по сектори, региони и градове. На нейната база ще се определят начините за подкрепа на училищата, както и активните мерки на пазара на труда, прилагани от Министерството на труда и социалната политика.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.