Съдят ученик за търговия с наркотици Съученик издал деветокласника наркопласьор

Президентът Румен Радев назначи проф. Венцислав Мутафчийски за шеф на ВМА

Тръмп предложи учителите да бъдат въоръжавани

Нинова: Отговорните за кражбите от оградата да бъдат наказани

Софийският градски съд пусна предсрочно от затвора мъжа, който уби с джипа си 6-годишно дете в Панагюрище Решението ще бъде обжалвано

Жена се оплака, че е отвлечена и изнасилена Лекари не откриха следи от насилие

Корея похарчи над 220 000 долара за тридневната визита на сестрата на Ким Чен-ун

Малките старозагорски математици спечелиха 11 медала в Тайланд

ВСС купува два апартамента

Ангела Меркел осъди смъртта на цивилни граждани в Сирия

Закъсал ТИР затвори пътя Варна-Добрич

Учени откриха ген, който предизвиква непоносимост към алкохола

Пловдивското земетресение усетено и в Благоевград

Кандидати без образование напират за приемни родители

Кола удари ученик в Шумен

МОН намалява парите за висшисти по икономика и администрация

От следващата академична година Министерството на образованието и науката ще намали субсидирания прием в някои професионални направления. За сметка на това от началото на 2018 г. ще се увеличи издръжката на един студент в направленията с най-ниска субсидия.

Това стана ясно на среща на министъра на образованието и науката проф. Николай Денков с ректорите на университетите, които преподават в професионалните направления „Икономика“ и „Администрация и управление“. Промяната е заложена в публикувания за обществено обсъждане проект за изменение и допълнение на Постановление №64 за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища.

Министърът беше категоричен, че намаляването на броя студенти е неизбежно и ще засегне главно университетите със слаба реализация на абсолвентите. „Има огромен дисбаланс в реализацията на завършилите – в някои професионални направления тя е 90 на сто, а в други – 20-30 на сто“, заяви той. След това самият университет ще трябва да реши какво да прави със специалностите, чиито възпитаници не намират работа според образованието си – да ги закрие или да се опита да ги развие, уточни проф. Денков. Той е против този въпрос да се решава с административни мерки от страна на министерството.

При определянето на приема ще се отчита и регионалната значимост на университетите, някои от които са единствени за няколко области. „Очакваме от всеки водещ регионален университет да излезе с програма – да каже какво очаква да постигне през следващите години на базата на перспективите за региона, на разговори с бизнеса и общините“, заяви министърът.

Проф. Денков обърна внимание, че броят на завършващите ученици намалява, а университетите заявяват субсидирани места за 80 на сто от випуска абитуриенти. По неговите думи МОН ще намали субсидирания прием до около 60 на сто от броя на дипломиралите се младежи.

Министерството иска да ограничи достъпа до направления като „Икономика“ и „Администрация и управление“, в които сега учат около една трета от студентите. В същото време държавата ще се опита с позитивни стимули да пренасочи младите хора към професионални направления, които са приоритетни за държавата. Промените в приема ще приключат следващата година, когато също ще има известна редукция на броя студенти, уточни проф. Денков.

Ректорите на университетите подкрепиха необходимостта от промяна, но изразиха опасения, че подобна реформа може да остави някои от тях без достатъчно средства, за да поддържат учебния процес. „Нека да намалим раздутия брой студенти, за да оправим финансирането“, обърна се към тях министърът. „Не е нормално да имаме над 50 на сто млади висшисти, които не се реализират на позиции, изискващи висше образование“, посочи той. Проф. Денков припомни на ректорите, че трябва да се използват и други източници на финансиране на висшите училища – например чрез осигуряване на възможности за учене през целия живот, съвместна работа с бизнеса, както и чрез финансирането за наука, което трябва да се увеличи през следващата година.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете