Мръсната игра на кръга „Капитал“ срещу зимния туризъм

Пламен Стоименов
Модернизацията на лифтовете на Витоша можеше да бъде осъществена още през 2009 г., но медийните манипулации на кръга „Капитал“ срещу проекта не спират до днес.

При глобална пандемия и задаваща се рецесия кампаниите срещу сектора са фатални за икономиката

Мръсните кампании на кръга „Капитал“ срещу туризма имат особено негативно отражение сега, в условията на глобална пандемия и задаваща се рецесия. При спаднало потребление, ръст на безработицата, блокиране на пътуванията и липса на инвестиции, такива действия могат да доведат до срив на държавния бюджет и тежки икономически последици.

Да работиш срещу интересите на стотици хиляди заети в туризма, които са свързващото звено със селското стопанство, хранително вкусовата индустрия и транспорта, граничи с национално предателство. И тези кампании не са от вчера, а от години. В България от атаките на кръга „Капитал“ до днес най-потърпевш е планинският и зимен туризъм.

В първата част на тази поредица „Труд“ припомни щетите, които групичката медии около Иво Прокопиев, в съдружие със „зелените“, нанася на летния туризъм. Във втория и последен текст обръщаме внимание на ударите, които търпят планинските региони.

Атаките

Близо 20 години неправителствените „екологични“ организации стопират развитието на зимния туризъм в България. Под тяхната диктовка в екологичното и земеделското законодателство са вкарани абсурдни рестриктивни текстове, които на практика блокират всякакви инвестиции в планинските региони.

Сега, дори при най-плах опит за промяна на нормативната уредба, с което да се разхлабят забраните, двайсетина „природозащитници“ блокират центъра на София в час пик и парализират града. Мантрата е позната - „ ще унищожат околната среда“.

За реализирането на уличния натиск срещу официалните власти основна заслуга имат медиите от кръга „Капитал“ - сайтовете „Дневник“, „Клуб Зет“, „Медиапул“, вестник „Капитал“, телевизия Би Ти Ви, Българското национално радио – то е обсебено чрез Ирина Недева, председател на прокопиевата Асоциация на европейските журналисти.  Както при летния туризъм, тези медии прокарват манипулативните твърдения на „зелените“ и настройват обществото срещу законовите промени и бъдещите инвестиции в сферата.

В повечето случаи правителството поддава на този своеобразен рекет и отстъпва.

В момента от тези протести полза има коалицията „Демокартична България“, в която са „зелените“, ДСБ и Да, България. Както писахме в първата част, ментор на този политически проект е издателят на „Капитал“ и „Дневник“ Иво Прокопиев.

Сега левите болшевишко настроени „зелени“ изземат говоренето по всички теми в „Демократична България“ от десните ДСБ. Същото се случва и с Да,България - и тях сякаш ги няма. Но все пак не трябва да се забравя, че когато се явяват сами на избори, партийните „еколози“ не получават повече от 0.5% подкрепа. 

Ползата

В случая с блокирането на зимния туризъм ползата освен политическа, е и финансова. Медийният кръг и „зелените“ се издържат от европейски проекти в сферата на околната среда. Няколко „екологични“ организации са усвоили милиони евро за последните години – според разследванията на „Труд“ „зелените“ са имали достъп до финансиране от Брюксел на стойност над 200 милиона лева. А медийни партньори по изпълнението на проектите са често членовете на кръга „Капитал“. „Екологични експерти“ от НПО-тата обясняват от сайтовете, ефира и страниците на тези издания къде и как не трябва да има развитие, защото ще бъде застрашена природата. Но може ли да се вярва на „специалисти“, които в периода 2005-2007 вкарват 34.8% от територията на България в Натура 2000 без никаква работа на терен, седейки в кабинетите си в София?

Заради тази фалшификация 750 000 частни имота са в Натура 2000, а ощетените българи са 1 100 000 души. Заедно с трите национални парка - „Рила”, „Пирин” и „Централен Балкан”,  11-те природни парка, 55-те резервата, 36-те поддържащи резервата, 11-те влажни зони, 349-те природни забележителности, 502-те защитени местности, над 50% от страната е под някакъв вид екологична защита. Там е територия на „зелените“, които измислят всякакви рестрикции, за да спират туризма, а кръгът „Капитал“ се грижи за „чистия“ медиен облик на тези организации. 

Блокираните проекти

Заради натиска на „зелените“ върху бизнеса само в зимната спортна инфраструктура са блокирани проекти за над половини милиард евро.

Много инвеститори се отказват след „екологичния“ натиск и безсилието на властта. Огромна загуба за развитието на туризма, регионите и държавата са провалените проекти „Супер Боровец”, „Перелик” в Родопите, „Паничище” в Рила, блокираните „Дестинейшън Рила”, „Ком Берковица” в Стара планина и „Кулиното” в Пирин.

Възпрепятстваният проект за модернизация на съоръженията на Витоша, който трябва да се реализира в периода 2008-2009 г., е на стойност почти 80 милиона евро. За тези над 10 години забавяне са изгубени стотици работни места и много данъчни приходи в бюджета.

Подобен е случаят със саботирането на изграждането на втория кабинков лифт в ски зона „Банско”. Липсата му води до огромни опашки от български и чужди скиори през активния зимен сезон. Това вреди на имиджа на Банско, който е признат за един от най-добрите ски центрове в Европа.

Още по време на изграждането на ски зона „Банско” в периода 2001-2004 г. с дебилна упоритост по един и същ текст от Закона за защитените територии „еколозите” водят 60 съдебни дела и до едно ги губят. 

Резултатите

Днес у нас има четири основни зимни курорта, общо около 200 километра ски писти и 90 съоръжения за зимен туризъм. С тези показатели България се стреми да привлече туристи от целия свят, когато падне сняг. Успяват Банско, Боровец, Пампорово и София (столицата - заради близостта на Витоша). Но останалата част от страната е потънала в дълбок сън, когато става въпрос за развиване на зимен туризъм.

В сравнение със съседните ни държави и малко по-далечни, но преки източноевропейски наши конкуренти в областта на зимния туризъм,  страната ни изостава сериозно.

Турция работи върху огромна инвестиция за изграждането на три зимни курорта. Друг съсед – Македония влага милиони евро в ски центъра Кожуф. Сърбия разполага с 27 курорта и изгражда лифтове и съоръжения в борбата за привличане на любителите на белите спортове. Дори Косово скоро ще стане популярна ски дестинация, защото и там отделят значителни средства за зимен туризъм. А по-отдалечените Чехия и Словения? Първата разполага със 170 зимни курорта, а втората с 44.

Фактите за големите европейски държави са още по-впечатляващи. Броят на зимните курорти в Австрия е 260, има 3313 лифта, 50 млн. индивидуални ски посещения, 20 млн. пристигащи чужди туристи и 22 500 км писти. 80% от ски зоните са на надморска височина от 1400 до 2200 м. Франция има 360 курорта, с 4242 лифта, 79 млн. пристигащи чужди скиори и 30 000 км писти. Италия - 260 курорта, 2583 съоръжения, 41 млн. скиори и 28 000 км писти. Швейцария - 240 курорта, 2284 лифта, 11 млн. туристи и около 20 000 км писти.

В тази картина страната ни прави чудеса, докарвайки стотици хиляди гости в Банско (където дори се провеждат кръгове от Световната купа по ски), както и в Боровец и Пампорово. Но инвестициите се спират от „зелените“, подкрепяни медийно от кръга „Капитал“.

А България е страна с огромен потенциал – има планини като Родопите, Рила, Витоша, към които има огромен интерес от цял свят, а и от самите българи. Това е сериозна възможност за развитие на регионите. Защото в Европа именно планинските населени места са най-богатите и проспериращите, за разлика от тук, където те се обезлюдяват поради липса на препитание и възможност за развитие.

Но у нас кръгът „Капитал“ натрапва изкуствено митовете, създадени от „зелените“, че развиването на зимния туризъм едва ли не ще унищожи природата. Навсякъде е точно обратното – този вид туризъм е природосъобразен и не противоречи по никакъв начин на опазването на околната среда, напротив, подпомага го. Но за „зелените“ и кръга „Капитал“ е по-важен личният финансов и политически интерес, отколкото истинската природозащита.

Коментари

Задължително поле