Над 4 десетилетия Павликени чака околовръстен път

Коларски път е началото на трасето, което е започнато да се изгражда преди над 4 десетилетия от разклона за град Бяла черква и Павликени.

Кметът инж. Емануил Манолов внесе в МРРБ подписка от 3500 души за завършване на обходното трасе

Страхуват се, че тежки камиони ще потрошат улиците на града

Вече над 4 десетилетия жителите на Павликени чакат да бъде доизграден околовръстен път, който да поеме трафика на товарни автомобили и да облекчи движението в града. За довършителните дейности на невралгичния участък са необходими около 6 млн. лева.

Сагата е от началото на 80-те години на миналия век. Тогава в околностите на града започнало проектирането и строителството на обходното трасе. То е с дължина 4,680 км и е от републиканската пътна мрежа. Участъкът се явява естествено продължение на път III-303 между селищата Левски-Павликени-Керека и има за цел да изведе транзитното движение от района на градската агломерация на Павликени. То трябва да свърже двата участъка на РП III-303 - преди и след града.

„В периода 1992-1994 година е извършено отчуждаването на терени, засегнати от пътя, с обща дължина 3,175 километра и със средства от републиканския бюджет. Извършено е профилиране и е положена трошено-каменна настилка на участък с дължина 2,225 километра започващ РП III-405 между населените места Добромирка-Павликени-Свищов до РП III-403 между Сухиндол и Павликени. След този участък е изграден и стоманобетонен сглобяем мост - надлез в мястото на пресичането на трасето на околовръстния път с ж. п. линията София-Горна Оряховица-Варна“, обяснява кметът на Павликени инж. Емануил Манолов.

По думите на градоначалника впоследствие изграждането на пътя е било преустановено и проектите в АПИ били изгубени.

„От Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) получихме информация само за част от работните проекти на надлеза. По останалите участъци с дължина 1,475 километра отчуждавания не са извършвани. В картата на възстановената собственост (КВС) отчуждените участъци са отразени и имат статут на отделни поземлени имоти „Път III клас“. Същото положение е залегнало и в одобрената през 2018 г. кадастрална карта. Община Павликени в съответствие с изискванията на ЗУТ изготви и одобри общ устройствен план, съгласно който околовръстният път е предвиден за изграждане. По този начин община Павликени в рамките на своите пълномощия е регламентирала и териториално-устройствения режим на трасето“, категоричен е инж. Емануил Манолов.

От изнесените факти по случая става ясно, че в изграждането на околовръстния път вече са вложени значителни средства, а проблемът се задълбочава от над 40 години. За изминалото време нуждата от завършването на пътя е нараснала.

Товарният и лекотоварният потоци по път III-303 и III-405 са се увеличили в пъти. Нарастващият по интензивност трафик се обуславя от самото географско разположение на града. От десетилетия колони МПС преминават през улиците на Павликени. Тежкотоварни камиони непрекъснато се движат по и без това натоварената улична мрежа на града. Принудени сме да търпим с години тормоз от създаваните вибрации и шум, от които се рушат сгради и съоръжения. Констатирани са вече опасни слягания на основите и деформиране на конструкцията на цяла група жилищни и други сгради по най-натоварените улични артерии на града. Изгорелите газове влошават качеството на въздуха. Засегнати са една трета част от територията с жилищно предназначение на населеното място“, казват жители на Павликени. Те са събрали подписка, която е подкрепена от над 3500 души и лично кметът инж. Емануил Манолов преди дни я е внесъл в Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

Възмутени от безхаберието на държавата, павликенчани обаче споделят, че са възможни съдебни искове за нанесени щети. Те изтъкват, че са застрашени живота и здравето на жителите на цели квартали. В свои жалби жителите на Павликени описват каква опасност представлява този транспортен поток за безопасността на движението. „Уличната мрежа на града не е оразмерена за такова интензивно натоварване. Непрекъснатите ремонти, включително и на мрежите - ВиК, газопреносна, елекропреносна и др., намиращи се под уличното платно, поглъщат общински и държавни средства в значително по-големи размери, отколкото биха били нужни за доизграждането на околовръстния път“, изтъква инж. Мануил Манолов. Той подчертава, че неотдавна започна и изграждането на автомагистрала „Хемус“, чието трасе ще преминава в непосредствена близост до Павликени. „Във връзка с това изразяваме нашето безпокойство, че започва експлоатацията на 3 нови кариери за добив на базалтоиди, разположени на около 10 км от града ни. Още 3 кариери за добив на фракция са разположени в селата Вишовград, Хотница и Русаля в южно и югоизточно направление от Павликени. Най-краткият път от тях до трасето на магистрала „Хемус“ преминава през нашия град. Изпълнителят на обект АМ „Хемус“ ще бъде принуден да доставя през центъра на града ни стотици хиляди тонове, превозвани с тежкотоварни камиони“, негодуват местните жители.

Гражданите на Павликени изразяват своето безпокойство от предстоящото увеличено количество четириосни камиони с ремаркета, които ще бъдат принудени да преминават по улиците на града. Силното обществено напрежение предизвика събирането на подписка с искане за изграждането на околовръстен път на Павликени.

„Депозирах в МРРБ писмен сигнал по казуса. Към него е прикрепена и събраната подписка от потърпевшото население. Материалите са сигнал, подкрепен от всички граждани на Павликени. Настояваме за спешна намеса на АПИ и на Министерството на регионалното развитие и благоустройство, докато камионите с фракции не са потрошили града. Надяваме се и разчитаме, че този многогодишен проблем най-после ще бъде решен“, казва в заключение инж. Емануил Манолов.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Репортажи