Климатолог: Отклоняването от климатичните норми ще става все по-голямо

Десетима са осъдени за участие в наркогрупа в Добричко

Съд в Страсбург призна правото на Италия да не приема хуманитарен кораб със спасени мигранти

Ген. Атанасов за скандала с апартаментите: Цветанов каза, че няма кой да го накаже и се оказа прав

Кога на мъжа започват да му растат крила

Министър Петкова: Правителството няма отношение на кого ЧЕЗ ще продаде активите си в България

Сан Франциско забрани продажбата на електронни цигари

Протест срещу застрояването в столичния квартал Гоце Делчев

Народното събрание обсъжда годишния доклад на ВСС за 2018 година "Обединени патриоти" започват консултации за партийните субсидии

Робърт Милът дава показания за руската намеса в американските избори

Ердоган заяви, че Турция ще продължи със сондажите в Кипър

Създават Център за безопасно движение по пътищата

Обилни валежи с гръмотевици в 5 области днес

Мълния падна на метри от мъж в Монтана Не е пострадал сериозно

Тръмп смята, че доларът е твърде силен, обвинява за това политиката на ФЕД

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти Увеличаваме разходите си по-бързо от останалите европейци

Българите сме сред трите нациите в ЕС, които възнамеряват да увеличат най-много разходите си през 2019 г.

В топ три на страните от ЕС сме по покупки

Нарастват и намеренията на българите да спестяват

Народът му отпусна края. А трите сфери, за които приоритетно ще харчим пари, са екскурзии, домакински електроуреди и ремонт на жилището, показва проучване за нагласите за потребление в страните от ЕС. 67% от българите са отговорили, че през 2019 г. планират да харчат повече за свободното си време и пътувания в сравнение с 2018 г. Този показател е над средното за Европейския съюз ниво от 60%.

Със 7% са се увеличили българите, които възнамеряват да пътуват повече в сравнение с анкета от предходната година. Те дори планират повече от едно пътуване за годината извън страната. Норвежците са едни от народите, които ще харчат най-много за пътувания, като 73% смятат да увеличат разходите си, докато при французите и унгарците е най-малък делът на хората, които смятат да похарчат повече за пътешествия – съответно 48% и 46%.

През 2019 г. много българи планират да подновят електроуредите си, като 60% от участниците в проучването заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. В това отношение страната ни е на първо място в ЕС, където само 43% от хората са пожелали да си подменят електроуредите. Като причината за това е, че много от домакинските уреди в България са доста стари.

Българите сме номер едно и по отношение на ремонтите в дома, като над половина искат да обновят жилищата си през 2019 г. Това е с 19% повече от средно за ЕС ниво от 33%. Ние поставяме ремонта на дома и подобренията в него на трето място по необходимост след пътуванията и смяна на електроуредите. За разлика от нас останалите европейци поставят на трето място покупката на нов смартфон, което пък за нас е чак на пето място по необходимост.

Със 7% са се увеличили българите, които възнамеряват да пътуват повече в сравнение с анкета от предходната година.

България не се различава много от другите страни по отношение на това за какво искат хората да харчат парите си. „На първо място, както в България, така и в другите страни то ЕС се нареждат пътуванията, което означава, че настроението на хората е умерено оптимистично, а на второ място се нареждат електроуредите – бяла и черна техника“, заяви Нели Недялкова, която представи данните от международното проучване “Обсерватория” на БНП „Париба лични финанси“. То е проведено в 17 държави, сред които са Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания. В рамките на анкетата са интервюирани 14 хил. европейци.

Смартфонът е стоката, която европейците финансират най-често като покупка на изплащане, сочат данните от проучването.
Българите сме сред трите нациите в ЕС, които възнамеряват да увеличат най-много разходите си през 2019 г. Данните показва, че 62% от сънародниците ни биха харчили повече през следващите 12 месеца, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%. Това е интересно откритие, имайки предвид, че българите са най-песимистично настроения народ в ЕС по отношение на състоянието на държавата и са сред най-ниско оценяващите личното си положение, допълват още експертите.

На първо място по намерения за повече покупки са хората в Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%. В същото време французите са най-песимистично настроени по отношение на покупателната си способност, като 59% от тях заявяват, че тя се е понижила през последните 12 месеца. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 33%.

Нарастват и намеренията на българите да спестяват. Делът на хората, които смятат да спестяват расте с цели 17% за година. Около 50% от нашенците биха събирали пари през 2019 г., а средното ниво за ЕС е 49%, показва проучването. Най-малък процент от спестовниците в Европа са във Франция (29%) и Белгия (36%), а най-много са в Норвегия (71%).

Българите сме склонни да даваме много повече, от това, което имаме, но за сметка на това да купуваме, коментираха от Активни потребители. Прогнозата на българите е икономиката ни да нарасне с 3,1%. На фона на оценката през 2018 г., която беше 3,6%, наблюдаваме леко забавяне на очакванията за ръста. „През миналата година очакванията бяха подценени, а тази са малко надвишени“, заяви Калоян Стайков от Института за пазарна икономика. По думите му въпреки прогнозите за повече спестявания и потребления, българинът си остава песимист.

 

Мнение

Хората искат да подобрят стандарта си

Подкрепят икономиката, като купуват бг продукти

Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България

Българите са готови да харчат повече за забавления и да подобрят стандарта си на живот чрез покупка на модерни уреди и ремонт на домовете си, коментира управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо. „Това е положителна новина за икономиката, тъй като вътрешното потребление, заедно с експорта, е основен двигател на ръста на БВП“, допълни той.

Салойо представи и друга част от проучването за нагласите на хората за покупки, които са местното производство. То показва, че българите купуват местни продукти от патриотизъм, както и за да подкрепят икономиката, а французите – защото това е отговорно потребление.

Според 75% от българите основната причина за покупка на местни продукти е, че това е добре за родната икономика. Това е близко до средното ниво за ЕС от 77%. Хората в България също така вярват, че това има и положително отражение върху заетостта. На тази позиция са 72% от участниците в проучването, което е малко по-високо от средното за ЕС от 70%.

В България, както и в цяла Източна Европа, Великобритания и Дания като „локални“ се приемат „национални“ продукти, добави Жозе Салойо. В останалите страни от ЕС „локален“ означава „регионален“. Проучването показва още, че 62% от българите предпочитат храни „произведени в България“, а 18% – с произход от друга страна от ЕС.

 

Плащаме повече за бг продукти

68% от българите биха платили повече за местни продукти, което е над средното ниво за ЕС от 61%, показват данните от проучването „Обсерватория 2019“. В това отношение ние сме в топ 3 като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%.

Сънародниците ни най-често купуват местни храни – 94%, мебели – 75%, и козметика – 74%. Причината за този избор според 43% от участниците в анкетата е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%.

Само 19% от българите заявяват, че качеството на родните продукти не е достатъчно високо. Това е по-високо от средното ниво за ЕС от 14%. По този критерий сме на 3-о място като преди нас са Румъния с 24% и Дания с 21%.

Само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%. Българите са готови да платят 5-10% повече за бг продукти. Това са заявили 68% от участниците в проучването у нас. В това отношение отново сме над средното ниво за ЕС от 58%.

 

През 2018 г.

30% от българите са се замогнали

След нас е Франция с 10% от населението

Покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 г.

Покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 г., което е с 2% повече в сравнение с проучването от миналата година. Тази цифра е над средното ниво за ЕС от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност, България е в топ 5 на ЕС и зад страната ни са развити икономики като Франция, където само 10% от хората са дали положителен отговор, и Италия – със 17% положителни отговори. През 2019 г. най-високо по този показател е Норвегия, където покупателната способност на 46% хората се е повишила.

Други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното ниво за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.

Българите имат много ниска оценка за личното си положение – 4,8 точки, което е под средното ниво за ЕС от 6,1 точки. След България е само Унгария с 4,7 точки. Близо до нас са Франция с 5,7 точки и Словакия с 5,4. Най-висока оценка за личното положение имат в Дания – 7,1 точки.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (7)

  1. Като няма светлина в тунела….

  2. Извинете, ама вие, авторите на изнесените данни, нормални ли сте? Попитахте депутати и продавачката в Смесен магазин в северозападно село, а после усреднихте, или адресирахте само първите /т.е. депутатите/?

  3. xaknewsdaybg.blogspot.com/2019/05/blog-post_20.html?m=1

  4. Получило се е „пиле със зеле“.

  5. Лошо другари, лошо.Това статукво трябва да се смени.
    Нашата „визия“ за България предвижда друго.Парите от Техноимпекс и КТБ свършиха.
    Трябва да вземем власта и да приватизираме още нещо, да фалираме още некоя банка.
    Гласувайте за визията и ние обещатаваме, че отново ше има купонна система.Ще върнем времето на Луканов, зимата на Виденов, лайфа при Станишев и Орешарски.
    Елeнка Милиончева отново да може да прави кино.Вие само гласувайте

  6. Ефектът „свинско (не пилешко) със зеле“ е характерен за всяка статистика. И сред най-богатите нации има клошари, бедни пенсионери, самотни майки и пр. не само милиардери. И все пак това не променя факта, че има богати и бедни нации. Като руснаци и американци например. За един търговец не е важно кой си е купил телевизор: тоя със свинското или тоя със зелето. Важното за него е, че се е увеличил оборота. Същото важи и за държавата. Никой не казва, че сме цъфнали и вързали, мисълта на автора е, че вървим напред, поне що се отнася до потреблението. А вие дето пищите не ви харесва написаното, защото не отговаря на опорките спускани ви от пАсолството, или сте безпределно лакоми и никога няма да бъдете доволни.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.