Нинова предлага орязване на привилегии на депутатите

Иска замразяване на заплатите и намаляване на ваканциите

"Внасяме предложение за отмяна на привилегиите на депутатите. Ако го отхвърлите, си е ваша воля – някой ден, когато управляваме, ви гарантирам, че ще стане факт“, заяви лидерът на БСП Корнелия Нинова в декларация от парламентарната трибуна.

„Уважаеми дами и господа народни представители, ако правиш смели и категорични заявки, че искаш да промениш система, модел, да сложиш край на прехода и да поведеш държавата в друга посока, трябва да започнеш от себе си, да дадеш личен пример. Знаем ли всички, че пропастта между политици и народ се увеличава - знаем. Знаем ли всички, че сме обрасли с привилегии“, попита Нинова.

Тя не конкретизира за кои точно от многобройните привилегии ще предложи отмяна, като спомена само заплатите и ваканциите.

„Кой българин, освен политическият елит на страната, работи на заплата, която зависи от ръста на средната работна заплата в страна. 99% от българския народ работи на фиксирана заплата. Ние ще си вдигаме заплатата всеки път, когато се повиши средната. С кое право? Това не е популизъм, това е конституционен принцип за равни права. Това е принцип за справедливост“, заяви Нинова. Тя попита колко души в България почиват над 70 дни и отговори – 240. „Как може един миньор за тежък физически труд да почива 30 дни, а депутатите да почиват 70?“, попита още Нинова.

Както "Труд" първи писа, брутната основна депутатска заплата стана 3540 лв. , като се увеличи с 297 лв.

По правилник Народното събрание е във ваканция от 22 декември до 10 януари, 10 дни по Великденските празници от Велики петък включително и от 1 до 31 август ежегодно.

Както "Труд" единствен писа, освен ваканциите, за първата година на 44-ото НС  депутати имат 170 "неизвинени" отсъствия от пленарни заседания и 110 от заседания на комисии.

Освен споменатите, народните представители имат още многобройни привилегии, които бяха потвърдени в началото на настоящия мандат. Тогава от БСП предложиха замразяване на заплатите, което беше отхвърлено. Депутатите от левицата гласуваха "против" и "въздържал се" по финансовите правила в правилника, в които са регламентирани привилегиите.

 

Извадка от приложение към Правилника за организацията и дейността на Народното събрание - финансови правила по бюджета на НС:

Чл. 5. Народните представители получават основно месечно възнаграждение, равно на три средномесечни заплати на наетите лица по трудово и служебно правоотношение в обществения сектор, съобразно данни на Националния статистически институт. Основното месечно възнаграждение се преизчислява всяко тримесечие, като се взема предвид средномесечната работна заплата за последния месец от предходното тримесечие.

Чл. 6. (1) Председателят на Народното събрание получава месечно възнаграждение с 55 на сто по-високо от основното месечно възнаграждение по чл. 5, заместник-председателите на Народното събрание - с 45 на сто, председателите на парламентарните комисии и председателите на парламентарните групи по чл. 9 от правилника - с 35 на сто, заместник-председателите на комисии - с 25 на сто, членовете на постоянна комисия - с 15 на сто, и секретарите на Народното събрание - с 10 на сто.

(2) При съпредседателство на парламентарната група се полага възнаграждение за един председател.

(3) Народен представител, който заема повече от една ръководна длъжност, получава по-високото възнаграждение измежду тях - за едната длъжност, а за другите длъжности - получава възнаграждение като член.

(4) За участие в подкомисии, временни комисии, както и за работни групи, избрани от постоянните комисии, народните представители получават възнаграждение пропорционално на времето на работа, но не по-голямо от 5 на сто от основното месечно възнаграждение. При удължаване на срока на дейността на временните комисии и работните групи се решава дали участващите в тях получават допълнително възнаграждение.

Чл. 7. (1) Към основните месечни възнаграждения, определени в чл. 5 и 6, се начисляват допълнителни месечни възнаграждения за трудов стаж и професионален опит - 1 на сто за всяка прослужена година, за научна степен "доктор" - 10 на сто, и за "доктор на науките" - 15 на сто от основното месечно възнаграждение за народен представител.

(2) Народните представители могат да получават допълнителни възнаграждения при реализиране на приоритетни за страната задачи.

(3) От начислените възнаграждения по чл. 5 и 6 и по ал. 1 и 2 се правят удръжки за сметка на осигурените лица за осигурителни вноски по Кодекса за социално осигуряване, Закона за здравно осигуряване, за данък съгласно Закона за данъците върху доходите на физическите лица, за други удръжки, определени със закон, както и удръжките по чл. 13.

Чл. 8. Народните представители се осигуряват за всички осигурителни случаи с процент на трета категория труд и се застраховат по рискова застраховка "Живот".

Чл. 9. Всички допълнителни разходи за придружител и помощник на народен представител с увреждане се поемат от бюджета на Народното събрание.

Чл. 10. (1) Признават се транспортните разходи на народен представител при пътуване с държавния и общинския вътрешноградски транспорт, железопътния, автомобилния и водния транспорт - първа класа, и спално място за цялата вътрешна транспортна мрежа.

(2) Признават се транспортните разходи на народните представители по частни автобусни линии във връзка с дейността им като народни представители.

(3) Признават се транспортните разходи на народните представители, избрани в райони, намиращи се в области, с които има самолетна връзка и отстоящи на повече от 250 километра от София, до общо 40 самолетни билета годишно - еднопосочни или двупосочни, а на останалите - до общо 12 самолетни билета годишно - еднопосочни или двупосочни, във връзка с дейността им като народни представители.

(4) На народните представители, които не притежават семейно жилище на територията на Столичната община, безвъзмездно се осигурява жилище в София от мандатния жилищен фонд на Народното събрание, като разходите по основен ремонт, типово обзавеждане, охрана чрез сигнална охранителна техника или по друг начин, данъците и таксите по Закона за местните данъци и такси се поемат от бюджета на Народното събрание.

(5) Народните представители имат право на квартирни и дневни за сметка на Народното събрание при посещение в изборните райони. Размерът на квартирните и лимитът на пътните, когато се пътува със собствен автомобил, се определят от председателя на Народното събрание. Този въпрос се регламентира от вътрешен акт, издаден от председателя на Народното събрание.

(6) Народният представител има право на работно помещение в София, осигурено от Народното събрание с необходимите технически и комуникационни средства, както и на служебна уебстраница в интернет, поддържана на сървъра на Народното събрание.

(7) Народното събрание осигурява възмездно при необходимост на членовете на Европейския парламент от Република България работно помещение в сградите си с необходимите технически и комуникационни средства. Разходите се поемат от съответния член на Европейския парламент.

Чл. 11. Народното събрание поема допълнителни разходи на народните представители, организирани в парламентарни групи, и на народните представители, нечленуващи в парламентарна група, в размер на две трети от основното месечно възнаграждение на народните представители по чл. 5. Сумата се предоставя на парламентарните групи и на народните представители, нечленуващи в парламентарна група. Парламентарните групи определят начина на разпределението на средствата, отчитането и контрола. Тези средства се използват за заплащане на сътрудници, консултации, експертизи, помещения и други дейности, свързани с работата на народните представители в Народното събрание и изборните им райони. Народните представители информират парламентарната група на всеки три месеца за изразходваните средства, които могат да бъдат обявявани и на страницата им в интернет. Народните представители, нечленуващи в парламентарна група, обявяват на всеки три месеца на страницата си в интернет информация за изразходваните средства. Допълнителните разходи се облагат по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане.

Чл. 12. Бюджетът на Народното събрание включва средства за представителни разходи на председателя и заместник-председателите на Народното събрание, на председателите на парламентарните групи, на председателите на постоянните комисии, както и средства за посрещане на гости, поканени от Народното събрание.

Чл. 13. (1) При неоправдано отсъствие от пленарно заседание на народния представител се прави удръжка, равна на дневното му възнаграждение.

(2) При неоправдано отсъствие от заседание на парламентарна комисия, подкомисия и работна група на народния представител се прави удръжка, равна на съответната добавка за участие в заседанието.

(3) При неоправдано отсъствие от три поредни или общо 5 пленарни заседания за съответния месец на народния представител се прави удръжка, равна на две трети от месечното му възнаграждение, и Народното събрание не поема повече от една трета от допълнителните му разходи по чл. 11.

(4) Когато поради липса на кворум заседанието на Народното събрание не бъде открито или бъде прекратено, на народните представители, отсъствали по неуважителни причини от заседанието, се прави удръжка, равна на две трети от дневното възнаграждение.

(5) Данните се вземат от разпечатките за регистрация и гласуване, справки от председателите на парламентарни комисии, подкомисии и работни групи и от стенографските протоколи.

Чл. 14. Сумите, набирани по чл. 13, се отнасят в икономия на бюджета на Народното събрание.

Чл. 15. (1) Възнагражденията по чл. 5 и 7 се начисляват от изборния ден, а за встъпилите допълнително народни представители - от деня, в който народният представител е обявен за избран от Централната избирателна комисия. По чл. 6 възнагражденията се начисляват от датата на избирането на народните представители на съответните длъжности и за членове на комисии.

(2) Министри, избрани за народни представители в следващо Народно събрание, декларират от кой държавен орган желаят да получават полагащото им се възнаграждение за периода до избор на нов Министерски съвет.

Чл. 16. (1) Парламентарен служител, който е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, при освобождаване от длъжност има право на еднократно парично обезщетение в размер на толкова основни заплати, колкото прослужени години има в Народното събрание, но не повече от 10.

(2) На парламентарните служители се изплаща всяка година сума за облекло в размер до две средномесечни заплати на заетите в бюджетната сфера.

Пълното изказване на Корнелия Нинова:

Искаме тази сесия на Народното събрание да бъде различна и да направим четири неща. Европредседателството остава приоритет и няма нужда да ни приканват към това, защото в началото на Народното събрание ние постигнахме политическо съгласие чрез обща декларация. Изпълняваме този ангажимент изключително коректно и точно. Ще ни се обаче да има промяна и по този приоритет поне в последните месеци. Не трябваше по тази тема да говори Цветанов, а министър-председателят.  Нито веднъж от началото на европредседателството българският парламент не беше информиран и не дискутира темите за европредседателството. Иска ни се тази сесия да е различна и поне преди срещата на върха на 17 май българското правителство да ангажира НС, а чрез него и национална енергия, за хубавите приоритети на България по европредседателството. На 16 май предстои наша среща с леви лидери, еврокомисари и премиери в София, на която ние отново поставяме своята визия за бъдещето на Европа и за присъединяването на Западните Балкани. Тази наша визия беше включена в общата и национална на България, за която постигнахме добро съгласие. Нека поне по тази тема да работим заедно, но и да изискваме от институциите, в лицето на правителство, да дойде тук, където му е мястото и да каже какъв е напредъкът, не само по Западните Балкани, по кохезионната политика, бюджета по следващия програмен период след Брекзит, по отношение на социалния стълб, който е приет в Европа и социалните права. Имаме много какво да си говорим и очакваме премиерът да дойде тук и да отчете председателството.

На второ място искаме тази сесия да бъде времето на проглеждането. Задоволяваме се с четене на черна статистика всеки ден. Стопили сме се с още 400 000 души и сме нацията, която най-бързо изчезва. Прожекторите в Брюксел осветиха най-корумпираната държава, която стои начело на председателството. Тези прожектори казват, че сме и най-бедната страна в Европа. Какво правим? Правим политика на парче, закони на парче и гарантиране на народа си живот на парче. Искам тази сесия да бъде различна – да прогледнем не за днес, не за утре, а за години напред. Да прогледнем в бъдещото. Има много проблеми в страната, натрупани през годините от всички. Нека да изберем три, които да кажем, че започваме да решаваме, но дългосрочно. И ние предлагаме те да бъдат – българска икономика, производство. Все повече ставаме икономика на услугите и все по-малко на производство, още по-малко на българското производство. На второ място тази икономика да бъде обвързана трайно и дългосрочно с модерно, високотехнологично образование. Китай и САЩ направиха огромна крачка по пътя на изкуствения интелект. Ние миналата година спорехме дали да са черно-бели или цветни учебниците. Имаме нужда от друг тип образование, друг модел и колкото и да се кърпят проблемите, това не решава големия – образованието ни не е адекватно на съвременното развитие на света. На трето място за нас това е здравеопазването. Но не така, както предлагат управляващите – да пипнат нещо в законите за спешна помощ, утре нещо друго ще пипнат в листата на пътеките, но днес излезе информация – 6 000 болнични легла се закриват. Това изисква нов модел на здравеопазване, нова система, а не живот на парче. Ако започнем да решаваме тези въпроси дългосрочно, ще направим крачка към голямата ни цел – спасяване на народа ни от демографско изчезване и решаване на проблема с бедността. Това за нас е далечната цел. Тези политики са средство за постигането й.

На трето място – проглеждане за нещо друго. Има един въпрос, който никой не иска да произнесе на глас. За нас от няколко години се казва паралелна държава. За президента Радев е тъмнината – онази тъмнина, в която стоят паралелни фигури, които дърпат конците на държавата. Имаме една официална държава, официални институции и едни отзад, които командват официалните и купуват официалните и печелят от това на гърба на народа. Искаме тази сесия да бъде началото на това признание, на това проглеждане и решаването на този проблем. Ние направихме сериозен анализ с професионалисти – кои са тези сфери, кои са онези големи, които стоят в тъмното, които дърпат конците и ежедневно изсмукват жизнени сили на хората. И сферите са следните: производство и търговия с лекарства. Кой  днес не ползва лекарства? Всеки българин е засегнат от този монопол и задкулисие. Производство и търговия с пшеница и хляб. Кой българин не ползва хляб и не засяга ли това всяко семейство? Производство, пренос и доставка на енергия - изключително тъмна сфера. Има и още няколко, които сме конкретизирали в този анализ и който през тази сесия ще бъде наш приоритет – битка с големите. А кой има характер и смелост тук, в залата да проведем тази битка, ако сме откровен и справедливи, а не само на думи да говорим, че сме за изсветляване на икономика и се грижим за българския народ. Ние я започваме тази битка с конкретни предложения, имена и законопроекти.

Ако се правят смели заявки за промяна на модел, система, да се сложи край на прехода и да се поведе държавата в друга посока, трябва да започнем от себе си. Трябва да се даде личен пример. Знаем ли всички, че пропастта между политици и народ се увеличава – знаем. Знаем ли всички, че сме с привилегии? Внасяме промяна в правилника на НС, който отнема всички привилегии на народните представители. Знам какво ще ми кажете – депутатите в Германия работят за по-високо заплати. Германският народ получава по-високи заплати. И ако ще се измерваме с германските депутати, нека първо да измерим как живеят народите ни. И това не е популизъм, защото кой българин, освен политическия елит на страната, работи на заплата, която зависи от ръста на средната заплата в страната и се увеличава на всеки 3 месеца? 99% от българския народ работи на фиксирана заплата. Ние ще си вдигаме заплатите всеки път, когато се повиши средната. С кое право? Това не е популизъм, а конституционен принцип за равни права. Колко души в България почиват над 70 дни? 240! Как може един миньор за тежък физически труд да почива 30 дни, а депутатите да почиват 70? Знам, че не го приемате, но ние ще го внесем. А ако го отхвърлите, си е ваша воля. Някой ден, когато управляваме, това ще стане факт. Аз ви го гарантирам. Това не е популизъм, а справедливост, осъзнаване. Това ще покаже дали сме разбрали, че народът ни не приема привилегированата класа. Това ще покаже дали искаме да развържем това кълбо от обвързаности на политика, бизнес, пари, интереси и привилегии. Дали ще бръкнем в тази топка и ще я разкъсаме или народът ще изрита тази топка от терена на политиката и ще пусне нови отбори тук, които да му гарантират по-добро бъдеще. Няма да квалифицирам тези, които не приемат идеите ни и да ги посочвам като антиевропейци, както правят те, ще ги призова за едно – сигурна съм, че 100% в залата споделят тези мисли на ум, малцина са тези, които ще си позволят да ги изрекат. И още по-малко са тези, които ще ги свършим тези неща. Обръщам се към тези малко в тази зала и извън нея. Малцина в света с променили държавите си. Тези малцина през всички години са наричани водачи и лидери. Призовавам тези, които споделят тези мисли и са готови и смели да ги реализират, да бъдем водачите на народа си, които той очаква.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика