Арестуван е заподозрян за убийството в Шумен

Басейнова дирекция стартира наказателна процедура срещу НЕК заради замърсяването на р. Въча

Главният редактор на „Труд“ Петьо Блъсков: Не трябва да вярваме на наложените епитети и марки (ВИДЕО)

Марк Жирардели, собственик на ски зона Банско: Без втора кабинка курортът няма как да се развива, ще изпадне в застой

Наводнени пътища и спрени фериботи в Гърция заради силна буря

19-годишен, наръган с нож, издъхна в Шумен

Вълшебната работилница на Дядо Коледа гостува на децата на служителите на МВР

СЗО: Босна и Херцеговина е наравно с африкански страни по брой на заболелите от морбили

Над 60 хиляди домакинства във Франция са без ток след проливни дъждове и силен вятър

Русия приключи първото изпитание на най-мощния си ледоразбивач „Арктика“ (ВИДЕО)

Агент 007 няма време да умре с новия Defender Офроудърът на Land Rover вилнее във филма за Джеймс Бонд

Див популизъм в Общинския съвет в Стара Загора води до голям финансов дефицит за дейностите в чистотата

МВР отчете повече жертви в катастрофи през 2019 г., стартира мащабна операция за безопасност на пътя

Българите вече са по-бързи от Мат и Жирардели, Банско още чака втора кабинка

БСП избира нов лидер на 26 април 2020 г.

Опера под падащите звезди

Илия Илиев като Алберих в пещерата Магурата. Снимки СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ

„Познай къде отивам? На опера! На опера, бе. Роско ме уреди.“ Баба с тежък северозападен акцент се хвали по телефона на своя приятелка. Баба Надя е пенсионерка от Видин и през живота си не е стъпвала на такова представление. Фестивалът „Опера на върховете – Белоградчишки скали“ е първият й сблъсък с високото изкуство. Невижданото събитие по идея на режисьора и директор на Софийската опера – академик Пламен Карталов, предизвика огромен интерес не само в Белоградчик, но и в цялата страна. Дни след обявяването му билетите бяха изкупени. А баба Надя обясни, че се е сдобила с билет единствено защото племенникът й Роско бил достатъчно бърз да запази билети онлайн.

27-1
Принцеса Турандот (Габриела Георгиева) се появи като призрачен силует на върха на скалите.
Снимка Светослав Николов
Тоска (Радостина Николаева) пробожда с нож подлия барон Скарпия (Бисер Георгиев).

„Тоска“, „Турандот“ и „Лебедово езеро“ се играха на 5, 6 и 7 август в първия двор на крепостта Калето. Специално за спектаклите Софийската опера е закупила от Италия сцена от 200 кв. метра. Зрителските места – едва 500 на брой, побраха щастливците, които първи са успели да се сдобият с билети, върху чисто нова трибуна, също поръчана специално за събитието. Естественият декор – стълбите и крепостната стена, бяха използвани максимално от режисьора Карталов.
Още на първата вечер главният герой Марио Каварадоси се изтъркаля по почти отвесния склон, което изтръгна ахкания от част от зрителите. Всъщност каскадата бе извършена от професионален каскадьор, а световноизвестният тенор Мартин Илиев остана невредим.
Красивата принцеса Турандот (Габриела Георгиева) също се появи като призрачен силует горе на крепостната стена на фона на побледнялото вечерно небе.

27-10
Начело на боговете, които посрещнаха публиката на „Вагнер – Магура“ пред входа на пещерата, беше Николай Петров като бог Вотан.

Другото още по-бутиково изживяване беше оперната импресия „Вагнер Магура: Богове, Великани, Джуджета и Валкюри“. Пред пещерата боговете и великаните от „Пръстенът на нибелунга“ посрещат зрителите в космическите костюми на художника Николай Панайотов.

27-9
Великаните Фазолт и Фафнер бяха сензация, особено в очите на децата в публиката.

Публиката е на групи от не повече от 70 души.

С проникването си в земните недра участниците в приключението чуват как звънтят чуковете на джуджетата. Музикалната
импресия включва фрагменти от оперите „Рейнско злато“, „Танхойзер“ и „Парсифал“ на Рихард Вагнер.

27-12
Най-старите пещерни рисунки в Магурата.

В акустиката на пещерните зали въздействието на великолепните гласове на изпълнителите е потресаващо. „Цялата настръхнах“, казва жена, дошла от Враца с 6-годишното си момченце. Специално за случая беше отворена галерията с пещерните рисунки, част от които са датирани отпреди 7000 години.

 

„Брилянтно – коментира 54-годишният Анди Герхард от Великобритания, който се представи като застрахователен агент, но и заклет меломан. – Това беше изживяване без аналог.“ На излизане от пещерата позамръзналите зрители са посрещнати от 8-те валкюри –

27-8
Гласовете на оперните певци звучат извънземно в пещерата, а режисьорът Карталов е използвал естествения декор максимално.

дъщерите на бог Вотан.

А в края на спектакъла публиката е поканена на по чашка вино.

 

Колкото до оперния прощъпалник на баба Надя, след първо действие на „Турандот“ от Пучини – първата в живота й, тя каза: „Много беше хубаво, ама нищо не разбрах“. Тъй като спектаклите на Калето започваха в 20 ч, когато е още светло, преводът не се виждаше върху черните екрани, разположени от двете страни на сцената.

Организацията на голямото оперно гледане на скалите беше безупречна, като автобуси извозваха хората не само от центъра на Белоградчик до крепостта, но дори и от разположения на близо 50 км Видин, където бяха отседнали част от зрителите поради липса на достатъчно места в самия Белоградчик.

За разлика от баба Надя един човек не беше успял да се сдобие с билет. Особен инцидент в първия антракт на „Турандот“ „украси“ преживяването на Калето. Разочарован от това, че не може да влезе на операта, човек подкара автомобила си през входа на крепостта право към хората, подобно на атентатора в Ница. За разлика от него мъжът на видима възраст около 60 г., не се вряза с мръсна газ в тълпата, а караше бавно, дори колебливо под триумфалните звуци на оперна музика от уредбата на сивия си опел автоматик. Инцидентът се размина без пострадали, тъй като полицаите от охраната моментално се хвърлиха върху движещата се кола. Те за секунди изкараха нарушителя и го тръшнаха на земята, закопчан с белезници. „Пуснете ме, моля ви се, аз понякога не съм в ред!“, закрещя мъжът. Проверката установи, че не е употребил алкохол, поясниха след края на операта на Джакомо Пучини органите на реда. Меломанът е задържан и срещу него ще бъде образувано следствие.

Както обикновено, в тълпата се намериха зевзеци, които моментално му прикачиха прякор – „Турандот“ акбар“.

За финал беше предвиден един от най-фееричните балети – „Лебедово езеро“. Музиката на Чайковски под звездното небе, изящните балерини, летящите сякаш в безтегловен скок балетисти и наситеното с емоция и невероятно технично изпълнение на Никола Хаджитанев и Марта Петкова оставиха незаличим отпечатък в съзнанието на късметлиите, успели да се сдобият с билети за първия фестивал „Опера на скалите“.

Академик Пламен Карталов, кметът на Белоградчик Борис Николов и Елиянка Михайлова - и.д. директор на дирекция „Сценични изкуства и художествено образование“ в Министерството на културата, откриват първия по рода си фестивал "Опера на върховете - Белоградчишки скали" в петък.
Академик Пламен Карталов, кметът на Белоградчик Борис Николов и Елиянка Михайлова – и.д. директор на дирекция „Сценични изкуства и художествено образование“ в Министерството на културата, откриват първия по рода си фестивал „Опера на върховете – Белоградчишки скали“ в петък.
Валкюрите са моторизирани за изпълнението си пред изхода на Магурата. "С малко практика се научаваш", обясниха те за новите си "летящи коне". В оригиналния спектакъл според сценографията на Николай Панайотов те "яздят" огромни движещи се конуси.
Валкюрите са моторизирани за изпълнението си пред изхода на Магурата. „С малко практика се научаваш“, обясниха те за новите си „летящи коне“. В оригиналния спектакъл според сценографията на Николай Панайотов те „яздят“ огромни движещи се конуси. Снимки СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ

 

 

 

 

 

 

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.