Документални заглавия на Маster of Art
Шестото издание на международния фестивал за документални филми за изкуството Маster of Art трябваше да се проведе от 12 до 28 февруари, но поради огромния интерес ще е до 7 март. Той е единственият по рода си в Източна Европа. Провежда се в партньорство НДК. Целта му е да показва документални филми, които представят талантите и творческия процес в следните категории: Архитектура, Дизайн и Мода, Изкуство и Власт, Изобразителнo изкуствo, Кулинарно изкуство, Литература, Музика и Танц, Съвременно изкуство, Театър и Кино, Фотография. Негов инициатор и артистичен директор е Найо Тицин, пътувал с филмите си по света и открил, че би било любопитно да се организира и у нас подобен фестивал, както е в Канада, Франция, Италия, Русия, Израел, Ливан. Поради пандемията от COVID-19 зимното издание на Маster of Art се провежда онлайн в платформата Neterra TV+.
От изгледаното оставам с впечатлението, че селекцията от 15 нови заглавия е силна. Качествени филми с категоричен авторски подход, изобилни на информация.
“Модиляни и неговите тайни” (2018, Франция) на Жак Лойой разкрива доста интересни факти, свързани с ексцентричната бохемска личност и творчеството на големия италиански художник Амадео Клементе Модиляни (18884 - 1920), работил предимно във Франция. Известен е уникалният му стил в портрети и актове - фигури с изящни дълги шии и екзотични очи. Във филма, разделен на части, наред с въодушевяващите му платна и пластики, експерти говорят за отношението му към Бранкузи, кариатидите, кабала, Данте, кхмерските скулптури, Пол Гийом... Замесени са и жените в живота му - например, портретите на Беатрис Хейстингс. 1917 е ключова година за Модиляни: през лятото се запознава с 19-годишната студентка Жан Ебютерн, която изоставя ученето и семейството си в името на любовта към него. Получава писмо от своя бивша приятелка, канадката Симон Тирио, в което му съобщава, че му е родила син, но той не го признава. На 3 декември е открита първата му самостоятелна изложба в галерия “Берт Вайл”. Началникът на парижката полиция е скандализиран от голите тела и нарежда да бъде закрита едва няколко часа след откриването ѝ...
“Едуард и Джо Хопър - несдържаната тишина” (2020) на Катрин Авантурие подробно и артистично ни въвежда в творчеството на несравнимия американски художник (1882-1967) и сложните му отношения със съпругата Джозефин, наричана от него Джо (1883-1968). Двамата се срещат още в академията, но се женят доста по-късно. Колкото той е интровертен и мълчалив, толкова тя е екстровертна и сърдечна. Той е висок, тя - дребничка. Но изключително амбициозна - не за своето така и нереализирано в пълнота творчество, а за неговото признание. Джо му построява идеалната къща на най-отдалечения бряг на Кейп Код - потресаващо живописно място. Проектиран от Хопър, домът има само едно ателие - неговото. Джо му позира за много от картините. Застиналите му хора в интериор и екстериор излъчват тишина и тревожно отстранение. За проумяването на творчеството на Хопър и болезнените преживявания на Джо допринасят и нейните дневници. Филмът е монументална конструкция от архивни кадри, фотоси, работи на художниците, интервюта...
“Да си направиш планина” (2020, Дания) на Каспар Аструп Шрьодер е възхитителен филм, посветен на изумителното решение на младия архитект Бярке Ингелс да създаде еко-спортен комплекс в центъра на Копенхаген - върху 40-годишна електроцентрала, преработваща отпадъци. Разделен на 7 глави, филмът проследява с камера реализирането на умопомрачителния визионерски проект във всичките му стадии - от спечелването на конкурса и яденето на торта, през адските трудности до спускането по пистата. Лудата идея на Бярке Ингелс е нагледен пример за новаторство в архитектурата, свързано и с обогатяване на градската среда, и с грижата за човека.
Още филми гледах, но толкова за днес. Не е за пропускане и “Клаудия Кардинале, мистериозната”. Със своите филми и техните фокуси Маster of Art е островче на духовността.