Пистарките – най-предпочитани сред мотористите Над 175 000 мотоциклета и мотопеда са регистрирани у нас

Андрей Д. на пистата в Серес, Гърция

Често в мото средите се чуват думите “моторист не ставаш, а се раждаш”. Всеки почитател на моторите е истински отдаден на страстта си, обича адреналина и няма проблем с шума. Масовката на пътя залага на удобството, което дава автомобила, други пък избират свободата при карането на мотоциклет. Всеки един от тях е заклет фен на определен тип мотор, както и марка.

Най-често изборът на мотоциклетиста е пистовият мотор, открояващ се със спортна визия. Това показва и анкета между 293 мотористи, сред които 112 класифицират пистовият като най-предпочитан. Следван е от стрийт файтър/нейкед – избран от 75 човека, и турист с 45 гласа. Има и фенове на супер мото, кросовия мотор, ендуро и адвенчър. Проучването е направено в една от най-големите мото-организации София Райдърс.

Почитателите на моторите са на мнение, че измежду различните типове няма превъзходство. Феновете на пистовите машини ги избират най-често заради огромната динамика, мощността, ускорението и скоростта, които дават, споделя Андрей Д., собственик на БМВ.

Интересуваме се защо пистовият е най-често срещан на пътя, а най-масовият отговор е заради визията. “Привлича вниманието на околните. Мотористите, които го притежават, са любители на по-бързото “изстрелване”. Като цяло както казват за “гъзарията”, споделя Иван Н., притежател на “Сузуки”. Според него най-удобният мотор за градски условия е скутерът, а за извънградски обиколки – туристическият. Както Иван, така и Андрей са на мнение, че мястото на пистовия мотор е на пистата. В града ги използват за придвижване от точка А до точка Б. “ И дума не става за екстремно каране в цивилни условия”, категоричен е Андрей. Пред “Труд” двамата споделят, че този тип мотори не поставя в опасност никого на пътя – “застрашават несъобразителните мотористи, а не самите мотори”.

Допитахме се и до Чавдар Ташев, за когото “Труд” разказа през януари. Запалянкото, който не се разделя с машината си дори и през зимата, карайки на лед с шипове при минус 15 градуса. За кратко през пролетта беше пригодил пистовия си мотор Хонда F4i за “стънт”, а днес е на друга вълна. Вози се на Супер мото КТМ (640 кубика, 55 коня и 135 кг), защото е “лек, проходим, харчи малко, здрав е и е адски забавен”. Според него този мотор превъзхожда останалите типове заради своята динамичност. “Смесица между кросов и пистов и точно това го прави уникален – хем маневрен, хем бърз и лек до 160 км/ч, което е топ спийдът”, разказва Чавдар. “С него както си карам по завои и дефилета, така мога да влезна в гората и да се повозя из природата”.

Според Чавдар пистовият мотор е най-масов, защото хората гледат външния му вид. “И предпочитат нещо лъскаво, с което да отидат на кафе. Малко са тези, които ги карат по предназначение”. Също е на мнение, като Иван, че скутерите биха били най-удобни за града, а за извън града предпочита Адвенчър. Известен новатор, Чавдар се е заел с нова идея съвместно с приятеля си Християн Калайджиев. Инициират онлайн проект “ Moto Vlog”, където ще показват на клипове в Ютуб как се правят сложни ремонти – от смяна на маслото до откриването на даден проблем по мотора.

За десета поредна година от ZedMoto предоставят възможност на феновете на мотоциклетизма да допълнят знанията си чрез единственото легализирано обучението у нас California Superbike School (CSS), провеждащо се три пъти годишно на писта “Дракон” край пловдивското село Калояново. Обучението е създадено от Кийт Коуд още през 70-те години, който се интересува защо едни състезатели са по-бързи, а други по-бавни. За това разглабя карането на съставните му части, с цел подобряване на отделните сегменти. В България на всяко издание се записват около 300 човека, като дори има участници от Нигерия, Франция и Австралия, които завършват курса с дипломата, разказват от ZedMoto.

Първите две събития са минали през април и май, сега предстоят обучения на 25, 26 и 27 август и винаги учители са известни чужденци, най-често англичани, всички карали в Moto GP и Superbike. Самото училище има няколко нива, които целят изграждането на умения и усвояване на техники за влизане в завой.

През четирите нива поетапно се обръща внимание на шестте най-чести грешки при влизане в завой (скоростта, подаване на газ, кормилни грешки и корекции, неправилни действия от ездача по време на завиване, непоследователни апекси). Второто ниво е под мотото “Очите са ключът”, където се тренира зрението. Участниците в трето ниво работят за тялото и неговата стабилност. В ниво четири се създава специална за всеки мото-ездач тренировъчна програма.

Това е най-добрата инвестиция, която може да направиш за себе си – да инвестираш в собствената си безопасност. Това коментира и Цв. Гергов, записал се на обучението през есента на 2016 г. Изкарал първо и второ ниво, с желание да вземе и останалите две. Споделя, че благодарение на CSS е научил къде греши, подобрил е техниката си и знае къде точно да дава газ и да спира с пистовия си мотор Ямаха p6 2007 г.

Съветва всеки моторист да се запише – “ще добият бързи и полезни навици, ще се научат как да си служат правилно с мотора, което би им спасило живота”. Никога няма да забрави съвета на треньора си по време на училището “да не бъркам пътя с пистата, иначе това може да ми коства живота, особено когато обичаш да даваш газ”.

 

Регистрация

Кои са предпочитаните марки

Според статистическите данни за регистрираните пътни превозни средства на Министерство на вътрешните работи и информация за водените на отчет ПС по вид и гориво към 01.07.2017 г. са регистрирани 76 603 мотопеди и 99 825 мотоциклети.

Разбира се още, че най-често регистрираната марка е Хонда – 20 389, следвана от Ямаха – 16 547, Сузуки – 10 969, Кавазаки – 5 896, Априлия – 4973, БМВ – 1896, КТМ – 867, Дукати – 548, Харлей Дейвидсън – 538, Триумф – 200.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Да са живи и здрави, за да се кефят на моторите си! Но да спазват правилата – от 40г. имам книжка и не съм видял моторист под 50 годишен да спазва поне приблизително скоростта! Там където колите трябва да се движат с 60, моторите карат с 90, а където колите карат с 90, моторите със 120 и нагоре. За това се трепят, а после другите им виновни!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.