Сигнали в КЗП за завишени цени и липсващи наличности в „Черния петък“

Кукла "поскъпнала" 6 пъти в деня на големите промоции

Около 40 жалби са постъпили в Комисията за защита на потребителите (КЗП) след пазаруването от „Черния петък“, съобщи председателят Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria On Air. Той уточни, че повечето оплаквания са свързани с онлайн покупки и допусна, че в следващите дни вероятно ще има още – и по повод Cyber Monday, и заради забавени доставки или неточно изпълнени поръчки.

Според Маргаритов обаче, не може да се говори за ръст на нелоялните търговски практики на фона на изхарчените съгласно някои данни 400-500 милиона лева от българските граждани по време на кампанията и сравнително малкия брой констатирани нарушения по време на извършените по инициатива на контролния орган около 250 проверки в деня на „Черния петък“.

„За разлика от миналата година, когато за първи път имахме опити за масовизиране на практиката с рязкото вдигане на цените ден-два преди кампанията и впоследствие тяхното връщане на нормалните им нива с анонс, че това представлява някакъв голям процент намаление, сега като че ли се стига малко по-далеч. Дори в самия „Черен петък“ изведнъж се обявява една висока цена, на която тази стока абсолютно никога не е била продавана и се твърди с анонс за висок процент отстъпка, че сега вече можете да си я купите на някаква друга цена, която обаче е по-скоро клоняща към реалната, дори понякога и по-висока от нея“, обясни шефът на КЗП. И даде пример с детска играчка – кукла, която преди кампанията е струвала 60 лв., а в деня на „Черния петък“ е била обявена на няколкостотин лева и с „намаление“ се е продавала за 300 лв.

Някои от потребителите са сигнализирали и за липса на наличности в първите минути на кампанията, независимо от нейното продължително и шумно рекламиране. Той разказа, че част от жалбоподателите дори посочват, че не са успели да се сдобият с желания и обявен, че ще се продава с намаление артикул, независимо от това, че са спазили класическата препоръка да го запазят в кошницата си и да го поръчат в момента на стартирането на кампанията. „Това означава, че той никога не е бил в наличност. А когато не намирате това, което сте си избрали, ще си купите нещо друго подобно, обаче то няма да е на тази цена“, коментира Маргаритов.

По думите му оплаквания е имало и във връзка с необосновано повишаване на цените. „Без това да е законово подсигурено, без да има никаква логика – само с идеята да бъдат заблудени потребителите, че анонсираните проценти намаление са истински“, добави той. „Наблюдаваме, че хората от година на година стават все по-подозрителни към подобен тип анонси – не следят толкова процентите, колкото самите цени. Българинът се оказва доста рационален и прагматичен в това отношение, защото улавя опитите да бъде манипулиран“, каза още председателят на КЗП.

Маргаритов подчерта, че всеки отделен случай е достатъчно сериозен, за да бъде извършена проверка. Той припомни, че за нелоялна практика санкцията е до 30 000 лв., а ако търговецът извърши същото нарушение в период от една година, тя може да достигне до 50 000 лв.

 

Коментари

Задължително поле