Високоскоростен влак се разби в надлез в Анкара (СНИМКИ и ВИДЕО)

Европарламентът иска спиране на строежа на газопровода „Северен поток 2“

Пентагонът към Турция: Всяко едностранно военно действие в северна Сирия би било неприемливо

„Лудогорец“ предпазлив на трансферния пазар (ИНФОГРАФИКА)

На 13 декември 2018 да почерпят

Британският премиер Тереза Мей печели вота на доверие в парламента

Емигрантът Роман е първият мъж-финалист във „Фермата“

Чарли Шийн една година не е близвал алкохол

Джендър и футбол – най-търсени от българина Нито една личност в родния списък

„Роди се звезда“ поведе в номинациите на Гилдията на филмовите актьори

Пред срив са психиатричните грижи в България Пациентите се лекуват при тежки битови и хигиенни условия, нарушават се основни права

Тереза Мей се оттегля като лидер на консерваторите преди изборите през 2022 г.

Айфеловата кула угасва в полунощ в памет на жертвите от Страсбург

Заснеха бившия македонски премиер Никола Груевски да се разхожда в Будапеща (СНИМКА)

Търсят сенчеста армия в Бундесвера Мистериозният Ханибал е начело на десни екстремисти

Су Ке – покерджийката, която променя социалните медии

Photo by panumas nikhomkhai / CC0

Едва ли има много хора ползващи интернет, които да не са чули за криптовалути. Технологията, чрез която се оперира с тях – блокчейн, обаче намира приложение в много повече сфери от търговията с виртуални пари. От няколко месеца например в Китай заработи Ono – първата за страната блокчейн социална медия.

Ono

Су Ке – основателката на компанията, която създава Ono, от години участва в света на блокчейн. Избира да създаде социална мрежа базирана на тази технология, за да реши два от най-големите проблеми на популярните социални медии – използването на личните данни на потребителите и разпространението на некачествено съдържание. Само за първите пет месеца след пускането си Ono събира 3 млн. потребители. “Ние нямаме право да продаваме потребителската информация и нашите потребителите имат правото да избират какво да правят с личната си информация”, споделя Ке за TechNode.

Използването на блокчейн означава, че данните на потребителите не се съхраняват в централизирано хранилище, а са разпределени между много машини по веригата. Освен това заради липсата на централно управление фокусът на социалната медия не е да докара пари, продавайки рекламно пространство. Това означава, че всеки потребител, а не само тези с най-много последователи, има равен шанс да сподели своето съдържание. Всъщност Ono има система, която поощрява споделянето на качествено съдържание и наказва потребителите, които споделят СПАМ.

И понеже “децентрализацията” стои в основата на блокчейн и Ono, социалната мрежа се управлява не от борд или главни изпълнителни директори, а от 51 потребители, които биват избирани чрез вот от страна на ползвателите на социалната мрежа.

Су Ке
800px-ke_xuЗад идеята за Ono стои китайката Су Ке. Тя е едва на 24 години, но вече може да се нарече сериен предприемач. Следва висше образование в Калифорния, когато се запалва по криптовалути и…покер. По това време блокчейн все още не е навлязъл в мейнстрийма, като Су научава за Биткойн покрай своите участия по покер турнири.

Интересът и към технологията се отплаща щедро като през 2014 Ке продава 20 000 “изкопани” Биткойна, което и носи $4.28 млн. (днес те струват 50 пъти повече). Су, която притежава неуморим предприемачески дух, инвестира парите в създаване на друга социална медия, както и компания, която разработва приложения базирани на блокчейн. Едно от най-успешните начинания на компанията е играта Cryptodogs. Пред Forbes Ке казва: “Победите ми харесват повече от парите. Искам да създам нещо, което ще остане“.

Светът на блокчейн

Връзката между покера и блокчейн технологиите не е далечна. Макар все още големите зали да не приемат криптовалута, покер играчът Александрос Колониас споделя тази година пред PokerStars, че това е една от технологиите, които ще променят света. Очаква се тя да направи това и в покер индустрията.

И наистина блокчейн намира приложение във все повече сфери, променяйки начина, по който се добива, складира и обработва чувствителна информация. Ето и няколко компании, които вече се възползват от набиращата популярност технология.

Guardtime
Естонската софтуерна компания Guardtime предлага блокчейн услуги на множество индустрии.
Така например компанията е изработила решение за съвременните автомобили. Бордовите компютри на тези превозни средства вече са достатъчно “умни” за да могат да управляват машината без човешка намеса. Това обаче излага автомобила на риск от хакване и дистанционното поемане на управлението от лица с недоброжелателни намерения.
Guardtime използва блокчейн за да децентрализира и подсигури “екосистемата” на управление на модерните “умни” средства за транспорт.

Spotify
Spotify промени начинът, по който милиони хора слушат музика така както го направи първият iPod.
Компанията за стрийминг на музика набра 83 млн. плащащи потребители, които срещу символичната сума от няколко долара имат достъп до милиони парчета.
Отскоро от Spotify са се заели и със задачата да променят начина, по който се управляват лицензите за авторско право между изпълнителите и платформата. За целта преди две години Spotify придоби Mediachain Labs – старт-ъп компания, която разработва софтуер базиран на блокчейн.

Цуг
Цуг е швейцарски кантон с едноименна столица, която наброява едва 35 000 жители.
Градът обаче е силно развит и добре познат в бизнес и блокчейн средите поради своите ниски данъци и благоприятен бизнес-климат. The Guardian дори публикува статия под заглавие “Добре дошли в Цуг: спящото Швейцарско градче, което стана глобален икономически център”.
Наричат Цуг “Крипто долината” заради множеството компании свързани със света на криптовалутите, които избират градчето за своята дейност. Това лято там се проведе и първият тестови референдум, за чието гласуване бе използвана блокчейн технологията. Той се осъществи посредством електронните лични документи, които жителите на Цуг притежават от миналата година.

За потенциалните ползи от блокчейн се говори много, но мнозина са и тези, които са все още скептични към технологията. Поне когато става дума за криптовалути някои от най-успешните инвеститори и бизнесмени като Уорън Бъфет странят от пазара, смятайки го за балон, който ще се спука с доста неприятни последици за участниците. Но както се вижда блокчейн далеч не е средство единствено за криптовалута, като все-повече компании въвеждат технологията в употреба за своите бизнеси.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.