Съдът на ЕС подкрепя колите с десен волан

Забраната за автомобили с десен волан е постановена в период, през който Великобритания е част от ЕС. Но дори и след Брекзит, този принцип ще продължи да действа, тъй като ляво в движение има и в друга страна членка - Кипър, обясниха запознати с казуса пред “Труд”.

Полша и Литва са осъдени през 2014 г. в Люксембург, защото са ги забранили

Не противоречат на директива от 2007 г.

Съдът на Европейския съюз в Люксембург е решил дело в полза на собствениците на автомобили с десен волан срещу две държави, които са се опитали да го забранят, или да принудят преместването на кормилото от ляво. Това са Полша и Литва, а процесът се е водил през 2014 г. Това припомниха експерти пред “Труд”, който първи писа за идеята на министерството на транспорта да въведе и у нас тази забрана.

Миналия петък бе пуснат за обществено обсъждане проект на Закон за пътните превозни средства . В него (чл. 37, т.13) е записано, че в България следва да се отказва регистрация на коли, микробуси и камиони “с ляво движение”. Никъде в мотивите на законопроекта не пише защо, а другият абсурд е, че забраната не се отнася до автобуси. Ако идеята на авторите - анонимна работна група от КАТ и бившата ДАИ, е била да се осигури повече безопасност на пътя, те се забравили за автобусите, които возят пътници и при катастрофи с тях жертвите са двуцифрени числа.

Съдиите от Люксембург са заключили, че изискванията на Полша и Литва са нарушение на правото за свободно движение на стоки и противоречат на директива 46/2007 на ЕС. Освен това обръщането на волана от десен в ляв в някои случаи може да струва на собственика половината от стойността на самия автомобил.

“Подобна мярка надхвърля необходимото за осигуряване на безопасността на движение по пътищата”, пишат магистратите в решението си, с което двете страни от ЕС са осъдени да се откажат от забраната и да платят разноските по делото.

Коментари

Задължително поле