С ускорен ход върви аферата с електромобили

Служебният министър на икономиката Кирил Петков уреди албанци със съмнителен договор за производство на електрически коли.

Служебният министър Кирил Петков урежда приятелите си от германската фирма, която била албанска

Промяна в графика, след като стана ясно, че Петков няма да е редовен министър

Не е ясно кога ще изплащат помощта

Аферата за 34 млн. евро от държавната хазна вече е в ход. Още тази година се очаква разрешение за строителство на завода за електромобили, заяви служебният министър на икономиката Кирил Петков преди дни. Той връчи сертификат за приоритетен инвестиционен проект на “Некст.е.ГО България”. Министърът обясни, че дейностите се движат по-бързо от очакваното, защото според бизнес плана на инвеститора Next.e.Go разрешението се е очаквало в първите месеци на 2022 г.

Любопитно е, че бизнес планът за проекта се ускорява малко след като стана ясно, че Кирил Петков няма да е сред предложените от “Има такъв народ” за министри. Първо Петков отказа на ИТН да бъде включен в проектокабинета с премиер Николай Василев. После обаче Христо Иванов от “Да, България” се опита да го лансира в следващия кабинет, предлаган от ИТН. За целта изчете декларация в парламента, как Кирил Петков трябва да стане министър от редовен кабинет. А колко “независим” е Петков става ясно от пост на барабаниста на Слави Трифонов Венелин Венков в социалните мрежи, където се вижда документ, показващ, че Кирил Петков е бил сред учредителите на партията “Да, България”.

След като стана ясно, че Кирил Петков няма още много време да е министър, проектът за електрическите коли рязко се ускори. При обявяването на проекта Кирил Петков обясни, че държавната помощ от 34 млн. евро ще бъде дадена, когато се стигне производство от 20 хил. коли на година. След това обаче стана ясно, че това съвсем не е така. А парите ще бъдат давани при изпълнение на етапите от инвестицията - построяване на завода, наемане на пълния брой персонал, достигане на производство от 10 хил. коли и от 20 хил. коли годишно. Но каква сума ще бъде давана на всеки от етапите остава пълна загадка. Явно парите са голям стимул за инвеститорите, защото осъществяването на проекта на Next.e.Go сега се ускорява.

Както “Труд” вече писа, основаната през 2015 г. компания е базирана в Аахен и се води германска, но това е единственото “германско” в нея. Оказа се, че зад фирмата, представена в София от шефа на борда на директорите Али Визваеи, стоят богати собственици от албански произход. Те са започнали бизнеса си с перални втора употреба, с които са прали униформите на умиротворителните военни сили в Косово.

Производството на електрическите коли на фирмата започва в германския град Аахен през юли 2018 г. с очакванията да сглобяват между 10 и 20 хиляди коли годишно. За първите 18 месеца обаче са доставени малко над 500 екземпляра. С настъпването на кризата от коронавируса доставчиците спират да подсигуряват необходимите компоненти. Това води до принудителна пауза в производството, освобождаване на работниците и фалит. След обявяването на банкрут акциите са закупени от сегашните собственици с албанско потекло.

Теренът в Ловеч, където трябва да бъде заводът за електричките, е собственост на дружеството “Балкан”, свързано с бизнесмена Кирил Домусчиев. Но той не отговори на обажданията на “Труд” с въпроси какво е участието му в проекта.

Първата кола готова през 2024 г.

Има разминаване в информацията за старт на производството

Правят мини фабрика близнак

Моделът e.Go Life има максимална скорост от 122 км/ч и може да превозва само 259 кг.

Разминаване има между информацията, огласена от служебния министър на икономиката Кирил Петков, и данните на сайта на компанията Next.e.Go. Първият електрически автомобил от завода в Ловеч трябва да бъде произведен през първото тримесечие на 2024 г., пише в официалното съобщение за инвестицията в България на сайта на Next.e.Go. Това се разминава с информацията, която даде министър Кирил Петков при представяне на проекта, според който коли ще се произвеждат още през 2023 г.

Съмнителна е и друга огласена информация - че заводът ще разкрие 1000 работни места. На сайта на Next.e.Go е посочено, че в Ловеч ще бъде изградена микро фабрика, която ще бъде близнак на оригиналната фабрика в Аахен, Германия, която използва усъвършенствана автоматизация за производството. Същевременно е посочено, че в Аахен работят само 400 души.

Стартират бизнеса с електрички с 12 500 лв.

Георги Домусчиев има дял под 50%

Регистрираният капитал е 50 хил. лв.

Само 25% от капитала на съвместното дружество са внесени при учредяването му.

Бизнесът с производство на електрически автомобили в завода в Ловеч на братя Домусчиеви реално е стартиран с 12 500 лв. Като чуждият инвеститор е дал само половината от тях, или 6250 лв. Това става ясно от учредителните документи за създаване на дружеството “Некст.е.Го България” АД.

Учредители на това дружество са българската фирма “Адванс пропъртис” ООД с управител Георги Домусчиев (брат на Кирил Домусчиев) и “Некст. е. ГО Мобайл” СЕ, европейско дружество, вписано в германския град Аахен и представлявано от прокуриста Клаус-Петер Кийл. Учредителите вземат решение за създаване на акционерно дружество, съгласно законите на България.

Дружеството “Некст.е.Го България” АД е с капитал 50 хил. лв., който е разпределен в 50 хил. обикновени поименни налични акции с право на глас. Номиналната стойност на всяка акция е 1 лев.

“Некст. е. ГО Мобайл” записва 25 001 от акциите, представляващи 50,002% от капитала на дружеството, става ясно от учредителните документи. “Адванс пропъртис” записва 24 999 акции от съвместното дружество, представляващи 49,998% от капитала.

Срещу записаните акции, акционерите ще направят парична вноска в размер на 25% от номиналната им стойност, или общо ще внесат 12 500 лв., пише в учредителните документи на дружеството.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика