Мачовете и спортът по телевизията днес, събота, 23 ноември 2019

Дневен хороскоп на Алена за събота, 23.11.2019

На 23 ноември 2019 да почерпят

Сръбски министър: Не сме като България, сами избираме приятелите си

Разследват смърт на служител на енергото върху електрически стълб

Мария Габриел: Постът заместник-председател в ЕНП дава възможности и влияние

Глобална епидемия от обездвижване сред децата

Спешен медик е уволнен в Габрово заради пациентка, починала от масивен инфаркт

Вучич: Руснаците не ни дават нищо даром

ООН: Въздушните удари в Йемен са намалели рязко

Берлускони в болница, паднал на конгреса на ЕНП в Загреб

Учител предотврати масова стрелба в сръбско школо

Ваксините за грип свършиха Няма нито една доза в аптечната мрежа, няма да има и нови доставки

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

Българска фирма измами Енрике Иглесиас, турнето му е отменено

Тракийски принцеси живеят в изложба на Христо Христов

На 17 септември по покана на Българския културен институт във Варшава художникът Христо Христов откри изложба, представяща картини, продължение на мащабен авторски проект, посветен на историята и културата на древните траки.

Експозицията на художника Христо Христов, специално създадена за културния център във Варшава, е част от един по-мащабен проект, свързан с националното културно наследство и отражението му днес в изобразителното изкуство.

Авторът е илюстратор, живописец, графичен дизайнер и едновременно с това изследовател на историята в нейния художествен смисъл. Интересите му в тази посока са плод не само на любопитство и натрупвания във времето. Те са идентификация за национална и културна принадлежност, за ген, родови корени, израстване и ценности, не само като фактологичен и исторически прочит на миналото. Художествените търсенията по отношение на траките и техните следи в нашата културна идентичност, показват нещо различно от фактологичната трактовка на събития, символи и артефакти. Творбите на Христо Христов са силно повлияни от нашата традиция на изразяване в нейните характерни стилистични и живописни възприятия. Безценните като наследство предмети на бита и културата на древните траки раждат емоционална система от високи стойности, от цивилизационна гледна точка, недостижими в света. Траките остават „вечните“ духовни учители по отношение на пластичното изкуство.

Къде ли художникът е виждал тези тракийски принцеси, коне, воини? Може би все пак да надникнем в тайнството и споделеното от самия автор: „Идеята за цикъл картини, свързани с траките, възникна много отдавна, но дълго време се избистряше. Още в началото, под въздействието на емоцията, създадох двете картини, обединени от общото заглавие „Тракийски хороскоп“ като „Ден“ и „Нощ“. Но творческите ми намерения останаха нереализирани. Дълго време, почти седем години, работих над една картина, която трябваше да продължи цикъла, но процесът беше в застой… Започвах платното и го изоставях. С времето нещата започнаха да се наместват, като в тракийска мозайка, улегнаха, избистриха се и сами тръгнаха да се осъществяват. Така цикълът беше продължен, но вече с ясна и търсена тема – тракийските принцеси. Когато реших да продължа зарязаната картина, се изненадах от себе си – вече полагах боите по друг начин – картината пое свой собствен живот, пое по своя нов път.“

Изложбата във Варшава е своеобразно продължение на проекта „Тракийски принцеси“. Първото събитие от тях се реализира от авторитетната столична галерия „Сезони“ през 2017 г., като гостуваща изложба в архитектурно-исторически комплекс „Палавееви къщи“ в Копривщица. Авторската трактовка на темата за „Тракийските принцеси“ е доразвита, надградена, естествено преминаваща в друг цикъл, озаглавен „Портрети“. Портрети, но не в буквалния смисъл, а в духовната връзка между отдавна съществували хора, имали участие и значение за историята на древните български земи. България не е само териториално понятие и граници на картата, тя е свещена земя с история и култура.

Христо Христов изследва и изобразява по живописен начин бойни шлемове и посмъртни маски на жители на тогавашната римска Тракия, за които принципно се смята, че съдържат портретни черти, защото са правени персонално за тях. Затова те могат да се приемат, третират и идентифицират с лицата на собствениците си. Художникът представя цикъл от двойни портрети, от една страна древната човешка „маска“, от друга, портрети на бойните коне, символ на най-верния спътник. Исторически по нашите земи се отглеждат коне, необходими за водене на бойни действия, чиито необикновени качества и красота са описани в легендарните епоси и пресъздадени във фреските на гробниците, които днес са признати за световно културно наследство. Многобройните пластични изображения в камък, мрамор, злато, сребро и мед, допълват картината за този спътник на народите, населявали земите ни. „Тракийски принцеси“ като женски образи, съдържат също конкретни портретни черти, което е съвсем естествено, вече и антропологично е доказана връзката между красотата на древните тракийки и съвременните българки. А легендарната българкска женска красота, както и наследството на траките, са винаги непресъхващ извор на вдъхновение.

В цикъла „Портрети“ – като композиция и колорит, съзнателно художникът търси и изразява връзката между двата персонажа, този на коня и на конника. Образците от мъжките бойни маски са подбирани така, че се осъществява и въздействаща психологическа връзка между изобразяваните. Изграждането на живописните платна са в хармонизиращите и допълващи се знакови цветове на четирите основни елемента в природата – въздух, вода, земя и огън. А конят стои на знатен пиедестал в цялостното творчество на Христо и е най-предпочитания от него живописен персонаж, „запазена марка“ в рисувателния му почерк, така че „по конете му“ ще го разпознаете.

В експозицията за Българския културен център във Варшава Христо Христов е включил две картини, с които започна тракийският цикъл преди десетина години – „Тракийските хороскопи“, знакови за целия цикъл. Двата основни цикъла в изложбата са съпътствани от живописни пейзажи и фигуративни композиции с коне в различни състояния, в любимите за автора изразни средства – маслени и акварелни бои. Някои от пейзажите са от природни места, които творчески са докоснали автора при негови участия и пътувания на пленери и симпозиуми. Изложбата „Тракийски принцеси“ в Българския културен институт в полската столица ще може да бъде видяна до края на октомври.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.