Парите да се раздават чрез нов Гаранционен фонд, а фирмите обещават да ги върнат за 3-4 години
Да се създаде специален Гаранционен фонд с капитал от 69 млн. лв., за да бъдат разплатени с тези средства провалените заради корона кризата ваканции. За това настояват от Обединение „Бъдеще за туризма“ (ОБТ).
Според изчисления на организацията сумата ще е достатъчна, за да допълни целево отпусканите 51 млн. лв. от националния бюджет на туроператорите, предвидени за разплащане с потребители и контрагенти. Ако това не се случи много хора „ще изгорят“ с предплатените за почивки и екскурзии суми, защото туристическите компании нямат възможност да ги върнат. Срокът за обратно изплащане на потребителите средства започва да тече на 13 март и ако дадена компания не успее да отговори на исковете в 20-дневен срок й остава единствено да подаде документи за обявяване в несъстоятелност, обясни председателят на ОБТ Павлина Илиева. При фалит обаче клиентите ще получат само тези средства, които са покрити от застрахователните полици. Ключов момент е, че тези застраховки се определят според оборота на компаниите за предходната година, а през 2020 г. той е бил в размера на едва 10 на сто от обичайното. Така на голяма част от клиентите може да им се наложи да „пият по една студена вода“.
Затова от ОБТ настояват държавата да създаде Гаранционен фонд с целеви капитал, за да се гарантират парите на клиентите, а не ликвидността на самите фирми. На въпрос на „Труд“ няма ли така потребителите да платят два пъти за едни и същи почивки – веднъж давайки пари на туроператорите и втори път чрез държавния бюджет като нейни данъкоплатци, Димитър Балтов от ОБТ поясни, че туроператорите са готови да върнат чрез вноски в Гаранционния фонд тези 69 млн. лв. за срок от 3-4 години.
Туристическият бранш от години спори дали трябва да бъде създаден Гаранционен фонд, който да замени професионалните застраховки за отговорност на туроператора. Идеята преди години срещна и съпротива от страна на бизнеса, тъй като вноските до запълване на основния капитал в подобен фонд щяха да надвишават средствата, плащани на застрахователи. Форсмажорните обстоятелства, породени от COVID-19 обаче преобърнаха мнението на бранша и сега те са категорични, че Гаранционен фонд ще даде по-голяма сигурност за крайните клиенти. Тъй като при фалит или форсмажор потребителите ще си получават средствата обратно за 14 дни от вече събраните пари. Средствата няма да отиват и за печалба на застрахователите, а ще са гаранция за клиентите, подчертаха от ОБТ.
Проведена анкета от ОБТ сред 102 от общо 153 членове на организацията, показват че само тези фирми дължат 19,1 млн. лв. на своите малко над 36 хиляди клиенти. Освен връщането на средствата за провалени ваканции сред проблемите за решаване пред бизнеса е още какво се случва с клиентите, чиито ваучери за срок от 1 година вече са изтекли и не искат да изчакват повече, а също ще си поискат обратно предплатените пари. Анкетираните 102 компании са издали 19 110 броя ваучера със срок на валидност от 1 година и още 7915 с 2-годишна валидност. Регистрираните туроператори и туристически агенти у нас надхвърлят 3500.
От ОБТ заявиха, че България я грози и санкция от ЕК заради неправилно транспониране на директивата за пакетни пътувания, тъй като у нас предплатените суми от туристите не се гарантират напълно, а до лимита на съответната застрахователна полица.
Според членовете на организацията Гаранционен фонд трябва да бъде създаден максимално бързо, но това може да се случи единствено с промяна в Закона за туризма, а за изменение на нормативния акт няма време, тъй като парламентът се разпуска след седмица.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш