Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” във вторник, 20 февруари 2018

Почетоха Левски в Сливен и областта

Виктор Орбан към Бойко Борисов за Западните Балкани: Заби брадва в голямо дърво (обзор)

“Елпром Троян“ с технологичен скок в бъдещето

Поклонението пред паметта на Васил Левски в София през обектива на “Труд”

Чадърите в Бургас само от бяло до охра

Чуждите инвестиции в имоти паднаха с 83% Пред декември намалява върнатото финансиране на компаниите майки

Отпадат строителни такси ОП внесоха промени в Закона за устройство на териториите

Румен Радев: Днес сме република. Но чиста ли? Свята ли?

Йорданка Фандъкова: Васил Левски положи най-здравите основи на нашето историческо пробуждане

Как съдийка, командирована от Лозан Панов от Пещера в София, реши дело в негова полза

Вежди Рашидов се поклони пред паметта на Васил Левски

Тръмп се присмя на Опра Уинфри US лидерът зове тв водещата да се кандидатира за президент

Спас Гърневски: Фаловете на Валери Жаблянов са три и трябва да получи червен картон

Спас Русев: Надявам се на трофей още тази година

Фалшивите ТЕЛК-ове и битката с тях Разходите за инвалидни пенсии са се увеличили седем пъти след 2000 година

Наблюдаваните демографски тенденции ни задължават да предприемем мерки в областта на общественото осигуряване. Свидетели сме на главоломно нарастване в разходването на публични средства. От 2000 г. до 2016 г. разходите за инвалидни пенсии са се увеличили седемкратно. Наред с проблемите в медицинската експертиза, нездравословния начин на живот, условията на труд, жизнената среда, липсата на профилактика, много лица намират изход от ситуацията чрез пенсията за инвалидност.

Моделът, по който се извършва медицинската експертиза, доказа своята неефективност, липса на прозрачност и корупция. Ресурсите на здравната и социалната система не се разходват по най-добрия начин. Провежданите профилактика и рехабилитация са крайно недостатъчни.В обществото има нагласи за неправомерно издадени ТЕЛК-ови решения. Правителството на Бойко Борисов определи необходимостта от промяна на модела, по който да се извърши експертиза на работоспособността, като част от мерките за подобряване грижите, услугите и подкрепата на хората с увреждания. Това е залегнало и в Управленската програма на правителството (2017-2021г.), в която се предвижда усъвършенстване на медицинската експертиза и експертизата на работоспособността чрез нов подход, оценяващ индивидуалните потребности на хората с увреждания и възможностите за тяхното социализиране в обществото според образование, квалификация, знания и опит, които притежават.

Концепцията на МТСП е основана на принципите на Международната класификация за човешка функционалност (ICF), уврежданията и здравето, изготвена от Световната здравна организация. ICF се фокусира върху човешкото здраве и функциониране. Съществената промяна е, че от уврежданията на хората акцентът се премества върху нивото на тяхното здраве и функциониране. Сами по себе си диагнозите не могат да предвидят нуждите от услуги, продължителност на лечение, необходимите грижи и др. Наличието на дадено заболяване или разстройство не може да определи с точност размера на социалните помощи, които да получава човекът поради своето увреждане, как би си вършил работата, дали ще си възвърне работния потенциал и какви възможности има за социална интеграция. ICF дава възможност да се събере нужната информация по един бърз, последователен, точен и ясен начин.

Ние имаме нужда от надеждни и сравними данни за здравето на нашето население, за здравните грижи, за ефективността на социалната система. Международната класификация дава отговори на въпроси, свързани с нивото на функциониране на човека, лечението и кои интервенции биха довели до най-висока степен на функциониране, резултати от лечението, от какви здравни грижи или други услуги има нужда лицето, колко добре се обслужва пациентът, колко полезни са услугите, които му предлагаме, как можем да подобрим услугите, какви са нуждите на хора с различни видове увреждания- физически, психически и др. ICF предлага рамка за последователна и логична социална политика, свързана с уврежданията на хората, като въвежда стандарти и стандартизирани понятия за описание на функционирането, уврежданията, нуждата от рехабилитация, социални услуги и др. Нашата цел е да постигнем ефикасност, качество, бързина, прозрачност, повишаване на ефективността на мерките за социално включване на хората с увреждания, намаляване на разходването на публични средства с цел осигуряване на подкрепа на хората с увреждания да получават обезщетения, помощи, пенсии, услуги, данъчни облекчения, финансови стимули, както и закрила на трудовите им права.

Концепцията за експертиза на работоспособността е документ, чрез който правителството определя своята визия за промяна на модела като част от мерките за подобряване на грижите към хората с увреждания. Тя е разработена в съответствие с Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и Конвенция 37 на Международната организация на труда, като са отразени и изискванията на раздел 9 „обезщетения за инвалидност“ от Конвенция 102 на Международната организация на труда относно социалната сигурност.

Много е важно заедно с предлаганите промени да разглеждаме и предизвикателствата, които поставят здравната система, образованието, пазара на труда, архитектурната среда, транспорта пред нуждите на хората с увреждания. Нашият стремеж е да създадем единна структура с единни критерии и принципи за управление, комуникация, контрол, обща информационна система, публичност, прозрачност и бързина.

 

Откъде да се започне

Нужна е промяна в законодателството, изработване на методология за ефективна оценка на работоспособността, изграждане на контролни механизми за защита на правата на хората с увреждания, гарантиране на прозрачност и ефективност при изразходването на публични средства. С методиката за експертизата на работоспособността ще се определят редът, условията и процедурите за оценка на работоспособността, оценка на увреждането, противопоказни условия на труд, потребност от рехабилитация, потребност от обучение и др.

Експертизата на работоспособността ще бъде обвързана с ясни критерии и ще се извършва по процедура, максимално опростена, като документите могат да се обменят и подават по електронен път.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (13)

  1. Това е нищо.В русия постоянно се увеличават ветераните от ВСВ.

  2. Експертизата на коя работоспсобност – умствената или физическата? Тук ще дойдат големите неправди и дискриминация. Защото аз със моето заболяване съм неспособен за физически труд, но за умствен – да. И го работя, защото родителите ми и аз изтърпяхме известни лишения за да уча, положил съм доста усилия де се усъвършенствам, лишил съм се от 5 г. трудов стаж. И сега – няма да получавам инвалидна пенсия, защото работя, а един зидар със същото заболяване ще получава, защото няма да може да работи.

    1. Доста зидари познавам и никой от тях не иска инвалидна пенсия. Нямаш си и най-малка представа с какви заболявания хората по 8 часа на ден работят прави. Всичко е за сметка на тяхното здраве, но при заплата над 1200 лева, да се трудоустроиш и да взимаш 240 е смешно…
      Всъщност пенсии за инвалидност вземат малките циганета – астматици и циганите, които са все още млади за пенсия по старост, а не им се работи.
      Петкратнто увеличение на пенсионерите по болест, при положение, че има такива, като теб – дето работят и не получават, говори само за едно – КОРУПЦИЯ в ТЕЛК комисиите.
      Пълна ревизия и преосвидетелстване, като за трайните инвалиди се въведе правилото за еднократен ТЕЛК – ръце и крака не растат наново и максимално наказание за виновните лекари, издали фалшиви ТЕЛК документи са единствения начин за борба с това явление!

      1. Образно казах “зидари”. Говоря за физически труд. А аз и да искам не мога и половин час да работя физически труд. И не съм само аз.

  3. И не е необходимо да се прави кой знае какво. Трябва само да се изкорени КОРУПЦИЯТА в ТЕЛК-комисиите и фалшивите инвалиди ще изчезнат. Не се ли направи това – всичко друго е излишно.

  4. Как е възможно да поставят под съмнение изплащането на инвалидна пенсия на доказан инвалид при положение че задължават всеки гражданин да се осигурява срещу това? Какво значение има може ли или не да работи при положение че е внасял пари през целият си живот за да се застрахова за евентуалното настъпване на това събитие?

  5. Трябва много прецизно да се оцени състоянието на инвалидите, но наистина корупцията е създала условията за голямото нарастване на “инвалидите”. Знам от приятел лекар, че в циганския квартал “имал чувството, че всяко второ дете страда от астма или епилепсия” и почти е сигурен, че майки са давали лекарство п/в епилепсия, за да симулират у децата си астма. Невероятен ужас, ако е вярно!

  6. Манупулативна статия. Че разходите за съдебната власт са ДЕСЕТОКРАТНО увеличени за посочения период-до 600 млн тази година. Разходите за репресивен апарат, МО също са увеличени многократно. МРЗ е нарастнала също почти 10 пъти за периода. Нормално е да нараснат разходите за пенсии по болест, които са реални. 900 000 са пенсионерите по болест, само РАКОВОБОНИТЕ СА ПОЧТИ 500 000! ВСЕКИ ОНКОЛОГИЧНО БОЛЕН Е С ПРАВО НА ПЕНСИЯ, ето от къде са 60 процента от пенсиите-има ЕПИДЕМИЯ ОТ РАК! ПОЛОВИН МИЛИОН ДИАГНОСТИЦЗИРАНИ БОЛНИ С РАК, НЕИЗВЕСТЕН БРОЙ НЕДИАГНОСТИТИЦЗИРАНИ. Да продължим-с диабет тип 1 са 200 000, диабет тип 2-милион и половина, хипертония-милион и половина, психично болни-поне 100 000, с редки болести-като глумеролонефрити-хиляди, с ампутирани крайници-десетки хиляди, с хепатит-поне 100 000, асматици-милион и половина, невиждащи-хиляди. Да продължавам ли? Истината е нацията боледува, и хората с инвалидна пенсия са подозрително малко-само 900 00 човека , вероятно огромен брой болни хора са наказвани да са без пенсия, или не се явяват на ТЕЛК поради униженията и администратимния ад да минеш през ТЕЛК. Но да-за да има за съдебната власт(там при напускане обезщетението е 100 000 лв-20 заплати по 5000 лв-но никй не говори да се спрат тези пари, а ще се спират на болните хора), за МВР , за ДАНс, за репресивен апарат, за НСО и тн, за да има двойна хранилка в МВР-и пенсия и заплата на здрави младежи на 53г парите трябва да се вземат от някъде-и държавата ще спира пенсиите на болните хора.

    1. Хайде стига глупости. Според коментара всеки втори или трети има заболяване, което му дава право на инвалидна пенсия. От стотиците познати и роднини, които имам, двама или трима са с пенсия по инвалидност. Единствената причина да има такъв ръст на тези пенсии са мургавите ни братя.

  7. Ами народът е болен.Управляващите какво искат.Да видят статистиката с колко са се увеличили онкологичните,сърдечно-съдовете,ендокринологичните и т.н. заболявания.А колко болни не са и включени в тези статистики.

  8. Още сложнотии за по-голяма корупция и по-голяма администрация.

  9. А колко са се увеличили разходите за заплати , премии и бонуси на неработещата Независима Съдебна ВЛАСТ ? Моля публикивайте по- обстойно !

  10. И аз имам професионално заболяване,но не искам инвалидна пенсия,Султанке! Физически труд полагам,а не чакам на Бойко да ми увеличи с 20 лева пенсията. А циганетата се приспособяват там,където законът е врата в полето.Нали е ясно? За българите няма помощи и инвалидни пенсии.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.