Фандъкова: Софиянци имат по-засилен интерес към "зеления билет"

Снимка: Денислав Стойчев/Архив

До този момент общо информацията ни е за продадени около 23 000 зелени билета, като това не включва продадените от шофьорите, това ще обобщим в края на деня. Това каза пред журналисти столичният кмет Йорданка Фандъкова.

По думите й броят на продадените билети към момента е такъв, какъвто предишния път е бил за целия ден, а това е знак, че софиянци имат по-засилен интерес към него. „Много е важно да благодарим на всички хора, които се възползват от тази възможност днес и да кажа, че зеленият билет е сериозна и истинска кампания за това всички ние да се опитаме, поне в дните с голямо превишения, да слезем от автомобилите и да използваме градския транспорт и по този начин да дадем своя принос за подобряването на качеството на въздуха“, допълни Фандъкова.

Един ден със зелен билет струва на Столична община между 150 000 и 200 000 лева, но по думите на столичния кмет, на здравето на хората не може да се поставя цена. Фандъкова смята да инициира работни групи в Столичния общински съвет, в които да се коментират и ограничителни мерки за справянето с проблема със замърсяването на въздуха, защото насърчителните, каквато е зеленият билет, не е достатъчна.

„Радвам се, че хората имат нагласата и интереса, защото в края на краищата това струва пари, а тези пари са публични средства. Много е важно ние да внимаваме при разходването на публичните средства и за това е важно да ги отделяме тогава, когато сме осигурили условията и интересът на хората, за да може да има реален ефект“, допълни Йорданка Фандъкова.

Столичният кмет е получила уверение от директора на Центъра за градска мобилност, че броят на зелените билети ще е достатъчен, а ако има дефицит – ще бъдат направени допълнителни доставки.

„От ЦГМ имат възможност да правят допълнителни доставки, съответно през мобилните си групи да реагират, ако билетите някъде свършат. Това е въпрос на организация. Надявам се и очаквам да се справят“, посочи тя.

На въпрос има ли вариант Столична община да обявява още на предишния ден, ако ще въведе зелен билет, Фандъкова отговори, че очаква в новия общински съвет да се обсъжда подобряването на механизма и това в бъдеще да бъде възможно.

„Механизмът беше въведен за първи път в нашата страна в София. Миналата година предложих и се случи неговото подобряване, но си струва да се работи постоянно, за да намерим най-добрия начин за реакция. Това е свързано с промяна в механизма и решение на СОС, защото в момента механизмът изисква да имаме минимум на две станции превишения над 200 микрограма на кубичен метър от предишния ден, а това може да се види с изтичането на денонощието. Решението за пускането за зелен билет ние го взехме в полунощ, като колегите имаха пълната готовност да реагират за въвеждане. Смятам, че трябва механизмът да се обсъжда и подобрява“, посочи тя. От Столична община не смятат да пускат допълнителни автобуси, тъй като по тяхната информация сочи, че няма проблем с препълнен градски транспорт.

„Аз самата смених автобус и тролейбус, нямаше никакви проблеми и то в час пик. Това е усилия да работим в тази посока. Както чухте, част от допълнителните средства, които предлагаме за разпределение в проекта за бюджет за следващата година, са именно 20 милиона повече за градски транспорт, за да можем освен да подкрепим шофьорите, за да има повече шофьори, защото нека не забравяме, че повечето автобуси означават и повече шофьори. Освен това, и подобрение на разписанията и движението на автобусите и тролейбусите, за да бъдат по-удобни. Усилията са насочени към по-добър и удобен градски транспорт и неговото популяризиране. Важно е хората да разберат, че е по-добре и по-бързо се стига, отколкото със собствения автомобил в тези тежки задръствания“, добави още Фандъкова.

Коментари

Задължително поле