Швеция тества електрически път

Участъкът от 2 км е първият по рода си в света

Първият по рода си електрифициран път в Швеция, който зарежда автомобили в движение, е обещаващ проект, който потенциално може да доведе до намаляване на високата стойност на електромобилите, предаде Ройтерс.

Финансираният от държавата проект е наречен е-път-Арланда и е на стойност 50 млн. крони ($5,82 млн.) Той използва електрически камион, който пренася стоки от стокхолмското летище “Арланда” до логистична база в близост за тестове на технологията.

Електрифицирана релса е монтирана в настилката на шосето по протежение на 2 км и зарежда автоматично камиона, докато той се движи. Подвижно рамо регистрира наличието на контактната релса и се включва към нея. При увеличаване на скоростта или при спиране рамото се прибира.

TRANSPORT: World’s first electrified road

Ханс Заел, говорител на проекта е-път-Арланда, вярва в развитието на технологията, която в бъдеще може да бъде достъпна и за леки коли.

“Ако електрифицираш магистрали, производителите може да използват по-малки батерии, а също така ще изчезне и притеснението от това за какво разстояние имаш енергия”, казва той.

Според него създаването на е-път струва по-малко от 1,2 млн. долара на километър. “А това е доста пъти по-евтино от полагането на трамвайна линия” посочва Заел.

Изпълнителният директор на компанията Elways, която подкрепя проекта, Гунар Асплунд изчислява, че електрическото шосе може да намали двойно цената на електромобилите. Асплунд твърди, че технологията дори ще снижи стойността на тези автомобили под тази на традиционните. Той посочва, че шведската държава е доволна от досегашните резултати, като бъде изключен един проблем, който вече е разрешен – акумулиращи се натрупвания върху контактната релса.

Някои експерти обаче са скептични за влиянието на електрическите коли в световен мащаб и тяхната стойност. “Нямаме парите, за да инвестираме в мащабен инфраструктурен проект от този тип. По-добре да използваме по-ефективно, това което вече имаме – вместо електрически камиони има влакове”, коментира Никълъс Мейлхан, базиран в Париж анализатор от компанията “Фрост&Съливан”. Според него просто трябва да се ограничи достъпът на лични автомобили в градовете и да се подобри използването на обществен транспорт, придвижване пеша или с велосипед.

Коментари

Задължително поле