Наследници на загинали в „Миджур“ искат по 150 000 лв обезщетение

Отцепиха 200-километрова зона край Габрово заради случай на африканска чума Агенцията по горите във Велико Търново ограничи достъпа до горски територии

Селена Гомес с ново видео, изцяло заснето на айфона й

Прокуратурата в Горна Оряховица разследва търговия с гласове

Спецпрокуратурата предаде на съд Миню Стайков и 13 други лица

Премиерът Борисов: Контрабандистите на цигари видяха, че в България нямат шанс, и започнаха да изнасят фабриките си в други страни

Намериха телата на 39 души в български камион във Великобритания

Сара Джесика Паркър с шокиращи разкрития за „Сексът и градът“

Арестуваха гимназисти, потрошили полицейски джип

ЦСКА спечели голямата битка

Във Враца забраниха продажбата на алкохол по време на вота

Заловиха 18-годишния затворник, избягал от общежитие в Смолян Открит е в родното му село

Увеличения до 630 евро за 465,112 пенсионери в Гърция

Отчетоха най-ниското ниво на контрабанда на цигари в последните десет години

Шефът на НЗОК: Протестът на медицинските сестри не е насочен към когото трябва

Кадър от БТВ

Протестът на медицинските сестри не е насочен към когото трябва. Министър Ананиев не е работодател на тези хора и НЗОК също не е работодател. Протестите най-малко трябва да бъдат към тях. Това каза пред БТВ управителят на НЗОК Дечо Дечев.

„Истина е, че министърът е работодател на директорите на болниците, в които работят тези хора, и той би трябвало да поправи грешките на своите предшественици, които неглижираха години наред това, че определени болници формираха огромни загуби и не последваха мерки спрямо ръководството на тези болници“.

По думите му, първият ход трябва да бъде такъв, че това ръководство на болница, което не може да осигури заплащане обективно спрямо обема и качеството на медицинските дейности, трябва да си ходи.

По темата за 50-те млн. лв. за заплати на сестрите, Дечев обясни, че никой не е взел и никой не е дал на Касата. „Тези, които дават в НЗОК, са единствено такива като вас, мен и 6,5 млн. българи и бюджетът на касата се формира не от това кой е дал, а от тези 6,5 млн., които си внасят вноските. Държавата естествено също участва, осигурявайки определен контингент от тези 6,5 млн. – пенсионери, служители, но не участва с пари в кеш. През последните години държавата се намесва активно в увеличаване на приходната част чрез НАП, т.е. осигурява условия тези вноски да се събират в по-голям процент“, каза той.

По думите му това е трудово-правен спор. „Във всеки трудов договор има работодател и работник. В случая работниците протестират против това, което пише в договорите им. Проблемът е защо те не протестират пред работодателя си, а отиват да протестират пред МС. Още оттук има погрешна стъпка. Естествено, че в тази ситуация, в тези времена и в този месец искат много хора това да го използват – дали ще са политически лица, синдикати – друг въпрос“.

„Тези 50 млн. не са взети“, уточни още той.

„Здравната каса заплаща медицински дейности, които се отчитат от всяко лечебно заведение, с което тя има договор. Цените, по които се заплащат тези дейности, се определят на база ежегодни преговори с БЛС, това е простичката философия на нещата. Такива преговори започнаха да се водят още от месец март с цел повишаване на цени на определени клинични пътеки, тъй като в Касата имаше допълнителен ресурс, не беше използван целият ресурс на Касата и даваше възможност в порядъка на около 50 млн. лв. да се повишат цени на клинични пътеки, които по общо мнение на преговарящите, бяха със занижени цени. Тези 50 млн. бяха определени от Надзорния съвет на Касата значително във времето преди да се появи предложението тези 50 млн. да бъдат дадени от бюджета на държавата. Тоест тези 50 млн., които бяха определени да се дадат от бюджета на държавата, нямат нищо общо с тези 50 млн., за които преговаряхме с БЛС. Когато започнаха протестите, късната пролет, съвпаднаха двата процеса – протестите спрямо преговора, който се водеше. И тъй като се оказа и то се знаеше предварително, аз се чудя как се допусна това нещо – тези пари няма как да се дадат от бюджета на държавата. Няма технология, по която това да стане.“, каза Дечев.

„Това дали ще стигнат парите до сестрите или не, зависи единствено от ръководството на дадената болница. Министърът назначава ръководствата на държавните болници и на областните болници, на общинските болници, там, където е проблемът, не се назначават от министър Ананиев. Министърът е длъжен да контролира и в последните 20 години тази функция беше пренебрегвана. Наблюдаваха се действия на ръководства на болниците в годините, които доведоха до това положение в момента“, добави още Дечев.

По думите му, големият проблем е в общинските болници, които не могат да се впишат в пазарния модел. „Затова не трябва да излизат такива послания от една или друга политическа сила, че като дойдат те и всичко ще оправят. Никоя партия, самостоятелна, не е в състояние да оправи нещата за тях. Единственото нещо, което може да се направи е един консенсус между партиите, да се определи една политика, която трябва да се провежда, защото повече от ясно е, че общинските болници не могат да продължат да съществуват като търговски дружества, те изпълняват главно социални функции. И това, което се прехвърли на практика на Касата в последните години 15 г. е това Касата да подсигурява на тези болници бюджети. Тоест избяга се от основната функция на Касата – в центъра на системата трябваше да бъде пациентът и Касата да договори за него най-доброто качество на услуги, което се предлага, изведнъж касата започва да се превръща в една бюджетна организация, която трябва да финансира едни болници, имат нямат дейност“, заяви шефът на НЗОК.

„През март публично излезе една операционна сестра, която размаха фиша си – 550 лв., припомни управителят на НЗОК и каза, че е проверил лично отделението, в което тя работи. „То за една година е отчело 47 клинични пътеки към касата. От тях една е за апандисит, три за хернии и 44 за операции на меки тъкани, т.е. най-ниското ниво като дейност, за 1 година. Като обем работа това е едноседмично натоварване за една средна по обем операционна – т.е., ако погледнем от тази гледна точка какво получава тя спрямо това което отчита отделението ще излезе че тя е получава много висока заплата, а не ниска. Въпросът е как съществува такава дейност в една общинска болница с такъв малък обем, защото малкият обем води и до деквалификация на персонала, с което спада качеството на услугите. Ние се превръщаме в една организация, която издържа болницата, а не се грижи за качеството на продукта, който тази болница произвежда, и затова ви казвам, че решението е изцяло политическо и това решение трябва да бъде консенсусно, между всички партии“.

„Тези 200 млн. са в касата, те не идват. Това, което обявиха като решение, т.е. от бюджета за 2020 г., от увеличението му, защото благодарение на увеличената приходна част на Касата, за което има принос организацията на работа в НАП, приходната част се увеличава. От увеличената приходна част около 200 млн. ще бъдат инвестирани в повишаване на цени на клинични пътеки и вече министърът би трябвало да упражни контрол върху това как се използват тези 200 млн.“, каза Дечев.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.