Доверието в банковия сектор се повишава

Основните ни клиенти са тези, които купуват свое жилище или рефинансират съществуващ кредит

Янко Янков е завършил ВФСИ „Д. А. Ценов“ гр.Свищов, специалност „Счетоводство и контрол“. Кариерата си започва като банков инспектор в БНБ. В Алианц Банк работи от 1999 г. като директор на Бизнес център Бургас. В свободното си време обича да пътува и да опознава нови култури.

Питаме го за тенденциите на пазара на недвижими имоти и свързаното с тях търсене на ипотечни кредити за регион Бургас.

- През последните години се наблюдава съживяване на пазара на недвижими имоти. Статистиката отчита и ръст на издадените разрешителни за строеж. Валидни ли са тези тенденции за регион Бургас? Как се отразяват на търсенето на ипотечни кредити?

- Да, интересът към ипотечните кредити е засилен. На фона на намалените лихвени нива по депозити в банките, търсенето на недвижими имоти за област Бургас, а и за цялата страна с цел инвестиция като цяло расте. По-голям е и интересът на все по-млади семейства за закупуване на собствено жилище чрез банков кредит пред алтернативата да обитават такова под наем. Има засилено търсене на ипотечни кредити и заради намалените лихвени нива по тях. Към момента се забелязва изчерпване на свободните площи за строителство в централната градска част. Това на фона на повишеното търсене на имоти, покачва техните цени и средния размер на изтеглените ипотечни кредити от физическите лица.

- Какви са основните клиенти в момента на пазара – такива, които купуват своето жилище за първи път, или го заменят например за по-голямо, в по-добър район, за инвестиция или търсещи рефинансиране на съществуващи кредити?

- Основните клиенти са хора, които купуват своето жилище за първи път, както и търсещи рефинансиране на съществуващи кредити. Предлагането на ипотечни кредити от банките е много интензивно и лихвените нива доста се снижиха. Все повече млади хора се престрашават да направят важната стъпка за покупка на първо жилище или по-голямо такова, отговарящо адекватно на нарастващите им нужди. Други пък, които вече са закупили имот с ипотечен кредит, търсят по-изгодни условия от договорените в минал период с обслужващите ги банки. Все по-често има запитвания и от хора, които купуват поредно жилище с цел инвестиция. Решимостта на хората за предприемане на тази стъпка е породена и от повишаващото се доверие в банковия сектор като цяло и добрите лихвени условия.

- Каква част от стойността на покупката клиентите търсят като външно финансиране? Има ли промени в съотношението самоучастие/кредит в последните години?

- Наблюдават се два типа клиенти: предимно търсещи изцяло външно финансиране и такива, които имат значително самоучастие. Според мен промени в тази насока няма.

- Клиентите готови ли са да купуват имоти преди въвеждането им в експлоатация? Време ли е отново банките да се върнат към финансиране преди пълно завършване на сградата?

- При разговори с клиенти наблюдавам, че има такива, които са склонни да купуват имоти преди въвеждане в експлоатация, но от доказани на пазара инвеститори. Клиентите проучват и се информират кои фирми са с добра репутация в района и имат 100% завършени обекти. На такива фирми потребителите са склонни да се доверят. Банките и сега финансират покупки преди сградата да е напълно завършена. Изискването е да бъде на етап „груб строеж“ (така нареченият акт 14). Просто финансирането е с по-малък процент – около 60%. В този случай е нормално банките да търсят по-висок обезпечителен марж. Колкото и да е реномирана дадена фирма-инвеститор, винаги може да бъде засегната от форсмажорни обстоятелства – финансови, природни и дори политически, които да попречат завършването на даден обект. Може би банките може да се завърнат към финансиране на траншове за построяване на всеки следващ етап, но не масово, а по-скоро като изключение, от което да се възползват доказани и коректни клиенти с висок рейтинг.

- Как клиентите избират своята банка за дългосрочен продукт като жилищен кредит? На какво съветвате клиентите да обръщат внимание?

- Основно съветваме клиентите да избират начина на погасяване и размера на погасителните вноски, така че те да не натоварват семейния бюджет дори и при евентуални сътресения в трудовата заетост на единия или другия партньор. Що се отнася до жилищен кредит, клиентите търсят най-ниската месечна вноска. Не без значение са допълнителните разходи като застраховки например. Именно това съветваме клиентите – да съпоставят освен лихвения процент, но и всички съпътстващи разходи по кредита – такси за обслужване, застраховки и допълнителни бъдещи условия, заложени в договорите. Клиентите непрекъснато са приканвани от реклами да се възползват от „най-ниската“ лихва, фиксирана за определен брой години. Нашата задача е да обясним на клиентите, че дори по-високата лихва, съпътствана от ниски разходи и огромни ползи, като безплатни застраховки „Живот“ и „Имущество“ и т.н., е много по-благоприятен и подходящ вариант.

Алианц Банк България печели доверието на всички свои клиенти с безспорното предимство – безплатни застраховки „Живот“ и „Имущество“ за кредитополучателите по ипотечни кредити за целия срок на кредита. Все повече клиенти вече осъзнават, че наличието на застраховка „Живот“ е изцяло в тяхна полза и в полза на близките им. Чрез безплатните застраховки, които банката поддържа за своя сметка, ние предлагаме спокойствие и сигурност за нашите клиенти за целия срок на кредита, като прехвърляме риска от клиента към банката.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес