Еврокомисар и министри от ЕС пристигат у нас за форум срещу двойния стандарт при храните

Очакват се ползотворни дискусии и предложения в защита на правата на всички потребители в ЕС

Двойният стандарт при храните в ЕС ще е тема на важна конференция от календара на първото Българско председателство на Съвета на ЕС, за която у нас ще пристигнат еврокомисар, министри, омбудсмани и експерти от държавите членки на ЕС.

Форумът, който ще се проведе на 30 април 2018 г., е под патронажа на министър-председателя Бойко Борисов, а организатор е омбудсманът Мая Манолова в партньорство с Министерството на икономиката, Министерството на земеделието, храните и горите, Министерството на здравеопазването, Комисията за защита на потребителите и Българската агенция по безопасност на храните.

Проблемът за двойния стандарт при храните получи широка публичност с изказването на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер в речта му за състоянието на Съюза от 13 септември 2017 г., когато той заяви: „В съюз, в който всички са равни, не може да има и второкласни потребители. Не мога да приема в някои части на Европа - в централната и източната ѝ част - на хората да се продават храни с по-ниско качество, отколкото в други страни, въпреки че търговската марка и опаковката са едни и същи.“

Жан-Клод Юнкер тогава каза още: „Словаците не заслужават да получават рибни хапки с по-ниско съдържание на риба, унгарците - храни с по-ниско съдържание на месо, а чехите - шоколад с по-ниско съдържание на какао. Правото на ЕС вече забранява такива практики. Сега трябва да предоставим на националните органи повече правомощия, за да отстраняват тези незаконни практики навсякъде, където съществуват.“

Комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Юрова допълни: „Представянето на два различни продукта с една и съща марка и една и съща опаковка е заблуждаващо и нелоялно спрямо потребителите.Твърдо съм решена да бъде сложен край на тази забранена от законодателството на ЕС практика и да се гарантира, че всички потребители са третирани еднакво“.

Целта на форума в София е да подпомогне постигането на съгласие за такова европейско законодателство, което да гарантира единни европейски стандарти. Очакванията са за задълбочени и ползотворни дискусии с конкретни решения, защитаващи правата на всички потребители в ЕС.

%d0%b8%d0%bb%d1%8e%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d1%86%d0%b8%d1%8f-%d0%b4%d0%b2%d0%be%d0%b5%d0%bd-%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd%d0%b4%d0%b0%d1%80%d1%82

Нов търговски механизъм за потребителите

На 11 април 2018г. Европейската комисия предложи нов търговски механизъм за потребителите, за да гарантира, че всички европейски потребители се ползват в пълна степен от своите права съгласно законодателството на Съюза.

Новият търговски механизъм за потребителите ще означава:

  1. Засилване на правата на потребителите онлайн като ще създаде повече прозрачност при онлайн пазаруване и в резултатите от търсенето в онлайн платформи
  2. Предоставянето на потребителите на инструментите, необходими за прилагане на техните права и за получаване на обезщетение въвеждане на европейски представителни искове - В някои държави членки вече е възможно потребителите да заведат колективен иск в съда, но сега тази възможност ще бъде въведена в целия ЕС.
  3. По-добра защита срещу нелоялните търговски практики — Новият търговски механизъм ще гарантира, че потребителите във всички държави членки имат правото да поискат индивидуални средства за защита (напр. финансова компенсация или прекратяване на договора), когато са засегнати от нелоялни търговски практики, като например агресивен или заблуждаващ маркетинг.
  4. Въвеждане на ефективни санкции за нарушения на законодателството на ЕС за защита на потребителите - националните органи за защита на потребителите ще разполагат с правомощията да налагат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции по координиран начин.
  5. Отстраняване на разликите в качеството на потребителските продукти - Следвайки насоките на Комисията от септември 2017 г., новият търговски механизъм за потребителите ще актуализира Директивата за нелоялните търговски практики, за да се изясни, че националните органи могат да оценяват и да отстраняват заблуждаващите търговски практики, свързани с маркетинга на продукти като идентични в няколко страни от ЕС, ако техният състав или характеристики са съществено различни.
  6. По-добри условия за предприятията - ще се премахне ненужната тежест за предприятията, вкл. чрез отмяна за дружествата на задълженията, свързани с правото на отказ на потребителя (напр. потребителите няма повече да могат да връщат продукти, които вече са използвали, а не просто изпробвали, и търговците вече няма да трябва да връщат парите на потребителите, преди действително да са получили върнатите стоки.)

Предложенията на Комисията ще бъдат обсъдени от Европейския парламент и Съвета.

Какво още трябва да знаем

  • Съгласно Регламента за предоставянето на информация за храните, потребителите трябва да получават достоверна и достатъчна информация за всеки хранителен продукт – например етикетите трябва да съдържат списък на всички съставки на продукта
  • Директивата относно нелоялните търговски практики забранява предлагането на пазара на продукти с идентична производствена марка по начин, който евентуално може да заблуди потребителите.

Въз основата на това законодателство в насоките на Европейската комисия за държавите членки, които бяха публикувани на 26 септември 2017 г., се предписва използването на поетапен подход от националните органи за защита на потребителите и за храните при преценката дали производителите нарушават посочените законодателни актове.

В случай, че при дадено нарушение е налице трансграничен елемент, органите за защита на потребителите могат да действат чрез мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите на европейско равнище.

В приложения тук информационен документ може да откриете допълнителна информация относно насоките.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Новини