Кими Райконен - Леденият мъж

Най-възрастният пилот във “Формула 1” в момента Кими Райконен в края на сезона напуска “Ферари”, но не и спорта. След 20 спечелени състезания, 100 класирания в тройката и една световна титла 38-годишният доайен ще продължи да кара до 2020 г. включително за швейцарския отбор “Заубер”.

В едно интервю бяха попитали Райконен дали “Формула 1” му става скучна, кога и защо. С невъзмутимо спокойствие той отговори: “Да, сега, защото трябва да отговарям на такива въпроси.” Хладнокръвните му реакции в най-различни ситуации му осигуряват прякора Iceman – Леденият мъж. Това определение много му приляга и е доказвано десетки пъти – както в инфарктни мигове на пистата, така и пред микрофоните. Кими притежава способността да се измъкне на косъм от катастрофата и от неудобните ситуации, без пулсът му изобщо да се вдигне. В часовете преди състезания, когато другите пилоти вече са под адско напрежение, той кротко подремва на някой диван в гаража и после се качва с прозявка в колата.

Райконен не обича да говори, а когато го прави, обикновено ръси бисери. През 2006 г. не се яви навреме на церемония по време на Гран при на Бразилия, на която Пеле връчи отличие на Михаел Шумахер за цялостни заслуги. Когато Райконен застана пред микрофоните, го попитаха защо е пропуснал този исторически момент и шанса да се срещне с Пеле. В живото предаване той отговори: “Защото ходих по голяма нужда”.

Такива брутални откровения съпътстват цялата кариера на финландеца. Примери – много. Следват някои блиц диалози с негово участие. Какво означава за вас да завършите на пето място? Означава други четирима да са завършили пред мен. Как се чувствате при 300 км/ч? Като при 300 км/ч. Какви отношения имате с вашия шеф? Като с шеф. Коя е любимата ви книга? Не обичам книги. Защо напускате “Ферари”? А защо не...

В края на този сезон Кими за втори път в кариерата си ще си тръгне от “Ферари”. През 2009 г. той бе принуден да напусне, след като за целия сезон взе само една победа. Прекара следващите три години в световния рали шампионат и американските серии NASCAR. След това се върна във “Формула 1” в отбора на “Лотус” и кара така, сякаш никога не е излизал. Стабилното му представяне стана причина “Ферари” отново да го ангажира за 4 сезона. От следващата година Райконен се връща там, където започна голямата му кариера – в “Заубер”. С този отбор той дебютира във “Формула 1” през 2001 г., когато има зад гърба си едва 23 участия в автомобилни състезания. Още в първия си старт в Австралия той завършва в зоната на точките и оправдава доверието, а в края на сезона вече има договор с “Макларън” за следващия.

Райконен кара пет години за “Макларън” и става два пъти вицешампион, като през 2003-а едва не измъква титлата от Михаел Шумахер, завършвайки само на две точки зад него. След това отива във “Ферари” и още в първата си година там става световен шампион с точка пред Люис Хамилтън. След спечелената титла Кими не успява да задържи нивото и се оказва излишен във “Ферари”. От 4 години насам той отново е в “скудерията” с мисията да подпомага другия пилот Себастиан Фетел, който има амбиции след четири титли с “Ред Бул” да триумфира и с “Ферари”. Фетел се представя значително по-успешно от Райконен, но само преди месец на “Монца” пред италианска публика Кими спечели квалификацията и фиксира най-бързата обиколка в цялата история на “Формула 1” със средна скорост 263 км/ч! Това е поредното признание за безспорния му пилотски талант и брилянтен стил, който контрастира с недодяланото му поведение извън пистата. Често е въвличан в афери с ефектни красавици. Женен е два пъти, като актуалната му съпруга Минту е бивша стюардеса, фотомодел на бельо и фитнес инструктор.

На Райконен се приписва склонност да надига бутилката с водка по партита, поради което водещи медии твърдяха, че в инфактни ситуации в състезанията вади късмет като на пиян шофьор. На Кими обаче не му пука какво коментират за него. През 2006 г. в Гран при на Монако, когато се повреди колата му, той безцеремонно излезе от нея и вместо в бокса отиде директно с каска на главата на яхтата си в пристанището. А в Малайзия през 2009 г., когато надпреварата бе временно прекратена и колите се прибраха в боксовете, Кими най-спокойно излезе от кокпита и отиде до хладилника да си вземе кока-кола и сладолед.

Падна в дере край Белмекен

Кими Райконен участва през 2010 г. в рали “България”, което тогава беше кръг от световния шампионат WRC. Финландецът и друг голям пилот – Себастиен Ожие, бяха част от т.нар. младежки или втори отбор на “Ситроен”, тъй като местата в първия тим бяха заети от “лъвовете” Себастиен Льоб и Дани Сордо.

Кими не запомни с добро България, тъй като в планинската отсечка на Белмекен изпусна завой и автомобилът му “Ситроен С4” падна в дере, което доведе до прекратяване на етапа. Райконен завърши ралито на 11-о място, а на първите две позиции се класираха асовете на “Ситроен” – Себастиен Льоб и Дани Сордо. След състезанието финландецът сподели, че българските пътища му се струват твърде грапави и мръсни, от което колата му подскача и губи сцепление.

За него

Голям спортсмен, странен характер

Кими е един от най-добрите пилоти, които не постигнаха максимума от своите възможности. Той е странен характер и може би това му пречи. Води колата по перфектен начин, но позволява други да постигат по-добри резултати, въпреки че имат по-малко талант. Ако беше боец, например като Алонсо, щеше да има повече от една световна титла. Прави му чест, че си спечели име на голям спортсмен.

Бърни Екълстоун, бивш шеф на “Формула 1”

Най-добрият съотборник

Уважавам много Кими, той е най-силният съотборник, който някога съм имал. Жалко, че ни напуска. Обикновено е трудно да има добри отношения между двама души, които се борят за една и съща цел. С него аз не съм имал никакви проблеми, тъй като не ми е правил кални номера. Общо взето се разбирахме добре, въпреки че сме много различни.

Себастиан Фетел, пилот на “Ферари”

Отиваме си вкъщи

Нямам търпепение Кими да започне да се състезава за “Заубер”. Това е швейцарски отбор, а нашият дом е в Швейцария, така че си отиваме вкъщи. Очаквам, че ще ни бъде по-спокойно и мъжът ми ще има повече време за семейството. Той е страхотен професионалист и ще постигне добри резултати в “Заубер”. За разлика от други пилоти, Кими никога не се оплаква от нищо и винаги се държи мъжки.

Минту Райконен, съпруга на Кими

Време е да се откаже

Уважавам всеотдайността на Кими към професията, но не мога да си представя, че след като кара за “Ферари”, той има желание да се състезава за друг отбор на опашката в колоната. Вече не е в първа младост и може би е време да помисли за оттегляне. Той е голяма личност и брилянтен пилот. Беше полезен на “Ферари”, но там трябва да мислят за бъдещето. Добре е и Кими да помисли за своето.

Мартин Брандъл, бивш състезател и настоящ тв коментатор

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети