Стоян Стоянов, продуцент: Платените кастинги не са измама, а шанс

- Трябва ли да има такса за кастингите, които организирате? Не би ли трябвало да не се заплаща?

- Кастингът представлява услуга като всяка друга. Независимо от вида на бранша - има платени и безплатни услуги.Разликата между тях е в качеството и начина на предлагане.Същото е все едно да питаме: ''Защо интернетът е платен, нали има безплатен wi-fi в заведенията?'' или ''Защо има платени канали като HBO и Diema Xtra., след като има безплатни канали?''. Това е избор на участника.

- Не е ли по-правилно агенцията да заплаща на участниците, а не обратното?

- В повечето случаи кастинг агенциите не плащат.Обикновено агенцията е посредник между възложител и изпълнител и като такъв фирмата получава предварително договорен процент за извършената услуга. Въпросът с това, кой има интерес от взаимоотношенията между агенция и персонаж, е относителен. И агенцията и персонажите имат интерес един от друг.

- Това някакъв вид измама ли е?

- За съжаление, във всяка сфера има хора и фирми, които извършват незаконни действия и мамят хората, но това не е причина да слагаме всички под общ знаменател. Това е все едно да кажеш, че всички банки, всички туристически агенции, всички застрахователни агенции са измамници, защото някоя от тях се е ''издънила'' и е излъгала хората. За да помагаме на участниците, ние се стараем да ги информираме максимално. Посочваме възможно най-много опции за връзка с нас, отговаряме на всички във всеки един възможен момент- било по телефона, в сайта, в социалните мрежи, посочваме фирмена информация, грижим се за обработката на лични данни.Всичко се проверява от контролните органи, най малкото в края на годината, когато си плащам данъците. Данъчните проверяват всеки лев откъде е дошъл и за какво е похарчен. И да не забравяме, че всеки може да провери какви са законовите разпоредби и дали има право фирма ''х'' да слага такси или не.

-Посочете конкретни факти от вашата пряка дейност. Колко души са участвали в платените кастинги и колко от тях се радват на реализация?

-Организирам кастинги от 2006 г, а с платени се занимавам от миналата година. Само за участие в хип-хоп сериала се записаха първо за безплатен кастинг близо 8000 души от всички възрастови. Одобрени бяха около 1800 човека. От тях 1500 приеха условията срещу такса от 10 лева да се явят на живо. Окончателно бяха отсяти 250 души, които реално участват в сериала.

- Обещавате ли на участниците , че ще им намерите ангажименти след кастинга?

- Никоя агенция не може да обещае предварително на участник в кастинг, че той ще бъде избран и ще има ангажименти.. Обикновено изборът за дадена позиция се прави от комисия, а крайната дума имат продуцент, режисьор, рекламодател или друг вид възложител. Работата на кастинг агенцията е да осигури нужните условия за максимално добър подбор и да помогне по всякакъв начин този подбор да бъде подплатен от съответната информация. Примерно: студентите заплащат кандидат-студентски такси и такси за изпит, но има ли гаранции, че те ще бъдат приети или когато участвате във конкурси и форуми, много от които имат такси или най-малкото вие си поемате разходите, резултатът също не е гарантиран. Всичко зависи от участника- колко е подготвен, както и от журито, защото има и субективен момент.

- Заплащането гарантира ли участие?

- Заплащането гарантира, че агенцията ще извърши своята част от сделката, а именно услугата, която предлага. Като собственик на агенция, бих се радвал колкото се може повече участия да имат клиентите ми, защото това неимоверно ще вдигне рейтинга на компанията ми. Но в тази дейност има пет фактора- ние как ще си свършим работата; участникът колко ще е подготвен и до каква степен е добър, журито какво търси, какви са условията, които предлага дадената компания/продукция и каква е конкуренцията, т.е. колко участника се явяват за съответната позиция. Платените кастинги обаче гарантират по-високо качество, ангажираност и отговорност.

- Има ли и други агенции в България или по света, които взимат пари за кастинги и обучения?

- Всяка агенция има различен подход. Практиката на заплащане за участие в кастинги или информация за такива е много широко разпространена. Едни от най-големите световни кастинг агенции и фирми, предоставящи услуги свързани с подбор на кадри, имат годишни такси надхвърлящи 100-150$. Тези такси са единствено за достъп до информация за кастинги, като дори не включват участието в тях. Например, световноизвестните и доказани фирми като IMDBPro /САЩ/, Spotlight & EnCast /Англия/ и StarNow /Австралия/ имат годишни абонаменти в различен размер. У нас има една кастинг агенция, която е от водещите и предлага различни такси за услуги.

- Събирайки такси, какво получават крайните клиенти насреща?

- Зад цялостната организация стои екип от хора, които се грижат за правилното протичане на процеса и комфорта на участниците. Координатори, IT-специалисти, копирайтъри, консултанти, фотографи, оператори, кастинг режисьори, мениджъри, графични дизайнери, пиари- това са част от хората, които стоят зад един кастинг. В зависимост и от другите услуги, които извършваме, има преподаватели по актьорство, хореографи, имиджмейкъри и т.н. Целта е да намираме нови таланти във всякакви възрасти, които да се развиват и реализират. Освен това се стремим към собствени продукции, с които да гарантираме още по-голям шанс за изява. Гордеем се, че сме успели да представим на публиката нови и различни персонажи, които сме открили и реализирали, а това е безценно.

- Защо в социалните мрежи има много хора, които пишат, че са излъгани от вас?

Социалните мрежи и интернет пространството са уникални с възможността, която дават на хората, а именно всеки свободно да изразява мнението си. Но това е нож с две остриета. Наблюдават се парадоксални мнения на големи групи от хора. Например, можете да намерите такива примери в големи страници, сайтове и групи, които твърдят, че Земята е плоска и има конспирация по темата. Също така, много хора твърдят, че Луната е куха и е извънземно оръжие, което е насочено към Земята. Всяка една фирма и всеки един успешен бранд или човек има своите противници и „хейтъри“. Затова хората могат да се чувстват свободни да коментират, но фактите говорят, че няма нито един излъган от агенцията ни. Доста от негативните коментари са от хора, работещи в други кастинг агенции или от продуцентски фирми, които оперират с фалшиви профили. За съжаление масата от хора се манипулира лесно.

Например собственик на агенция излезе в ефир срещу мен и партньорите ми и каза, че сме измамници, защото взимаме такса за кастниг. Забележете, че той ни заклейми, въпреки че неговата агенция в сегашно време също има платен абонамент. Друг пример е случай, в който ''измамена'' жена ни изнудва, че ако не й дадем пари ще публикува в социалните мрежи съобщение, че сме лъжци. За щастие ние се усетихме навреме и записахме този телефонен разговор. Така че е нормално да има лоши коментари, но въпросът е дали ще им повярвате или ще си направите труда да проучите как точно стоят нещата.

-Заговори се за друг ваш бизнес, в който взимате пари от фирми за сертификати, които според хора били фалшиви...

- Фирмата ни не е сертифициращ орган и сертификати не издава. Твърдения, които се хвърлят в медийното и интернет пространство, но не са потвърдени от нито един държавен орган, не са състоятелни и подвеждат обикновения зрител, но не са потвърдени от нито един държавен орган, не са състоятелни и подвеждат обикновения зрител. Имайте предвид, че репортажите са от същите хора, които твърдяха, че кастинг агенцията ми е измамна, както и че сериала, по който работихме с партньорите ми, които са доказана компания на пазара, също е фалшив и не съществува такъв сериал. А сериалът е заснет, монтиран и скоро предстои премиерата. Искам да се обърна към всички хора, независимо дали са клиенти на моята компания или не, с молба да проверяват всяка информация най-малко от два или три независими източника и също така да се обръщат директно към мен или екипа ми, за да получат най-точна информация.

- Имате ли примери за успели хора, които са участвали във ваши инициативи?

- Да, списъкът е дълъг. Реализирали сме персонажи в реклами, музикални видео клипове, сериали, онлайн магазини, сайтове, телевизионни реклами и други. Хора, записали се в агенцията, са се появявали по национални телевизии и медии, както и на билбордове в цялата страна. Имаме участници в главни, поддържащи, второстепенни и епизодични роли. Осигурявали сме статисти за различни продукции и реклами. Реализираме много проекти- от концерти до риалити формати и тв продукции. От години се занимавам с хип-хоп като изпълнител и това също ми помага да създавам различни проекти, в които взимат участие част от талантите, които представлявам.

-Правите ли изобщо подбор или приемате всички, за да им вземете парите?

- Предварителният подбор е задължителен и е част от професионалната работа на всяка агенция. От последния голям национален кастинг от предварително кандидатствалите са приети по-малко от 20% или един на всеки 6-7 човека.

-Защо чак сега приехте да дадете обяснение, а не когато направиха репортажи срещу вас и хората започнаха да се оплакват? Получва се като „след дъжд качулка“…

- Причината да забавим представянето на нашата гледна точка, както и на нашите партньори е, че не разчитаме на празни думи, а предпочитаме действията и фактите. Затова решихме, че най-добрият момент е когато продукцията „Лъжливи рими“ е заснета и готова за премиера. Освен това тогава се оказахме в много трудна ситуация, защото имаше спонсори, които повярваха на репортажите и се отдръпнаха от нас, загубихме част от осигурените локации, а и участниците в кастингите ни заляха, както и хора, които нямат нищо общо с кастингите. Получихме много заплахи, изнудвания, натиск от почти всички институции, в това число и от икономическа полиция, данъчни, бюрото по труда и т.н. Целият екип, който стои зад тази продукция, също започна да негодува, да изпитва страх и предпочетохме да се фокусираме върху спасяването на продукцията, пълното асистиране на разследващите органи и институции, да намерим нови партньори и локации и да проведем до край кастингите, за да успокоим участниците и техните близки, в това число и нашите близки и в крайна сметка да заснемем сериала. Единственото положително нещо от цялата тази помия, която се изля върху нас е, че сега много хора ще разберат реално как стоят нещата и може би най-накрая ще изчистя имиджа на компанията ни.

-Издавате ли касова бележка, когато хората заплащат даден вид услуга?

- Всяка една сума, която е получена от агенцията ни, е отчетена според възможностите, които законите на Република България дават. Когато документите минават през куриерска фирма, всеки лев се отчита в НАП, тъй като куриерската фирма е вързана с тях. Така процедират всички онлайн магазини, които дават опцията за наложен платеж. Имайте предвид, че бележката, която издава куриерската фирма е равносилна на касов бон. Нашата фирма е напълно легална и в лицето си на такава отчита всички приходи в края на годината, на базата на които плаща данъци.

-Освен таксата за кастинг, и таксите да представлявате актьорите, взимате ли пари от участниците, за да се включат във ваш проект?

- Агенцията не взима пари от участниците, за да се включат в който и да е проект. Ние взимаме процент комисионна от участия, които сме осигурили. Този процент се взима единствено след свършена работа от наша страна и заплащане от възложител.

Нашият гост:

Стоян Стоянов е създател на най-голямата детска модна агенция в България. Организирал е множество конкурси, както и рекламни, модни, музикални и др.събития. Освен с агенции за таланти, той е познат на българската аудитория и с изявите си на хип-хоп сцена с псевдонима Слаш. Създател е на хип-хоп група, обединяваща над 150 човека с различни таланти. Ръководи продуцентска фирма, която създава музикални и рекламни видеоклипове в България и чужбина. Компанията му продуцира първия български хип-хоп сериал „Лъжливи рими”.

Повод за разговора стана фактът, че в момента в България се наблюдава истински бум на родни филми и сериали. За набирането на участници в различни телевизионни, филмови, рекламни и други изяви у нас вече се организират платени кастинги. Тази практика обаче предизвика бурни коментари и дори недоволство.Като организатор на такива кастинги, Стоян Стоянов коментира този вид дейност.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Шоубизнес