На 10 декември 2018 да почерпят

Спортната звезда Ваня Стамболова отива на полуфинал на „Фермата“

Миенето на чинии бори стреса

Фейсбук забранява публикации със сексуален подтекст В социалната мрежа вече няма да може да се качват снимки с разголени тела

Катастрофа ограничи движението в активната лента при км 125 в посока Бургас на магистрала „Тракия“

Попфолк изпълнителката Емануела пред „Труд”: Люти страсти горят в песните ми Ако знаех формулата за успех, щях да работя само по нея

Саудитска Арабия отказва да екстрадира заподозрените за убийството на Хашоги

Захлаждане и валежи през новата седмица 

Музикалният продуцент Саня Армутлиева пред “Труд”: 100 000 души слушат легално музика у нас Експерти влизат в училищата по изкуства, за да разкажат за стойността на творческия продукт

ООН предоставя хуманитарна помощ на 650 000 сирийци

Шефът на кабинета на Тръмп Джон Кели подава оставка Пореден висш служител напуска Белия дом

Опасна снежна буря удари югоизточните райони на САЩ, отменени са над 1000 полета (СНИМКИ и ВИДЕО)

Търсят 5700 войници за 800 лв. заплата Най-голям е недостигът в пехотата, на места дефицитът стига 40%

Александър Вучич за снощния протест в Белград: Аз под натиск няма да работя

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 10 декември 2018

1800 учители са без квалификация (обзор) Не достигат преподаватели не само по определени дисциплини, но и по райони

МОН предвижда допълнително заплащане за учители в отдалечените места, обяви министър Красимир Вълчев. Снимка: Пламен Стоименов

След 2 г. ще липсват 10 000 даскали

Около 500 са незаетите учителски места, а около 1800 учители са без педагогическа квалификация. Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на дискусия, посветена на кадрово обезпечаване на българското образование. “Проблем остават професионалните направления от природоматематическите науки. Факт е, че все още имаме на пазара на труда учители, които са излезли от системата на по-ранен етап и сега се включват, но те са предимно на възраст над 50 години. Големият проблем пред системата ще бъде след 10 до 15 години, когато голяма част от педагогическите специалисти, които работят днес, ще навлязат в пенсионна възраст”, обясни ситуацията министърът.

Според него казусът със запълването на някои позиции в професионалните училища е изключително сериозен. Става дума за обезпечаване на местата по чужди езици, информационни технологии. “Имаме разговори с представителните организации от сектора на информационните технологии да направим такава програма, включително и специалисти от сектора да се включат. Учителите да ходят в ИТ компаниите, да правят съвместни обучения”, допълни Вълчев.

Имало недостиг по определени дисциплини, който можело да бъде компенсиран от съществуващите педагогически специалисти чрез допълнително обучение за дисциплини с по-малък хорариум. “Например учители по химия да преподават и физика, учители по математика да преподават информатика, учители по история да преподават религия”, уточни министър Велчев.

Недостигът на учители бил не само по определени дисциплини, но и по определени райони, стана ясно още. Затова МОН предвижда да финансира създаването на своеобразен корпус от учители, които срещу допълнително възнаграждение да преподават в по-трудните училища – тези, които са отдалечени и тези, в които трябва да се работи с най-голям брой проблемни деца. “Трябва да подготвим учители за най-малките и най-отдалечени места. Много е важно да реализираме цялата концепция, заложена в Закона за училищно и предучилиищно образование и да стимулираме иновациите в система”, категоричен бе Вълчев. Той обяви, че от догодина минималната заплата за учителите става 920 лв. След 8 години в системата ще липсват 39 000 учители, а само след 2 години – 10 000 учители. Това съобщи пък председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева по време на дискусията.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.