Жанета Осипова с горещи снимки от екзотичната й почивка в Тайланд

Премиерът пристигна в Народното събрание

Трима задържани за незаконно притежание на оръжие и боеприпаси в Плевенско

Иззеха наркотици при спецоперация в Горна Оряховица и Павликени

Първи случай на африканска чума по диви свине в Кюстендилско

Кметът на Перник: Ако няма обилни валежи до март, градът остава на воден режим

Катастрофа на изхода Търново блокира движението към Хаинбоаз При произшествието няма жертви

Посланикът на САЩ в България Н.Пр. Херо Мустафа: Пращаме американски експерти в АЕЦ „Белене“ и „Козлодуй“

Правителството отпуска 2,7 млн. лв. на Община Перник във връзка с водната криза

Депутатите удължиха работата на Временната анкетна комисия за БНР

Министър Танева: От всички проверени къщи за гости – 15 не функционираха

Силната динамика на процесите в образователния пазар изисква бързи решения Анализите са на проф. Маруся Любчева и проф. Венелин Терзиев

200 ореха в двигателя Катерица превърна моторния отсек на автомобил в хралупа

Jazz като електронна музика Honda пуска градския автомобил само с хибридно задвижване

Осъдиха „влюбена“, измъкнала 33 000 лв. от чужденец

1800 учители са без квалификация (обзор) Не достигат преподаватели не само по определени дисциплини, но и по райони

След 2 г. ще липсват 10 000 даскали

Около 500 са незаетите учителски места, а около 1800 учители са без педагогическа квалификация. Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на дискусия, посветена на кадрово обезпечаване на българското образование. “Проблем остават професионалните направления от природоматематическите науки. Факт е, че все още имаме на пазара на труда учители, които са излезли от системата на по-ранен етап и сега се включват, но те са предимно на възраст над 50 години. Големият проблем пред системата ще бъде след 10 до 15 години, когато голяма част от педагогическите специалисти, които работят днес, ще навлязат в пенсионна възраст”, обясни ситуацията министърът.

Според него казусът със запълването на някои позиции в професионалните училища е изключително сериозен. Става дума за обезпечаване на местата по чужди езици, информационни технологии. “Имаме разговори с представителните организации от сектора на информационните технологии да направим такава програма, включително и специалисти от сектора да се включат. Учителите да ходят в ИТ компаниите, да правят съвместни обучения”, допълни Вълчев.

Имало недостиг по определени дисциплини, който можело да бъде компенсиран от съществуващите педагогически специалисти чрез допълнително обучение за дисциплини с по-малък хорариум. “Например учители по химия да преподават и физика, учители по математика да преподават информатика, учители по история да преподават религия”, уточни министър Велчев.

Недостигът на учители бил не само по определени дисциплини, но и по определени райони, стана ясно още. Затова МОН предвижда да финансира създаването на своеобразен корпус от учители, които срещу допълнително възнаграждение да преподават в по-трудните училища – тези, които са отдалечени и тези, в които трябва да се работи с най-голям брой проблемни деца. “Трябва да подготвим учители за най-малките и най-отдалечени места. Много е важно да реализираме цялата концепция, заложена в Закона за училищно и предучилиищно образование и да стимулираме иновациите в система”, категоричен бе Вълчев. Той обяви, че от догодина минималната заплата за учителите става 920 лв. След 8 години в системата ще липсват 39 000 учители, а само след 2 години – 10 000 учители. Това съобщи пък председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева по време на дискусията.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.