На борда нямало спасителни пояси
Пет милиона лева обезщетение могат да получат наследниците на загиналите 15 българи от кораба “Илинден” в Охридското езеро преди 11 години, ако Върховният касационен съд (ВКС) потвърди решението на Софийския апелативен съд. Заседанието по делото, което се води срещу немската компания “Германишер Лойд”, е насрочено за утре и от Търговското отделение ВКС.
Според иска фирмата е сертифицирала опасен и негоден плавателен съд. Направената съдебно-техническа експертиза доказала, че представителят на “Германишер лойд” - хърватинът Бранко Баич, е издал документ за оглед на корабчето със задна дата - след потъването му, за да замете следите. “Илинден” получил лиценз да плава, въпреки че не отговарял на елементарни изисквания за безопасност. Той дори нямал спасителна лодка и пояси за туристите.
Трагедията се разигра в Охридското езеро на 5 септември 2009 г. На борда на кораба имаше над 50 български туристи, 15 от тях се удавиха. “Илинден” пътувал за манастира “Свети Наум” на югозападния край на езерото. Преобърнал се е на около 200 до 300 м от брега. “Илинден” беше изваден 2 седмици след потъването му. Македонски съд даде смешно малка присъда на Бранко Баич от 1 г. затвор. Същото минимално наказание получи и капитанът на кораба Сотир Филевски, който качил 55 туристи на борда, вместо разрешените 43. При качването никой не предупредил туристите къде да сядат, как да се разпределят и дали могат да се разхождат. Много от тях били на панорамната палуба и насядали по масите, защото пейките били заети. Прекомерният брой на хора в задната част на кораба довел до скъсване на въже в системата за управление, корабът се е наклонил надясно, навлязла е вода и той е потънал.
“Илинден” е произведен през 1923 г. като военен катер, но е използван за разходки на туристи в Охридското езеро. 8 от загиналите българи са от село Антон, 4 - от Пирдоп и по един от селата Челопеч, Марково и Рибарица. Близките им ще бъдат в съдебната зала с надеждата, че върховният български съд ще потвърди правото им на обезщетение от немската фирма.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш