Незабавно трябва да бъдат обезопасени 350 км от общо 846 км магистрали, твърдят експерти
АПИ ремонтирала 7 км шосе за 2022 г.
Необходимо е текущ ремонт на пътната настилка на 480 километра от обща 846 километра магистрали в България. Незабавно трябва да бъдат обезопасени над 350 километра, в които има опасност да станат тежки катастрофи, приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване, защото създават риск от аквапланинг. Това сочат експерти от Института за пътна безопасност в представен вчера доклад със заглавие “Магистрали на смъртта”.
Към 15 декември м. г. по тези 846 км български магистрали е имало 415 места със смачкани мантинели, които трябва да се сменят. 80% от хоризонталната е вертикална маркировка не отговаря и на минималните изисквания за светлоотразителност.
За последните 3 години - 2020, 2021 и 2022 година, при катастрофи по магистралите в България са загинали 150 души, пише в доклада. Експертите изрично отбелязват, че в тази статистика не са включени 45-те граждани на Северна Македония, убити при автобусната катастрофа на “Струма” през ноември 2021 г. Въпреки това жертвите средногодишно у нас са 50 при 846 километра магистрали, което прави средно по един загинал на всеки 17 км магистрала. За сравнение Австрия, в която има 1720 км магистрали, за същия период загиналите са 88 души, което прави по 29 жертви средно на година, а един човек загива на 59 км магистрала. Тоест - рискът да загинеш на магистрала в България е 3,5 пъти по-голям, отколкото в Австрия.
В същото време от АПИ са отговорили на Института, че за почти цялата 2022 г. са извършили основен ремонт само на една отсечка от 7 км в Смолянско и текущ ремонт на 230 км от цялата републиканска пътна мрежа 19 907 км, в която са включени 846-те км магистрали.
“Критикували сме много предишните управляващи от ГЕРБ, но през 2019-2020 г. се ремонтираха по 3000 км годишно, докато след идването на служебните правителства за 2 г. се смениха петима шефове на АПИ, а работата спря”, каза пред “Труд news” Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.