Важна промяна ще засегне всички шофьори в ЕС: Телефонът става шофьорска книжка

При издаването на шофьорски книжки ще се изисква или медицински преглед, или преглед въз основа на самооценка

Дигиталната шофьорска книжка ще бъде въведена във всички страни членки на ЕС и ще има същата стойност като физическата шофьорска книжка и познатата ни пластика. След съгласието в Европейския парламент следващите стъпки за одобрение са само "формалност".

Европейският парламент и страните-членки на ЕС постигнаха споразумение за въвеждането на цифрови шофьорски книжки в целия Европейски съюз до края на 2030 г.

Достъпен на вашия мобилен телефон, този лиценз ще има същата стойност като физически издадената шофьорска книжка. Повече от предполагаемото се проточиха дискусиите дали медицинско свидетелство е задължително или не за получаване на това разрешение.

Съгласно споразумението, постигнато в понеделник вечерта, държавите-членки ще изискват или медицински преглед, или скрининг въз основа на самооценка на потребителя, съобщава France Presse, цитиран от Agerpress.

"Цифровото разрешително" ще бъде валидно 15 години, след което може да бъде подновено. Начинаещите шофьори ще бъдат подложени на изпитателен срок от най-малко две години, с по-строги правила и наказания за шофиране под въздействието на алкохол или наркотици.

Какви са следващите стъпки?

Споразумението трябва да бъде прието от Европейския парламент и Съвета на ЕС, обикновена формалност след вече постигнат компромис по даден казус.

Съобщението на Съвета на ЕС

Днес, 24 март 2025 г., Съветът и Европейският парламент постигнаха временно политическо споразумение относно актуализирането на директивата за шофьорските книжки. Тази актуализация на директивата ще има важно въздействие върху издаването на шофьорски книжки в целия ЕС, актуализиране на минималните изисквания, свързани с годността на водачите в ЕС, хармонизиране на правилата относно изпитателните срокове за начинаещи водачи и създаване на схема за шофиране с придружител с книжка, получена на 17-годишна възраст.

"Тези преразгледани правила относно шофьорските книжки са отличен пример за това колко широко разпространена е цифровизацията в живота на европейците. Благодарение на тази актуализация правилата за и издаването на шофьорски книжки ще бъдат по-интелигентни, по-приобщаващи и напълно адаптирани към нашето цифрово общество, като в същото време ще осигурят важно положително въздействие върху пътната безопасност в ЕС", каза Дариуш Климчак, министър на инфраструктурата на Полша.

Няколко ключови елемента ще бъдат въведени с актуализирането на директивата за шофьорските книжки.

Първо, до края на 2030 г. единна мобилна шофьорска книжка ще бъде достъпна за всички граждани на ЕС , поставена в бъдещия европейски портфейл за цифрова самоличност.

Дигиталната шофьорска книжка ще бъде призната във всички страни членки на ЕС. В същото време участниците в движението ще имат право да искат физическо свидетелство за управление. И двете версии, физическата и цифровата, ще бъдат валидни за управление на леки автомобили и мотоциклети по-дълго от настоящия случай, а именно 15 години от датата на издаване, с изключение на момента, в който свидетелството за управление се използва като лична карта (10 години).

Подобряване на пътната безопасност

Второ, за да се подобри пътната безопасност, ще бъде направена стъпка към хармонизиране на процесите на медицински преглед, прилагани в държавите-членки. При издаването на шофьорски книжки всички държави членки ще изискват или медицински преглед, или преглед въз основа на самооценка.

Правилата относно изпитателните срокове за начинаещи водачи също ще бъдат хармонизирани: ще бъде установен изпитателен срок от минимум две години. По време на този изпитателен период трябва да се прилагат по-строги правила или санкции за шофиране под въздействието на алкохол или наркотици, без да се засягат правомощията на държавите-членки да регулират поведението на водачите.

Схема за шофиране с придружител

За справяне с проблема с недостига на шофьори в професионалните категории и същевременно подобряване на пътната безопасност ще бъде въведена схема за шофиране с придружител с книжка (C).

Подобна схема дава възможност на кандидатите да придобият свидетелства за управление на МПС в съответните категории преди навършване на необходимата минимална възраст, като същевременно се придружават от опитен шофьор. Схемата ще се предлага във всички държави членки за леки автомобили. Държавите-членки могат също да предложат тази възможност за микробуси и камиони.

И накрая, ще бъдат направени корекции, за да се улесни гражданите да придобият лиценз за лек автомобил, когато живеят в държава-членка, различна от държавата-членка, на която са граждани. Ще бъде възможно да се положат тестове и да се получи лиценз, издаден в държавата членка по гражданство, ако няма възможност за полагане на тестове на един от официалните езици на държавата членка по гражданство.

Следващи стъпки

Това временно споразумение сега ще трябва да бъде одобрено от представителите на държавите-членки в Съвета (Корепер) и от Европейския парламент. След това той ще бъде официално приет от двете институции след правно-езикова редакция.

Предисторията 

Преразглеждането на директивата за шофьорските книжки е част от Пакета за пътна безопасност на Европейската комисия (2023 г.). Пакетът за пътна безопасност се вписва в Рамката на ЕС за политиката за пътна безопасност 2021-2030 г., където Комисията отново се ангажира с амбициозната цел да се доближи до нула смъртни случаи и нула сериозни наранявания по пътищата на ЕС до 2050 г. („Визия нула“), както и със средносрочната цел за намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания с 50% до 2030 г.

Въпреки че пътната безопасност се е подобрила значително през последните 20 години, през 2023 г. по данни на Европейската комисия 20 400 души все още са загубили живота си при пътни инциденти в целия ЕС. Това бележи спад от 1% спрямо предходната година. Предварителната статистика от 2024 г. също показва спад от около 3%. Въпреки това, за да се постигне целта, определена от политическата рамка за пътна безопасност за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 г., годишното намаление трябва да бъде най-малко 4,5%. Преразглеждането на директивата за шофьорските книжки има за цел да бъде един от инструментите за подпомагане на постигането на тези цели.

Пакетът за пътна безопасност включва не само преразглеждане на директивата за шофьорските книжки, но и предложение относно лишаването от права на водачи и директива за изменение на директивата за улесняване на трансграничния обмен на информация относно пътнотранспортни нарушения, свързани с пътната безопасност .

Черната статистика 

През 2024 г. 19 800 души са загубили живота си при пътни инциденти в Европейския съюз, което представлява лек спад от 3 процентни пункта в сравнение с предходната година.

Най-безопасните пътища в Европа са в Швеция и Дания, съответно с 20 и 24 загинали на 1 милион жители, а България и Румъния са на дъното на класацията, съответно със 74 и 77 загинали на 1 милион жители.

Най-четени