Включват и НАП в кампанията за връщане на децата в клас

Включват и НАП в кампанията за връщане на децата в клас

Никой не знае къде са 60 000 ученици

Нужна е връзка между информационните системи н всички институции, за да има успех кампанията за включване в образователната система на всички деца, подлежащи на задължително обучение. Формулата е "Заедно", обяви просветният министър Красимир Вълчев на дискусия по темата в рамките на Годишната среща на местните власти в курорта Албена.

"Не бива да допускаме българчета на 10 г. да са като емигранти в собствената си страна. Въпреки усилията ни все още има деца, които не са включени в образователната система и те са основно от т.нар. рискови групи. За над 60 000 няма информация дали са в чужбина, пътуват с родителите си из страната или са някъде другаде. За да сработи механизмът за справяне с едно такова предизвикателство, сме ангажирали учителите. Много ценна е и помощта на общините. Възприели сме т. нар. зонов подход на териториална компетентност и отговорност, като идеята е да бъде установено всяко дете, което не е в училище", разясни министър Вълчев.

Според него би било добре в схемата да се включат НАП, Инспекцията по труда и още институции, чрез които родителите дават информация и за децата си. "Добре ще е и гражданското общество да се активира и хората да подават сигнали за всяко забелязано просещо и скитащо дете", призова Вълчев.

Според него МОН ще изработи и общ механизъм с МТСП за въздействие върху социалнослаби и проблемни семейства, на които сега се дават над 70 млн. лв., за да не отпадат децата от клас в ранна възраст. Друга мярка е изучаването на българския език от детската градина, за да не се стига до отпадане още в пети клас поради недобра езикова подготовка, посочи министърът.

Според него санкциите за нередовно посещение на занятия не са много ефективен метод, защото често са несъбираеми. Затова някои общини се въздържат да глобяват недобросъвестни родители, но това създава усещане за липсата на контрол, каза Вълчев. Според него продължава и практиката училищата да пишат фиктивни присъствия на деца, за да получат повече средства. Затова е нужна съвместна, постоянна работа, при която учителите да имат интерес децата да са в клас и да бъдат постоянно контролирани т министерството, социалните служби и общините, каза Вълчев, според когото предстои МОН да си взаимодейства по-тясно и с МВР.

Най-четени