Красимир Вълчев: Не трябва да се отказваме от оценката на добавената стойност

Снимка: Пламен Стоименов

Изкуственият интелект през следващите години и десетилетия ще бъде част от всички обществени отношения

Не трябва да се отказваме от оценката на добавената стойност. Друг е въпросът, че е много трудно тя да се направи справедлива, тъй като образователният резултат е функция на множество външни и вътрешни фактори. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев като коментар на предложения от Николай Денков и група народни представители законопроект на днешното заседание на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.

„Факт е, че изкуственият интелект през следващите години и десетилетия ще бъде част от всички обществени отношения и част от нашия живот. В този смисъл ние го подкрепяме. Притеснява ни обаче предложението да се отдели Националното външно оценяване и да се използва само за оценка на качеството в училищното образование. Ние в момента сме заложили т. нар. от вас „оценка на добавената стойност“. Тя включва и оценката от инспектирането. Ние оценката за качество я имаме. Когато говорим за образователни резултати, да, не е казано, че това са резултатите от външното оценяване, но то се подразбира. Може да се акцентира, че това са резултатите от външното оценяване, но няма други резултати, които да използваме, защото това е единственото оценяване, което е обективно и осигурява съпоставимост между образователните институции. Но това, което вие казахте – да не се използва за целите на кандидатстването, означава ли, че ще има още един изпит или учениците след седми клас ще обикалят между всички училища и ще държат изпити? Означава ли, че ще има освен матурата още един изпит, защото ние ще продължим да имаме училища, университети, за които ще има повече желаещи, отколкото са местата. Това означава ние да дублираме тези изпити, които в момента използваме като входна оценка и това най-малкото заслужава да бъде дискутирано – как организационно ще се случи“, каза още Красимир Вълчев.

„Що се отнася до мандатност на директорите, ние вече коментирахме тази идея. Който и механизъм да предложим, ние трябва да намерим разумния компромис между стабилитет и отговорност. Ние смятаме, че по-големият проблем на нашата система е отговорността. Ако искате министърът да държи отговорни директорите на училищата, то той трябва да може да държи отговорни началниците на Регионални управления. В другия случай ние имаме късане на линията на отговорност”, добави Вълчев.

Най-четени