Да, възможна е, при три условия. Нито едно от тях не е трудно да се реализира при добра воля от институциите.
Кой е най-бързият начин?
Сега действащият план за управление на Витоша да се промени единствено в частта "Норми, режими и подмяна на лифтовите съоръжения", свързана със спортните съоръжения. Да отпаднат ограниченията за строителство на нови фундаменти на стълбове, т.е. да се допусне изграждане на нови основи на лифтовете извън старите, пише Еконовини.
Трябва да отпадне и изискването капацитетът на лифтовете да е равен на този на пистите, защото такова изискване в Закона за туризма няма. Този текст е сложен допълнително в плана умишлено, за да блокира изграждането на нови лифтове, както и изискването, че "не се допуска увреждане на тревното покритие".
Освен това, съгласно нормативната уредба, никой не може да забрани на гражданите да се спускат по пистите – това е безплатно. Платено е ползването на лифта. Така че не може да има ограничения.
Добре ще е при промените в плана да се упомене поименно за кои лифтове става дума, за да няма съмнения за злоупотреби.
Новите, подменени лифтове не трябва да излизат от сервитутите (просеките) на старите, така както е изискването в настоящия план. По този начин е възможно екологичните процедури да се сведат единствено до преценка от районната инспекция по околна среда (РИОСВ-София) само за необходимостта от екологична оценка или ОВОС.
Срещу промените да не бъдат подавани безсмислени жалби от неправителствени организации с цел блокирането им.
През 2010 г., под натиска на зелените НПО, бе отхвърлен проектът за цялостната модернизация на ски зона "Алеко".
Година след година надеждата беше, че ще се приеме новият план за управление на парк "Витоша" и проблемите с модернизацията на лифтовете ще отпаднат. За жалост това не се случи. От 10 години този документ отлежава в чекмеджетата на Дирекцията на парк "Витоша", които в момента уж правели нова актуализация на актуализацията.
Проблемът на Витоша – забраната за подмяна на старите лифтове с нови
Забраните в действащия план и забавянето на новия принудиха "Витоша ски" да се опитват да търсят начини за подмяната на лифтовете "на парче". Като начало, преди три години компанията стартира процедура за реконструкцията на Драгалевския лифт в частта от Драгалевци до Бай Кръстьо. Че всичко върви тежко и трудно, се доказва от факта, че все още няма разрешение за строеж.
Подмяната "на парче" може да се продължи с лифт "Романски"
Лифтът е построен през 1968 г. от френската фирма FIVES LILLE-CAIL, която отдавна не съществува, и затова няма как да се осигуряват резервни части. Поради тази причина и поради разместени стълбове и опасно увиснали въжета той е спрян през 2012 г.
Почти 60-годишното съоръжение е с дължина 1995 метра. Едната част – от хотел "Простор" до "Алеко" – е с дължина 755 м, а другата – 1240 метра. Началната станция е на 1685 метра надморска височина, непосредствено до хотел "Простор". Капацитетът е 540 човека на час, с постоянно закрепени открити дървени седалки. Има междинна станция в близост до хижа "Алеко".
Добре ще е проектът за неговата подмяна да се раздели на две части. Основната причина е, че планът не позволява да се увеличава размерът на станциите на лифтовете, включително и на долна станция на "Романски" до "Простор". Това ограничава възможността там да се събират всички седалки от почти двукилометровото трасе на целия лифт до Малък Резен. Няма как и къде да се приберат по-големите четириместни седалки.
Освен това, ако се иска разрешение за увеличаване параметрите на станциите, това означава задължително изработване на екологична оценка или такава за въздействие върху околната среда (ОВОС) – процедури, които отнемат 4-5 години.
Първоначално, по преценка на собственика (за информация: компанията "Витоша ски" не е концесионер, а собственик на лифтовете), може да се поиска подмяната на "Романския" в частта от началната станция при "Простор" до междинната на "Алеко". Дължината на този участък е 755 метра. В момента е възможна реконструкцията само на тази отсечка заради законовите ограничения в размера на станциите. Новата станция може единствено да се впише в размерите на старата.
При реконструкцията дори ще се намали броят на стълбовете, поради по-голямата височина на новите. Това трасе – "Синята писта" – може да се ползва целогодишно, защото там е завет и няма толкова силни ветрове, колкото в горната част на "Стената" под връх Малък Резен.
Може и да се зареждат по-малък брой седалки, когато това е необходимо, предвид ограниченията в капацитета на пистите, които обслужва. Освен това сервитутът на лифта минава през обезлесени територии вследствие на корояда и няма да се премахват дървета.
Ще трябва на мястото на междинната станция да се изгради обръщало, т.е. две отделни линии с една свързваща междинна станция. Технологично е възможно и цялата линия да бъде с обръщало. Там ще е и връзката по ски пътя с писта "Витошко лале".
Кметът на София е на ход
Би трябвало инициативата за промяната на Витоша да идва от кмета на София – Васил Терзиев. Той е човекът, който, вместо да се поддава на опитите да му наложат екзотични, абсолютно невъзможни решения, трябва да действа прагматично и решително.
Кметът може да принуди Дирекцията на парк "Витоша", Министерството на земеделието и горите и Министерството на околната среда и водите да одобрят промените в действащия план в частта "Норми и режими". Те ще спомогнат и за подмяната на Симеоновския, Драгалевския и Княжевския лифтове. Освен това за бъдещото цялостно решаване на проблемите на Витоша, кметът трябва да инициира одобрението на новия план и належащите промени в Закона за горите.
Ако кметът Терзиев се вслуша в гласа на разума и доводите на оператора на ски зоната и ски училищата на Витоша, до края на мандата му планината ще бъде такава, каквато трябва да бъде.