88,9% от учителите подкрепят повтарянето на клас, включително и в 2., 3. и 4.
89,6% са против “хотели за телефони”
Повече от половината учители (56,9%) искат финансови и административни санкции за родителите, чиито деца нарушават забраната за носене на телефони в час. Това показват данните от проучване на Синдикат “Образование” по темата за новите правила на МОН за повишаване на дисциплината в училище.
Проучването на синдиката е проведено сред 4935 респонденти, от които 94,1% са педагози, а останалите - непедагогически специалисти и родители.
Около 81,1% от участниците в изследването са убедени, че допълнителното задължение за учителите и директорите да съхраняват и носят отговорност за ученическите телефони, които според МОН трябва да бъдат изземвани на входа, е абсурдна идея и би унижило българските учители. Синдикат “Образование” подчертава, че отговорност за телефонната забрана трябва да поемат и родителите чрез административна и финансова санкция при нарушение.
На въпроса: “Смятате ли, че е уместно средства от единните разходни стандарти за образование да се използват за изграждане на “къщички за телефони”, при положение че не се предвижда отговорност за родителите?” (за справка: стойността на 30 клетки за телефони е около 1100 лв.), 89,6% са против изграждането на т. нар. “хотели за телефони” за сметка на училището. Около 30% от респондентите са готови за символични, а още толкова - за ефективни протести срещу продължаващата агресия от страна на ученици и родители към учителите, както и срещу задължението за пазене на ученически телефони.
89,3% от анкетираните смятат, че без оценка за дисциплина, без гарантирано спазване на училищния правилник и без вменяване на административна и финансова отговорност на родителите, нищо в образователната система няма да се промени.
88,9 на сто от учителите подкрепят връщането на повтарянето на клас, включително и в 2., 3. и 4. клас. Те споделят мнението, че повтарянето на клас в начален етап трябва да се допуска само при явни езикови и социални дефицити.
Близо 63 процента от анкетираните са на мнение, че учениците трябва да придобиват основно образование след 8 клас. Други 32% не искат промяна в настоящия модел.
Отпадането на външното оценяване в 4. клас се подкрепя от 87,5%, а под 10% смятат, че има важна статистическа стойност. 89% пък са за това да отпадане НВО в 10. клас. 48,3% са за отпадане на външното оценяване след 7. клас, тъй като учениците губят мотивация към важни, формиращи личността предмети, които не са обхванати от това оценяване. Около 40% от респондентите виждат смисъл в провеждането на това НВО.